motor 1,8K4 olieverbruik via cilinder compressie gemeten = 4x 12 bar klepseals vernieuwd en olieverbruik blijft .
indien je na het rijden de bougies eruit draait zie je dat de zuigers vochtig zijn
heeft iemand een idee om mij verder te helpen in mijn zoektocht naar de oorzaak
mvrgr. enrico
olieverbruik FL 98' 169000 km
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: olieverbruik FL 98' 169000 km
You say that you have done a compression test. However you only give 1 figure, 12bar, so did you do a dry and wet test or just a dry. (12 Bar is a little on the low side). The dry test is simple you test the compression on each cylinder, however you should then always do the second test which is that you inject a small quantity of oil into the cylinder and repeat the test, this then temporarily seals the piston rings and gives you a definitive answer on if the rings/bores are leaking.
Now I'm no expert but I have never seen a 1.8K use oil, coolant yes, oil no, and you say the pistons are wet with oil so I assume you have had an endoscope down the bores and therefore you should be able to see where the leakage is ?
Rob
Now I'm no expert but I have never seen a 1.8K use oil, coolant yes, oil no, and you say the pistons are wet with oil so I assume you have had an endoscope down the bores and therefore you should be able to see where the leakage is ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: olieverbruik FL 98' 169000 km
Onlangs een antieke 2 cilinder Deutz trekker met ongeveer hetzelfde probleem (olieverbruik en blauw roken na ± 10 minuten lopen, zelfs de uitlaat was van binnen vettig).
Compressie was hoog; 19 bar. Na verloop van tijd kwam er te veel olie boven op/in de kop te staan (motor laten lopen zonder kleppendeksels). Met als gevolg dat de olie langs de klepstelen "wegliep". Overigens zitten er helemaal geen klepsealls op dit type motor.
Wat bleek, de carterontluchting zat verstopt, er werdt druk opgebouwd in het carter met als gevolg dat de olie van bovenuit de kop niet goed terug liep naar het carter. Na reinigen van het membraan (in de carterontluchting) was het probleem verholpen.
Met vriendelijke groet,
Erik.
p.s Ik ken ook een oude Mc Cormick trekker met een hoog olieverbruik, die krijgt ook te veel olie bovenop/in de kop (de uitlaat is ook vettig, de carterontluchting is OK), maar daar is eens een smoring/vernauwing verwijdert in het oliekanaal naar de kop.
Compressie was hoog; 19 bar. Na verloop van tijd kwam er te veel olie boven op/in de kop te staan (motor laten lopen zonder kleppendeksels). Met als gevolg dat de olie langs de klepstelen "wegliep". Overigens zitten er helemaal geen klepsealls op dit type motor.
Wat bleek, de carterontluchting zat verstopt, er werdt druk opgebouwd in het carter met als gevolg dat de olie van bovenuit de kop niet goed terug liep naar het carter. Na reinigen van het membraan (in de carterontluchting) was het probleem verholpen.
Met vriendelijke groet,
Erik.
p.s Ik ken ook een oude Mc Cormick trekker met een hoog olieverbruik, die krijgt ook te veel olie bovenop/in de kop (de uitlaat is ook vettig, de carterontluchting is OK), maar daar is eens een smoring/vernauwing verwijdert in het oliekanaal naar de kop.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten