Oliedrukmeter 3.5 V8 aansluiten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jos.daalmans

Oliedrukmeter 3.5 V8 aansluiten

Berichtdoor jos.daalmans » 19 Aug 2012, 23:06

Hoi,

Gisteren mijn Ninety gehaald van de stalling (na enkele weken behoolijk werk te hebben gehad vanwege de APK) en ik moest nog even naar een olielekkage voor aan de motor kijken. Ik dacht dat het oliefilter niet vast genoeg was gedraaid, maar bij draaiende motor kwam de olie door... de oliedrukschakelaar :unsure: naar buiten. Na 26 jaar heeft deze er wat afsluiting betreft de brui aan gegeven. Het was geen enkel druppeltje , maar gewoon per seconde een drup.

Het was al zaterdagmiddag 14:00 uur en de lokale grote onderdelenwinkel in Beek had helaas geen oliedrukschakelaar die ik zou kunnen gebruiken, op voorraad. Toen maar de oliedrukvoeler voor mijn oliedrukmeter (die er al een jaar werkeloos bij hangt) er in gedraaid en deze aangesloten (de draad ligt er ook al een jaar :blink: ) op contact en de meter ging meteen naar volle druk :blink: . Ik startte de motor en de meter zakte naar 40 psi :S . Gaf ik gas, zakte hij tot 35psi :blush: . Nou, het console met de meter maar weer er vanaf gedraaid, de aansluitpunten van de meter gewisseld, op contact en ja, de meter gaat naar de "nul". motor gestart, de meter blijft op nul staan :angry: . Nog wat gerommeld met de draden en geen resultaat.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Het is een Smiths meter van een V8, de originele sensor van de V8 die overigens alleen in het gat van de oliedruk schakelaar past (de andere loze schroef is UNF9/16 18 (gangen per Inch). De draad van de oliedrukschakelaar moet ik nog even opzoeken.
De meter is geaard, maar misschien moet ik daar een aparte schroef op zetten zodat deze goed geaard is.
Ik neem aan dat het een "balans" meter is met de stroom door een wikkeling veroorzaakt door de 12 volt en de tegen-wikkeling waarvan de stroom wordt geregeld door de oliedruksensor.

Helaas was me de rit naar de Landsart zonder een oliedruk lampje en de extreme temperatuur een te groot risico. Jammer, volgend jaar beter.

Groeten en alvast dank,

Jos
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.

VeeTee

Re:Oliedrukmeter 3.5 V8 aansluiten

Berichtdoor VeeTee » 19 Aug 2012, 23:29

Geen idee of het dezelfde meter betreft, maar misschien heb je hier wat aan, daar wordt de werking (bimetaal) en diagnose uitgelegd.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Franc

Berichtdoor Franc » 19 Aug 2012, 23:40

Jos,

Er zijn bij mijn weten 2 types sensoren. Eentje die apart geaard is en eentje zonder aarding (loopt via het blok).

Het gaat om de DRC2479L en 555947.

Ik heb zelf mbv de DRC2479L en een Smiths metertje de zaak aan de praat gekregen in mijn Range. Ik had in het begin ook het effect dat meter helemaal op "vol" ging. Dat bleek veroorzaakt te worden doordat ik de behuizing van de meter niet geaard had.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

jos.daalmans

Berichtdoor jos.daalmans » 20 Aug 2012, 22:49

Hoi VeeTee en Franc,

Dank voor de reactie. Interessant verhaal in die FAQ. Ik ga eens met een weerstand en ledje kijken of de sender inderdaad "pulst".

De aarde van de meter zelf is nu eigenlijk alleen maar een oogje wat onder de montagebeugel van de meter zit. Dit zou wel eens een te slecht contact kunnen zijn. Ik zet het aansluitoogje met de massadraad tussen twee moertjes en dan zou dit misschien mijn probleem oplossen.

Alvast dank voor de hulp.

Groeten en sleutel ze,

Jos

jos.daalmans

Re:Oliedrukmeter 3.5 V8 aansluiten Opgelost

Berichtdoor jos.daalmans » 10 Nov 2012, 16:51

Hoi,

Landrovers gaan soms langzaam, maar ze komen er wel :) . Met de druksensor nog van alles geprobeerd, ook de meter nog eens extra aan de massa gehangen, echter geen enkel resultaat. Op contact, volle uitslag en bij lopende motor de meter naar links bewegend.
Toch maar weer eens gekeken en toen ik de sensor eens met een staalborstel had schoongemaakt, zag ik op de schroef 0:5 Bar staan. Uuuuuhhhhhh effe checken op de meter, die gaat tot maximaal 4 Bar :blink: .
Ik had dus de indruk dat ik wel een V8 druksensor had, maar geen juiste meter (is een Lucas).

Naar de lokale sloop gegaan en gevraagd of ze wat motorblokken hadden liggen die uit auto's gesloopt waren. Op een gegeven moment zag ik een oud (half afgebrand) Rover blok, viercilinder met een oliedruk schakelaar en een druksensor op de plek van de oliepomp.
Deze er vanaf gedraaid en daar stond op Lucas 0:4 Bar. dus er gloorde hoop. Deze sensor schoongemaakt, ontvet, mooi zwart gespoten en op het blok gezet. Warempel :woohoo: op contact, de meter rustig naar de "0". Daarna de motor gestart en de druk loopt rustig op tot 2 Bar en bij gas geven naar 3 Bar. Bij een redelijk warme motor zakt de druk stationair net onder de twee Bar. Bij een heel warme motor zal dat nog wel wat minder worden.
De meter reageert niet snel (daarvoor is een olielamp onmisbaar) maar werkt wel.
Bij een volgende klus hang ik eens even een drukmeter op de plek van de oliedruk schakelaar en kan ik kijken of de aanwijzing juist is.

In ieder geval dank voor de tips en aanwijzingen.

Groeten en sleutel ze,

Jos

Terug naar “Techniek”