Hallo,
Ik ben nog eens aan het zoeken geweest naar het stukje over dat opwarmen van aluminium waar ik eerder over sprak.
Hoewel ik het desbetreffende artikeltje niet meer terug kon vinden ben ik wel iets verder gekomen.
Het proces van aluminium verwarmen heet : annealing.
Het gevaarlijke van aluminium bewerken is het volgende: warm je de "vouwrand" niet genoeg op dan is het aluminium niet buigzaam genoeg en breekt het of kraak je het bij het terugbuigen. Verhit je het teveel dan bestaat het gevaar van smelten van het aluminium.
Methodes om de juiste temperatuur te bepalen schijnen te zijn:
1: smeer de te buigen delen in met zeep (naar ik heb begrepen een gewoon stuk zeep, maar hamng me er niet aan op) en verhit het aluminium vanaf de andere kant, dus niet de kant die je ingesmeert hebt met zeep. op het moment dat het zeep gaat verkleuren (bruin of zwart wordt) is de juiste temp bereikt en kan je buigen
2: bestrooi het te buigen geel met houtzaagzel en verhit het aluminium vervolgens aan de andere kant. Op het moment dat het zaagzel op een wat "spetterende" manier tot ontbranding komt kan je buigen
In beide gevallen schijnt het zo te zijn dat de flexibiliteit onmiddelijk vermindert zodra je gaat buigen (schijnt met de structuur van het materiaal te maken te hebben) en moet je dus stukje bij beetje werken en het proces van verwarmen steeds herhalen.
Persoonlijk denk ik dat de enige juiste manier is om de oxidatie tegen te gaan is om het aluminium rigoreus van het ijzer /staal van het deurframe te scheiden.
ik heb hier dingen voorbij zien komen als bitumen ingieten etc maar dat is mijns inziens alleen maar lapwerk.
Ik denk (personal opinion only) dat de enige manier die werkt is de skin van het fram scheiden, fraim opknappen, en in meerdere lagen primer of menie zetten en bervolgens alle delen die "contact" maken afplakken met breed tape, ducktape oid en vervolgens de boel monteren
Ik liep deze methode zelf al te overwegen en heel toevallig las ik op het internet ook positieve berichten hierover
Wellicht werkt het beplakken van de contactdelen op het frame met bijv vilt of rubber ook, hoewel het nadeel is dat dit al gauw te dik (kan) worden
Luke
Hoe je het ook wend of keert, een deur opknappen is ALTIJD lapwerk. Alu meermaals verwarmen en buigen doet hoe dan ook de alu ter plekke verzwakken en het is al niet veel soeps. Daarnaast ga je een aangetast frame oplappen. Dat wordt du de onderstregel vervangen en soms delen van de stijlen. Dat is ook altijd hoe dan ook een compromis.
Wil je dan al wat doen, koop dan nieuwe deuren en haal daar de huid af. Vervolgens behandel je de frames naar je eigen voorkeur en zet je de huid terug. Nog steeds ruk in mijn optiek. Je blijft de huid meermaals buigen. Beste zou zijn een nieuwe te plaatsen.
Ooit heb ik bij Central 5 losse frames en 5 losse huiden losgeluld, maar of één of andere mij onduidelijke reden hebben ze er heul veul moeite mee om die zaken los te verkopen. :blink: :blink: