aluminium oxide bestrijden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re:aluminium oxide bestrijden

Berichtdoor Edward » 11 Sep 2012, 09:22

Luke schrijft:
Hallo,

Ik ben nog eens aan het zoeken geweest naar het stukje over dat opwarmen van aluminium waar ik eerder over sprak.
Hoewel ik het desbetreffende artikeltje niet meer terug kon vinden ben ik wel iets verder gekomen.

Het proces van aluminium verwarmen heet : annealing.
Het gevaarlijke van aluminium bewerken is het volgende: warm je de "vouwrand" niet genoeg op dan is het aluminium niet buigzaam genoeg en breekt het of kraak je het bij het terugbuigen. Verhit je het teveel dan bestaat het gevaar van smelten van het aluminium.
Methodes om de juiste temperatuur te bepalen schijnen te zijn:
1: smeer de te buigen delen in met zeep (naar ik heb begrepen een gewoon stuk zeep, maar hamng me er niet aan op) en verhit het aluminium vanaf de andere kant, dus niet de kant die je ingesmeert hebt met zeep. op het moment dat het zeep gaat verkleuren (bruin of zwart wordt) is de juiste temp bereikt en kan je buigen

2: bestrooi het te buigen geel met houtzaagzel en verhit het aluminium vervolgens aan de andere kant. Op het moment dat het zaagzel op een wat "spetterende" manier tot ontbranding komt kan je buigen

In beide gevallen schijnt het zo te zijn dat de flexibiliteit onmiddelijk vermindert zodra je gaat buigen (schijnt met de structuur van het materiaal te maken te hebben) en moet je dus stukje bij beetje werken en het proces van verwarmen steeds herhalen.

Persoonlijk denk ik dat de enige juiste manier is om de oxidatie tegen te gaan is om het aluminium rigoreus van het ijzer /staal van het deurframe te scheiden.
ik heb hier dingen voorbij zien komen als bitumen ingieten etc maar dat is mijns inziens alleen maar lapwerk.
Ik denk (personal opinion only) dat de enige manier die werkt is de skin van het fram scheiden, fraim opknappen, en in meerdere lagen primer of menie zetten en bervolgens alle delen die "contact" maken afplakken met breed tape, ducktape oid en vervolgens de boel monteren

Ik liep deze methode zelf al te overwegen en heel toevallig las ik op het internet ook positieve berichten hierover
Wellicht werkt het beplakken van de contactdelen op het frame met bijv vilt of rubber ook, hoewel het nadeel is dat dit al gauw te dik (kan) worden

Luke

Hoe je het ook wend of keert, een deur opknappen is ALTIJD lapwerk. Alu meermaals verwarmen en buigen doet hoe dan ook de alu ter plekke verzwakken en het is al niet veel soeps. Daarnaast ga je een aangetast frame oplappen. Dat wordt du de onderstregel vervangen en soms delen van de stijlen. Dat is ook altijd hoe dan ook een compromis.

Wil je dan al wat doen, koop dan nieuwe deuren en haal daar de huid af. Vervolgens behandel je de frames naar je eigen voorkeur en zet je de huid terug. Nog steeds ruk in mijn optiek. Je blijft de huid meermaals buigen. Beste zou zijn een nieuwe te plaatsen.

Ooit heb ik bij Central 5 losse frames en 5 losse huiden losgeluld, maar of één of andere mij onduidelijke reden hebben ze er heul veul moeite mee om die zaken los te verkopen. :blink: :blink:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Sep 2012, 09:40

Als je nu toch alles gaat vervangen, koop dan "gewoon" een set Puma-deuren.
Dan heb je geen aluminium-oxide-problemen meer (maar uiteindelijk wel gewone roest.

En wat betreft het "scheiden zonder scheiden". Ik denk - maar weet het niet - dat je wel door een slimme opeenvolging van materialen een redelijke isolatie van alu en staal kan bereiken. Bijv. eerst een dunner olie-achtig product met een hoog aandeel vluchtige stoffen en dit dan "vervangen" dwz aanvullen met een product dat langzaamaan "stolt". Misschien is er zelf al iets goeds te bereiken met lijnolie -- lijnolie werkt goed ter conservering van het staal en het droogt tot een zeer taaie massa (echt niet weg te krijgen, alleen mechanisch wegkrabben helpt je eraf).
Een groot nadeel: lijnolie is nogal "geurig" dwz als het meezit ruikt het als een ouderwetse verfwinkel, zit het wat tegen dan ruikt het meer als een viswinkel.

Anyway: naast een complete aanpak < die eigenlijk nieuwbouw betekent > is aanmodderen helemaal geen gek alternatief zolang het aanmodderen niet te duur is en niet teveel tijd en moeite kost.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Sep 2012, 09:43

Landmarcs schrijft:
Dan heb je geen aluminium-oxide-problemen meer (maar uiteindelijk wel gewone roest.

En wat betreft het "scheiden zonder scheiden". Ik denk - maar weet het niet - dat je wel door een slimme opeenvolging van materialen een redelijke isolatie van alu en staal kan bereiken. Bijv. eerst een dunner olie-achtig product met een hoog aandeel vluchtige stoffen en dit dan "vervangen" dwz aanvullen met een product dat langzaamaan "stolt". Misschien is er zelf al iets goeds te bereiken met lijnolie -- lijnolie werkt goed ter conservering van het staal en het droogt tot een zeer taaie massa (echt niet weg te krijgen, alleen mechanisch wegkrabben helpt je eraf).
Een groot nadeel: lijnolie is nogal "geurig" dwz als het meezit ruikt het als een ouderwetse verfwinkel, zit het wat tegen dan ruikt het meer als een viswinkel.

Anyway: naast een complete aanpak < die eingenlijk nieuwbouw betekent > is aanmodderen helemaal geen gek alternatief zolang het aanmodderen niet te duur is en niet teveel tijd en moeite kost.

Groeten MarcS

Nadeel daarvan is dat Lift handel deuren zo moeilijk te vinden zijn in het "Puma schap"...... ;) ;)
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Sep 2012, 10:05

Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:

.....

Groeten MarcS

Nadeel daarvan is dat Lift handel deuren zo moeilijk te vinden zijn in het "Puma schap"...... ;) ;)

Tja, ieder nadeel heb se voordeel (of is het omgekeerd).

MarcS

retep

Berichtdoor retep » 11 Sep 2012, 20:12

Landmarcs schrijft:
Groeten MarcS

Maar dan werkt fertan weer wel, dus kan het roestprobleem dan zo alsnog mooi opgelost
worden.

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Sep 2012, 22:48

retep schrijft:
Landmarcs schrijft:
Groeten MarcS

Maar dan werkt fertan weer wel, dus kan het roestprobleem dan zo alsnog mooi opgelost
worden.

Puma deuren zijn een soort van verzinkt. Kennis van me heeft op z'n reis in de Atlas al meteen een dikke kras (tot op het blanke staal) in z'n linker voorportier getrokken. Op mijn verzoek heeft ie daar niks aan gedaan. Nu 14 maanden en 16.000km later is dat nog steeds mooi blank en nauwelijks gecorrodeerd. :P :P
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Sep 2012, 23:22

Edward schrijft:
retep schrijft:
Landmarcs schrijft:
Groeten MarcS

worden.

Puma deuren zijn een soort van verzinkt. Kennis van me heeft op z'n reis in de Atlas al meteen een dikke kras (tot op het blanke staal) in z'n linker voorportier getrokken. Op mijn verzoek heeft ie daar niks aan gedaan. Nu 14 maanden en 16.000km later is dat nog steeds mooi blank en nauwelijks gecorrodeerd. :P :P

Ofwel met andere woorden: Na 60 jaar heeft LandRover een degelijk portier ontwikkeld.
Als je ze maar de tijd geeft dan wordt het uiteindelijk wel wat.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Sep 2012, 06:36

@ Edward,

Ed je zegt nou wel zo fijntjes het is en blijft lapwerk, maar was het uitgangspunt niet reparatie van.....?
Als je het vanuit jou standpunt gaat benaderen blijft elke reparatie lapwerk tenzij je vervangt voor nieuwe onderdelen, maar dan praten we niet meer over reparatie.

Ja ingeval van de deuren is een nette reparatie wat gecompliceerder, maar absoluut niet onmogelijk.
Huid van frame scheiden en een goeie lasser zal het frame, met het juiste profiel weer als nieuw kunnen maken.
Het meest tricky van het hele verhaal is, zoals al uitgebreid aan bod is gekomen, de huid de- en weer monteren, maar ook dat zal door een vakkundig iemand geen onmogelijke opgaaf (moeten)zijn
en als het dan vervolgens ook lukt om, op welke wijze dan ook, de huid van het frame te isoleren, dan doet zo'n "reparatie" wat mij betreft ook niet onder voor vervangen voor nieuw
Tis denk ik ook niet helemaal objectief om oude type deuren met puma deuren te gaan vergelijken, en ik denk dat er maar weinig mensen over zullen gaan tot het varvangen van het oude type met puma deuren

Bovendien zal het kostentechnisch gezien nogal wat schelen denk ik.
(en uiteraard in mijn geval logistiek gezien al helemaal, immers ik zie niet gebeuren dat ik nieuwe deuren hier kan krijgen vanuit de UK zonder me daar een breuk voor te hoeven gaan betalen, maar dat is weer een ander issue)

Wat mij persoonlijk betreft wbt de deuren reparatie...ik ben een piet lut en perfectionist, en heb mede met dat als achtergrond weinig vertrouwen in de meeste reparatie bedrijven hier, met als gevolg dat ik dus heel veel zaken zelf voor mijn rekening neem, maar ik heb hier wbt chassis en carrosserie reparatie werk gezien waar menig nederlands bedrijf een puntje aan kan zuigen.

(grappig is dat je soms verwacht dat een "achtergebleven" land ook inferieur vakwerk levert, maar vaak is juist het tegenover gestelde waar, immers vervangen voor nieuw kost vaak een godsvermogen afgezet tegen repareren... en dus uit nood geboren MOEt men dus wel en zijn het vaak tovernaars als je ziet wat en hoe ze doen en hoe creatief ze zijn en ook wat betreft het eind resultaat. Het gaat niet altijd op overigens, das dan weer het rare en ook tegenstrijdige)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Sep 2012, 09:11

Luke schrijft:
@ Edward,

Ed je zegt nou wel zo fijntjes het is en blijft lapwerk, maar was het uitgangspunt niet reparatie van.....?
Als je het vanuit jou standpunt gaat benaderen blijft elke reparatie lapwerk tenzij je vervangt voor nieuwe onderdelen, maar dan praten we niet meer over reparatie.

Ja ingeval van de deuren is een nette reparatie wat gecompliceerder, maar absoluut niet onmogelijk.
Huid van frame scheiden en een goeie lasser zal het frame, met het juiste profiel weer als nieuw kunnen maken.
Het meest tricky van het hele verhaal is, zoals al uitgebreid aan bod is gekomen, de huid de- en weer monteren, maar ook dat zal door een vakkundig iemand geen onmogelijke opgaaf (moeten)zijn
en als het dan vervolgens ook lukt om, op welke wijze dan ook, de huid van het frame te isoleren, dan doet zo'n "reparatie" wat mij betreft ook niet onder voor vervangen voor nieuw
Tis denk ik ook niet helemaal objectief om oude type deuren met puma deuren te gaan vergelijken, en ik denk dat er maar weinig mensen over zullen gaan tot het varvangen van het oude type met puma deuren

Bovendien zal het kostentechnisch gezien nogal wat schelen denk ik.
(en uiteraard in mijn geval logistiek gezien al helemaal, immers ik zie niet gebeuren dat ik nieuwe deuren hier kan krijgen vanuit de UK zonder me daar een breuk voor te hoeven gaan betalen, maar dat is weer een ander issue)

Wat mij persoonlijk betreft wbt de deuren reparatie...ik ben een piet lut en perfectionist, en heb mede met dat als achtergrond weinig vertrouwen in de meeste reparatie bedrijven hier, met als gevolg dat ik dus heel veel zaken zelf voor mijn rekening neem, maar ik heb hier wbt chassis en carrosserie reparatie werk gezien waar menig nederlands bedrijf een puntje aan kan zuigen.

(grappig is dat je soms verwacht dat een "achtergebleven" land ook inferieur vakwerk levert, maar vaak is juist het tegenover gestelde waar, immers vervangen voor nieuw kost vaak een godsvermogen afgezet tegen repareren... en dus uit nood geboren MOEt men dus wel en zijn het vaak tovernaars als je ziet wat en hoe ze doen en hoe creatief ze zijn en ook wat betreft het eind resultaat. Het gaat niet altijd op overigens, das dan weer het rare en ook tegenstrijdige)

Luke

Mooi verhaal Luke. Heb je ervaring met Birmabright? Dan kun je alleen maar beamen dat als je dat nog tweemaal moet buigen nadat het machinaal over het frame is gebogen dat dat altijd een gescheurde vouw oplevert. Dat komt ook omdat de isolatielaag in welke vorm dan ook meer dikte zal hebben dan geen laag. Dat betekent dus dat je de alu naast een gekwetst punt van de oude vouw opnieuw moet gaan buigen.

De vergelijking met Puma deuren heb ik niet gemaakt maar Marc. Daarnaast kun je het frame tot 100% restaureren, maar die huid blijft aangetast. Zeker omdat de meesten er pas aan beginnen als ze de alu zien corroderen.

Diverse malen heb ik het geprobeerd en altijd blijft het resultaat zeer matig, zeker afgezet tegen de uren die erin verdwijnen. Een nieuwe huid is het minimale.

En dus zoals je eerder in het verhaal kunt lezen ben ik van mening dat je net zo goed Mike Sanders vet in de deur kunt gieten. Dat stopt de corrosie afdoende en dan heb je ook een matige deur over die aan de buitenzijde reparabel is. Moet je niet doen als je de onderlijst al weg hebt laten rotten.

Maar er zijn weinig hobbyisten die kunnen plaatwerken en veel hobbyisten die vet kunnen verwarmen.

Dat een jij in een achtergebleven land woont is jouw mening. Daarnaast wordt in een "modern" land ambacht structureel ondergewaardeerd en dwarsgezeten door de overheid. Daardoor is arbeidsloon niet meer te betalen. Zelf zit ik inmiddels op 45 euri in t uur. Daardoor moet veel afgeraffeld worden. Dat hoeft niet altijd met vakmanschap te maken te hebben.
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Sep 2012, 19:15

Als je een los frame en huid kunt regelen, schuif dan een kunststof u profieltje over het frame waar de huid er omheen moet....beter kun je huid en frame niet galvanisch scheiden....pomp de boel na montage van de huid en spuiten, vol met mike sanders oid en je hebt het maximaal beschermende effect.....en dan rot je defender elders wel weer weg
gone

Terug naar “Techniek”