Disco 2 met TD5 en automaat, vermogen valt weg

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
marcv

Disco 2 met TD5 en automaat, vermogen valt weg

Berichtdoor marcv » 25 Aug 2012, 11:04

Hallo,
ik heb een disco 2 van 2004 met automaat.
Sinds een tijdje heb ik soms het volgende probleem
Als ik vertrek en geef gas, dan reageert dit niet direct. Ik zie het toerental dan even zakken, en dan terug oppikken (na een halve seconde of zo) Meestal gebeurt dit meeerdere keren na elkaar. Soms echter gaat dan het motorcontole lampje (geel) aan, en de M en S lampjes samen met de ledjes op de automaat knipperen.
De wagen draait dan enkel nog stationair, en reageert niet meer op het gaspedaal.
Als ik de wagen stop en terug start , is alles terug normaal.
Soms herhaalt dit zich een paar maal binnen de 10 minuten, soms heb ik er een paar dagen geen last van.
Ik heb het ook al gehad dat ik tegen constante snelheid op de snelweg plots dit fenomeen heb, wat levensgevaarlijk is.
Een ander fenomeen, wat er waarschijnlijk ook mee te maken heeft, is het feit dat de automaat soms schokt, alsof even de aandrijving wegvalt, en dan terug aanpakt.(zonder dat het toerental van de motor zakt, integenstelling tot het eerder beschreven fenomeen)
Ik heb de stekkers op de ecu gekuisd (was een beeje olie op) maar voor dit probleem verder nog niks vervangen.
Ik heb al van dit soort problemen gelezen op het forum, maar nergens dat het vermogen volledig wegviel, en wegbleef, tot er terug werd gestart.
Heeft iemand enig idee waar ik best mee begin?

Thanks, Marc

RobStewart

Re: Disco 2 met TD5 en automaat, vermogen valt weg

Berichtdoor RobStewart » 25 Aug 2012, 11:21

Marc, it sounds like a multiple problem rather than single one, the MIL lampje coming on aswell as the M+S lampjes point in two different directions, engine management system and gearbox ecu.

So I could hypothesize on throttle position sensor, injector harness, MAF sensor , MAP sensor and a whole host of related automaat problems, however the only way to get to the real problem is to have all the systems read out and each fault code investigated.

Sorry if this seems a little harsh but you could waste a huge amount of time chasing shadows without actually solving the real problem.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

marcv

Re:Disco 2 met TD5 en automaat, vermogen valt weg

Berichtdoor marcv » 30 Aug 2012, 12:05

Thanks Rob,

I have some ideas now where to look.
When I have found the problem I will keep you posted.

Marc

Terug naar “Techniek”