Dat is een Serie van dezelfde leeftijd ook. :P :P
Maar ik kan je vertellen dat een Serie volledig repareren, dus chassis lassen, body netjes maken etc ongeveer een derde van de tijd in beslag neemt van een BJ volledig netjes maken. Wat een KUTwerk is dat!! Alles is gelast, niks is simpel te vervangen en echt alles is rot. :blink: :blink:
Maar een goede BJ is leuker dan een goede Serie! Dat dan weer wel. :P :P
aluminium oxide bestrijden
Re:aluminium oxide bestrijden
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:aluminium oxide bestrijden
Hallo,
Ik heb recentelijk eens gelezen dat verwarwarmen van de vouwranden van de huid deze wat handteerbaardes zou maken.
Kweet alleen helaas niet meer waar dat artikeltje stond.
Schijnt ook een beetje tricky te zijn want je moet ze tot precies de juiste temp. opwarmen
Te koud of te warm en het gaat mis
Daarentegen lijkt het me wel de beste manier om het aluminium te kunnen isoleren van het staal dmv pramer of wat dan ook
Luke
Ik heb recentelijk eens gelezen dat verwarwarmen van de vouwranden van de huid deze wat handteerbaardes zou maken.
Kweet alleen helaas niet meer waar dat artikeltje stond.
Schijnt ook een beetje tricky te zijn want je moet ze tot precies de juiste temp. opwarmen
Te koud of te warm en het gaat mis
Daarentegen lijkt het me wel de beste manier om het aluminium te kunnen isoleren van het staal dmv pramer of wat dan ook
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:aluminium oxide bestrijden
De enige manier is een kunststof oid laag ertussen, maar dat is vrijwel onmogelijk achteraf aan te brengen
gone
Re:aluminium oxide bestrijden
Lastig werkgebied is het zeker, maar vloeibaar bitumen/teer erin gieten en vervolgens het gewoon laten stollen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:aluminium oxide bestrijden
Ik heb fertan al heel wat jaren op een spatbordrand van mijn busje zitten, en dat werkt perfect, alleen weet ik niet of het ook voor aluminium werkt. In elk geval zou ik dat toch proberen, en later een mike sanders vet behandeling geven.
Het zet roest op een chemische wijze om in een keiharde laag die dan niet meer verder roest, dus lijkt het mij dat het aluminium dan ook geen contact kan maken, en dan nog wat mike snaders vet erin en het lijkt mij dan verholpen, of in elk geval het stopzetten van het verder coroderen van het aluminium.
Het zet roest op een chemische wijze om in een keiharde laag die dan niet meer verder roest, dus lijkt het mij dat het aluminium dan ook geen contact kan maken, en dan nog wat mike snaders vet erin en het lijkt mij dan verholpen, of in elk geval het stopzetten van het verder coroderen van het aluminium.
Re:aluminium oxide bestrijden
tim schrijft:
Ik denk dat bitumen in de winter gewoon gaan krimpen, en kei en keihard worden en dan scheuren door het gerammel, en als daar dan vocht in durft te komen, ben je nog verder van huis.
Ik weet verder ook zo even niet waar de afwateringsgaatjes zitten, maar die wil je niet dichtgieten want anders heb je over een tijdje een aquarium in de deuren.
Ik heb dan ook gelezen dat dat mike sanders vet echt het beste is, want dat vertoond nooit geen scheuren, en moet je die zooi ook flink heet stoken voordat het verwerkbaar word, en lijkt het mij dunner dan bitumen, dus kruipt het waarschijnlijk ook makkelijker langs de omgefelste randen omhoog door de cappilaire werking.
Ook dat Fertan spul wat ik in mijn vorige bericht noemde, zou ik gebruiken, want het trekt net als kruipolie gewoon in het metaal, dus ideaal waar de alluminium plaat om het metalen frame gevouwen zit.
Lastig werkgebied is het zeker, maar vloeibaar bitumen/teer erin gieten en vervolgens het gewoon laten stollen.
Ik denk dat bitumen in de winter gewoon gaan krimpen, en kei en keihard worden en dan scheuren door het gerammel, en als daar dan vocht in durft te komen, ben je nog verder van huis.
Ik weet verder ook zo even niet waar de afwateringsgaatjes zitten, maar die wil je niet dichtgieten want anders heb je over een tijdje een aquarium in de deuren.
Ik heb dan ook gelezen dat dat mike sanders vet echt het beste is, want dat vertoond nooit geen scheuren, en moet je die zooi ook flink heet stoken voordat het verwerkbaar word, en lijkt het mij dunner dan bitumen, dus kruipt het waarschijnlijk ook makkelijker langs de omgefelste randen omhoog door de cappilaire werking.
Ook dat Fertan spul wat ik in mijn vorige bericht noemde, zou ik gebruiken, want het trekt net als kruipolie gewoon in het metaal, dus ideaal waar de alluminium plaat om het metalen frame gevouwen zit.
Re:aluminium oxide bestrijden
Btw, moct iemand fertan willen proberen, schrik niet vd gebruiksaanwijzing, want je moet losse roest verwijderen, dan flink schoonspuiten met, jawel, water! Dan aanbrengen en het liefst maaanden laten zitten. Er komt dan een zwarte poederachtige laag op die je dan alweer met veel water moet afwassen, alvorens er iets overheen te kunnen zetten. En bij het aanbrengen moet je echt opletten dat je dat goedje niet op je handen krijgt, want dat krijg je er dan maar moeilijk af. En nee, ik heb geen aandelen bij fertan of zo. Ik vind het gewoon een product dat echt goed werkt, vandaar ik het iedereen kan aanbevelen.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:aluminium oxide bestrijden
nee, Fertan werkt waarschijnlijk niet met aluminium omdat het een ijzer-roestomvormer is, ander metaal, ander redoxpotentiaal reageert dus anders met de stoffen in Fertan
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:aluminium oxide bestrijden
Roger B. schrijft:
Misschien moet je zelfs oppassen met dit soort middelen in een aluminium-ijzer-omgeving.
Roest-omvormers werken "chemisch" op het ijzer-oxide in, en het oxide-probleem met aluminium is juist dat aluminium gecontroleerd moet oxideren. Aluminium zou altijd (en snel) in "gestampte muisjes" over gaan (en daarbij stevig in volume toenemen) ware het niet dat, als alles goed gaat, er van zelf een dun oxide-huidje ontstaat dat het oppervlak afdicht.
Juist de inwerking van allerlei "chemicaliën" wil je niet want door deze inwerking wordt het oxide-huidje doorbroken.
Groeten MarcS
nee, Fertan werkt waarschijnlijk niet met aluminium omdat het een ijzer-roestomvormer is, ander metaal, ander redoxpotentiaal reageert dus anders met de stoffen in Fertan
Misschien moet je zelfs oppassen met dit soort middelen in een aluminium-ijzer-omgeving.
Roest-omvormers werken "chemisch" op het ijzer-oxide in, en het oxide-probleem met aluminium is juist dat aluminium gecontroleerd moet oxideren. Aluminium zou altijd (en snel) in "gestampte muisjes" over gaan (en daarbij stevig in volume toenemen) ware het niet dat, als alles goed gaat, er van zelf een dun oxide-huidje ontstaat dat het oppervlak afdicht.
Juist de inwerking van allerlei "chemicaliën" wil je niet want door deze inwerking wordt het oxide-huidje doorbroken.
Groeten MarcS
Re:aluminium oxide bestrijden
Hallo,
Ik ben nog eens aan het zoeken geweest naar het stukje over dat opwarmen van aluminium waar ik eerder over sprak.
Hoewel ik het desbetreffende artikeltje niet meer terug kon vinden ben ik wel iets verder gekomen.
Het proces van aluminium verwarmen heet : annealing.
Het gevaarlijke van aluminium bewerken is het volgende: warm je de "vouwrand" niet genoeg op dan is het aluminium niet buigzaam genoeg en breekt het of kraak je het bij het terugbuigen. Verhit je het teveel dan bestaat het gevaar van smelten van het aluminium.
Methodes om de juiste temperatuur te bepalen schijnen te zijn:
1: smeer de te buigen delen in met zeep (naar ik heb begrepen een gewoon stuk zeep, maar hamng me er niet aan op) en verhit het aluminium vanaf de andere kant, dus niet de kant die je ingesmeert hebt met zeep. op het moment dat het zeep gaat verkleuren (bruin of zwart wordt) is de juiste temp bereikt en kan je buigen
2: bestrooi het te buigen geel met houtzaagzel en verhit het aluminium vervolgens aan de andere kant. Op het moment dat het zaagzel op een wat "spetterende" manier tot ontbranding komt kan je buigen
In beide gevallen schijnt het zo te zijn dat de flexibiliteit onmiddelijk vermindert zodra je gaat buigen (schijnt met de structuur van het materiaal te maken te hebben) en moet je dus stukje bij beetje werken en het proces van verwarmen steeds herhalen.
Persoonlijk denk ik dat de enige juiste manier is om de oxidatie tegen te gaan is om het aluminium rigoreus van het ijzer /staal van het deurframe te scheiden.
ik heb hier dingen voorbij zien komen als bitumen ingieten etc maar dat is mijns inziens alleen maar lapwerk.
Ik denk (personal opinion only) dat de enige manier die werkt is de skin van het fram scheiden, fraim opknappen, en in meerdere lagen primer of menie zetten en bervolgens alle delen die "contact" maken afplakken met breed tape, ducktape oid en vervolgens de boel monteren
Ik liep deze methode zelf al te overwegen en heel toevallig las ik op het internet ook positieve berichten hierover
Wellicht werkt het beplakken van de contactdelen op het frame met bijv vilt of rubber ook, hoewel het nadeel is dat dit al gauw te dik (kan) worden
Luke
Ik ben nog eens aan het zoeken geweest naar het stukje over dat opwarmen van aluminium waar ik eerder over sprak.
Hoewel ik het desbetreffende artikeltje niet meer terug kon vinden ben ik wel iets verder gekomen.
Het proces van aluminium verwarmen heet : annealing.
Het gevaarlijke van aluminium bewerken is het volgende: warm je de "vouwrand" niet genoeg op dan is het aluminium niet buigzaam genoeg en breekt het of kraak je het bij het terugbuigen. Verhit je het teveel dan bestaat het gevaar van smelten van het aluminium.
Methodes om de juiste temperatuur te bepalen schijnen te zijn:
1: smeer de te buigen delen in met zeep (naar ik heb begrepen een gewoon stuk zeep, maar hamng me er niet aan op) en verhit het aluminium vanaf de andere kant, dus niet de kant die je ingesmeert hebt met zeep. op het moment dat het zeep gaat verkleuren (bruin of zwart wordt) is de juiste temp bereikt en kan je buigen
2: bestrooi het te buigen geel met houtzaagzel en verhit het aluminium vervolgens aan de andere kant. Op het moment dat het zaagzel op een wat "spetterende" manier tot ontbranding komt kan je buigen
In beide gevallen schijnt het zo te zijn dat de flexibiliteit onmiddelijk vermindert zodra je gaat buigen (schijnt met de structuur van het materiaal te maken te hebben) en moet je dus stukje bij beetje werken en het proces van verwarmen steeds herhalen.
Persoonlijk denk ik dat de enige juiste manier is om de oxidatie tegen te gaan is om het aluminium rigoreus van het ijzer /staal van het deurframe te scheiden.
ik heb hier dingen voorbij zien komen als bitumen ingieten etc maar dat is mijns inziens alleen maar lapwerk.
Ik denk (personal opinion only) dat de enige manier die werkt is de skin van het fram scheiden, fraim opknappen, en in meerdere lagen primer of menie zetten en bervolgens alle delen die "contact" maken afplakken met breed tape, ducktape oid en vervolgens de boel monteren
Ik liep deze methode zelf al te overwegen en heel toevallig las ik op het internet ook positieve berichten hierover
Wellicht werkt het beplakken van de contactdelen op het frame met bijv vilt of rubber ook, hoewel het nadeel is dat dit al gauw te dik (kan) worden
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten