wastegate defender td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

wastegate defender td5

Berichtdoor Roger B. » 17 Aug 2012, 00:53

naar wat ik begrepen heb, zouden defenders tot 2003 geen wastgate aansturing via een electronische regeling hebben, maar na 2003 wel (net zoals de D2 altijd had)

heeft iemand een foto van deze modulator, waarbij zichtbaar is dat het om een def. gaat?
gone

Hugo

Re:wastegate defender td5

Berichtdoor Hugo » 17 Aug 2012, 08:50

Roger,

Ik heb nog nooit een originele Defender TD5 met een wastegate regeling a la de Discovery gezien. Bij wagens met conversies (motor en/of automaat en/of Special Vehicles) kom ik wel eens wat tegen maar origineel heb ik het nog nooit gezien.
Mvrgr,

Hugo (TC2)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Aug 2012, 09:44

oke....dan ben ik verkeerd voorgelicht dus.... ik wist ook niet beter dat DAT het verscil was tussen de td5 uit de def en uit de disco, totdat iemand, weet ff niet meer wie, dacht hier op het forum me vertelde dat dat vanaf 2003 ok op defender td5 zat...

we blijven leren ;)
gone

markmark

Berichtdoor markmark » 17 Aug 2012, 23:06

ik heb een defender 130 td5 van 2004 en ik slangetje van wasgate naar intercoolerslang rechtstreeks

groet mark

Luke

Berichtdoor Luke » 19 Aug 2012, 01:14

markmark schrijft:
ik heb een defender 130 td5 van 2004 en ik slangetje van wasgate naar intercoolerslang rechtstreeks

groet mark

Mark,

Dat lijkt me erg stug of wellicht dat je het niet helemaal helder omschrijft
Er is zeer zeker een connectie tussen luchtdruk na interkoeler en wastgate cq turbodruk maar het is niet zo dat er een directe slang zal lopen

Normaal gesproken werkt de aansturing van de wastegate met een actuator stangetje wat OF van een vacuumpotje komt OF zoals bij de moderne motoren zeer wel mogenlijk is, dmv electronica ofwel een electrische actuator
In het eerste geval is het een primaire mechanische / pneumatische aansturing vanaf brandstofpomp (LDA) in het geval van electronisch aangestuurde actuator zal hij wel door de boordcomputer aangestuurd worden die zijn signalen wel weer van diverse sensoren zal krijgen (denk hierbij aan luchtdruk, brandstof inspuitings systeem, uitlaattemp, lambda sondes etc etc)

gr

luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

markmark

Berichtdoor markmark » 19 Aug 2012, 07:26

bij mijn td5 loopt er vanaf de wastegate het dunne slangetje direct naar de buis die vanaf de turbo naar de intercooler gaat. op die buis zit de aansluiten voor het slangetje van de wastegate. en daar zit geen electronica verder bij tussen.
groet mark

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2012, 08:23

bij een 300 komt het slangetje dat op de wastegateactuator zit, als ik me goed herinner direct vanaf de uitgang van de turbo, en wordt er voor de turbodruck niet gekeken naar verlies in intercooler of zo...

bij de td5 zit de aftakking blijkbaar iets verder op de buis naar de intercooler, defendes hebben die slang dus op de actuator, disco's hebben hier nog een electronische regeling in zitten die deze druk wel of niet doorlaat naar de actuator.

ben inmiddels benieuwd wie dat toen vertelde van nieuwere defenders met regeling... straks eens zoeken...
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2012, 09:20

ff gezocht en gevonden, was in dit topic waar Rob Stuard dit vertelde, en zelfs dat ie het altijd al had (wat ik me anders herinner overigens van de introductiecursus van de TD5 bij LandRover)
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 19 Aug 2012, 15:19

Hallo,

Zojuist ff op mijn oude turbo gekeken om te zien hoe het nou precies zit.
Geloof dat ik inderdaad paar dingen door lkaar had gehaald (dit even ter verduidelijking vann een eerdere post van mij)
Er zit inderdaad een slangetjevanaf het inlaathuis van de turbonaar de actuatorstang (vacuumbeiend)van de wastgate op het slangetje tussen inlaathuis en vacuumpotje zit echter een t-stukje waarop ook de slang naar de brandstofpomp sit.

Ik neem dus aan dat het slangetje op het inlaaathuis bij de Tdi, verderop op de inlaaatbuis (slang) zit bij een Td5

@Mark....excuses voor de tegenspraak dus ;)

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2012, 15:28

de wastegate van de 300tdi is overdruk bediend, niet vacuum... immers de druk in de uitgang van de compressorzijde van de turbo wordt naar de wastegateactuator geleid en zal deze tegen de veer in bedienen als deze druk een bepaalde waarde bereikt (en zo de wastegate openen en de druk weer omlaag brengen)
gone

Terug naar “Techniek”