Ervaringen gevraagd met 3.5 V8 / LT95

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arthur 110

Re: Ervaringen gevraagd met 3.5 V8 / LT95

Berichtdoor Arthur 110 » 21 Aug 2012, 19:53

G4DII schrijft:
Hi,

Ik heb precies dezelfde configuratie: 110, LT95, edelbrock, 3.5 V8 op LPG uit 1984. Echter met 255x85 banden (hoger dan de 7.50)
Op de vlakke weg kan ik 125 km/u op de GPS, maar in de bergen (bv Luik) 65 km/u met een 1500 kg caravan er achter.
Als je het leuk vind om wat meer over deze geweldige 110s te praten, stuur me even een PM.

Groetjes, Joost

Hoi Joost,

ben benieuwd in welke versnelling je die 65 km/u reed. Lukte dat nog in zijn 3? Moet er niet aan denken om achter mijn Laro 1500 kg te moeten slepen. Dan moet ie in low range zo ongeveer :-(

groet,

Arthur

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 21 Aug 2012, 19:54

Arthur 110 schrijft:
Do you know the ratio for a Stage 1 LT95?

1 : 1.336

Nogal kort dus, maar hetzelfde als in een one-ten, toch?

zie ook: http://www.expeditionlandrover.info/gear_ratio.htm#earlycoiler en http://www.expeditionlandrover.info/gear_ratio.htm#lt95xfer

JoostKenya

Re:Ervaringen gevraagd met 3.5 V8 / LT95

Berichtdoor JoostKenya » 21 Aug 2012, 19:57

Arthur 110 schrijft:
Zelf aan een carburateur morrelen (andere veertjes e.d.) doe ik liever niet, wordt al zenuwachtig als ik naar dat gepriegel kijk.

Dat is nou jammer. Want de Edelbrock is heel eenvoudig aan te passen. Binnen tien minuten heb je een compleet andere setting in zowel primaire als secundaire trap. :P

Nee maar als ik het zo lees dan heb je geen groot probleem met de setting van de carburateur. Verbruik is vrij normaal. Zelf heb ik nooit beter dan 1 op 5.5 gehaald. Dus dan moet je toch verder met de suggesties van Rob.

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 21 Aug 2012, 19:59

janwijbrand schrijft:
Het is niet mijn bedoeling om je draadje te hijacken met m'n vraag aan Rob over final-drive versus overdrive.

Ik had met onze Stage-1 tijdens de vakantieritten dezelfde overdenkingen: zou er niet meer oooomph moeten zitten in de V8?

Maar tegelijkertijd: als ik jouw verhaal lees en dat in gedachten probeer te vergelijken met hoe wij de hellingen opreden... Op de snelwegen konden we, ook bepakt en bezakt, de vrachtauto's nog wel inhalen om de middelste strook. Ik heb, op de snelwegen, geen moment gehad dat ik per sé, omdat er niet meer in zat, naar de meest rechter strook "moest".

De bergpas over naar de St. Bernard, dat was soms wel zwoegen en dan zat ik inderdaad de hele tijd te wisselen de versnelling 3 en 4.

Ik volg het draadje met interesse :-)

Hoi Jan,

dan lijkt het er toch op dat jou V8 toch meer oempfh heeft dan de mijne. En dan heb ik nog eens een Edelbrock. We hebben dus precies dezelfde stage one LT95, interessant. Dan zou het toch aan de motor(afstelling)liggen...

De St. Bernard in zijn 4? No way bij mij. In zijn 3 haalt ie het net.

Groet,

Arthur (de parkeerwachter ;-)

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 21 Aug 2012, 20:09

janwijbrand schrijft:
Arthur 110 schrijft:

zie ook: http://www.expeditionlandrover.info/gear_ratio.htm#earlycoiler en http://www.expeditionlandrover.info/gear_ratio.htm#lt95xfer

?? Maar onder 'Early Coiler, 101 Forward Control and 109 Stage 1 V8 Gearboxes, LT95' staat toch 'direct' dus 1:1? Of begrijp ik het nu niet meer of kijk ik verkeerd?

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 21 Aug 2012, 20:13

JoostKenya schrijft:

Dat is nou jammer. Want de Edelbrock is heel eenvoudig aan te passen. Binnen tien minuten heb je een compleet andere setting in zowel primaire als secundaire trap. :P

Nee maar als ik het zo lees dan heb je geen groot probleem met de setting van de carburateur. Verbruik is vrij normaal. Zelf heb ik nooit beter dan 1 op 5.5 gehaald. Dus dan moet je toch verder met de suggesties van Rob.

Inderdaad eerst de motor zelf dan maar eens checken. Gebruikte jij de meegeleverde handleiding van Edelbrock? Dat vond ik enigzins wazige tekeningetjes. Zijn er geen betere handleidingen met foto's dat je weet?

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 21 Aug 2012, 20:15

RobStewart schrijft:
Interesting comments Arthur,

If I understand correctly your carb has been adjusted but no details. To really get it right you need to do the adjustment with a gas analyser and check the output CO, CO2, O and HC. Going from paper to katoen would mean that the air flow was theoretically better so I would be surprise if they were black.

Some numbers of the timing settings etc as said in my earlier post would be helpful.

Rob

Hoi Rob,

onze posts hadden elkaar gekruist denk ik. Timing is dus 12 graden. CO en CO2 waren beide binnen de APK limieten. Ik ga eerst de compressie eens meten als eerste stap.

groet,

Arthur

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 21 Aug 2012, 20:17

Arthur 110 schrijft:
janwijbrand schrijft:

dan lijkt het er toch op dat jou V8 toch meer oempfh heeft dan de mijne. En dan heb ik nog eens een Edelbrock. We hebben dus precies dezelfde stage one LT95, interessant. Dan zou het toch aan de motor(afstelling)liggen...

Hmmmmmm, daar lijkt het inderdaad een beetje op...

Ik weet niet of het helpt: over de gehele vakantie gezien reden we ongeveer 1 op 6.5. Vlak vóór de vakantie de Strombergs gesynchroniseerd, maar hoe de afstelling verder staat weet ik niet. Op hoogte (+/- 1700m) kreeg ik het idee met starten op de choke dat'ie al heel snel te rijk liep. Niet choken, maar met gaspedaal het toerental iets verhogen, ging veel beter. Nou goed, je hebt niet veel aan mijn commentaar denk ik, maar ik blijf meelezen.

Arthur (de parkeerwachter ;-)

groeten, die andere parkeerwacht ;)

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 21 Aug 2012, 20:17

Arthur 110 wrote:
A cotton pancake filter, no pipework at all!

Well at least it's breathing

Good point, I will try to get a measurement soon

Would be useful, what is important is not the overall figure (should be at least 9,5kgfcm2) but the difference between cylinders.

It is a magnetic induction system, timing is 12 degrees. I use NGK BP6ES plugs.

Standard tune is 5 to 7 B.T.D.C so you are well advanced. The plugs should be at around 0,60 mm the originals were Champion N12Y or Unipart GSP131 and were set at 0,71 mm to 0,84 mm

I installed a double S stainless steel sports exhaust a few months ago, Sound did improve, performance barely. Not as much as switching from paper to cotton filter.

Hmmmm, not sure all the single pipes of the Double S system are the same length which is the important bit down to the join of the 4 to 2 and then the length of the 2 to 1. Yes will sound nice but probably doesn't do much.

I ruined only one ;) , it was replaced with a stage One LT95.

Same one :) and the worst of the ratios ;)

Well my problem is that fourth gear feels too much like an powerless overdrive. What I probably am missing is a fourth gear underdrive and a fith gear overdrive like the LT85 has. So a lower top speed but more GTi pulling power. Do you know the ratio for a Stage 1 LT95?

Slooooooooow and then really, really slow but the same as you had see answer above ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 21 Aug 2012, 20:18

Arthur 110 schrijft:
janwijbrand schrijft:
Arthur 110 schrijft:

?? Maar onder 'Early Coiler, 101 Forward Control and 109 Stage 1 V8 Gearboxes, LT95' staat toch 'direct' dus 1:1? Of begrijp ik het nu niet meer of kijk ik verkeerd?

Het staat iets verder op, bij de transfer ratios. De link ernaar (http://www.expeditionlandrover.info/gear_ratio.htm#lt95xfer) heb ik later aan mijn reactie toegvoegd.

Terug naar “Techniek”