Olie spuit uit koelwater reservoir.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RikH

Olie spuit uit koelwater reservoir.

Berichtdoor RikH » 13 Aug 2012, 19:04

Gisteren opeens een plas olie onder de auto. Een blik onder de motorkap leerde dat de olie via de dop van het expansievaatje eruit was gekomen. Wat een bende!

Nu zijn er bij de Td5 eigenlijk maar 2 plaatsen waar de olie en het water vlak langs elkaar stromen en dat zijn bij de kop(pakking) en de oliekoeler. Beide moeilijk zonder demontage vast te stellen of het euvel daarin zit. Kop of munt dus maar. Het werd de koeler. Vanmiddag dat ding eraf gehaald en aan de staat van de matrix te zien en de afdichting van de keerringen is de kans groot dat ik de schuldige te pakken heb. Het koper(?) is overal aangevreten. Vanavond maar eens kijken of ik wat kan vinden op het www...

Maar wat een teringklus zeg! Luchtfilter met slangen en kabels eraf, turbo eraf, centrifugaalfilter eraf, oliefilterhouder eraf en heel veel vloeken en toch meer tijd dan verwacht ligt ie nu op de werkbank. En een bende! Het hele koelsysteem zit vol met zwarte drab. Wordt nog een hele toer om dat weer netjes te krijgen.

Ik heb even snel gezocht op "olie in water td5" en zo nog wat meer zoektermen maar ik vond eigenlijk niks over de oliekoeler. Heeft iemand dit weleens meegemaakt?

VeeTee

Re:Olie spuit uit koelwater reservoir.

Berichtdoor VeeTee » 13 Aug 2012, 19:33

Ik vond deze en deze. Is dus wel eens voorgekomen. Messy job... :S :(
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Aug 2012, 20:17

sjees Rik... wat een zooi... maar altijd beter dan kop stuk, want die zijn echt duur...
gone

Hugo

Berichtdoor Hugo » 13 Aug 2012, 20:26

Ha die Rik,

Kapotte oliekoelers komen vaker voor... net als bij de XF95 :-) maar bij de TD5 is het een tijdrovend klusje. Tunap heeft goed spul om je koelsysteem mee te spoelen, verwijderd olieresten heel goed. Anders heeft de lokale DAFdealer er ook wel een goedje voor.

Mvrgr, Hugo
Mvrgr,

Hugo (TC2)

RikH

Berichtdoor RikH » 13 Aug 2012, 20:32

Goeie tip Hugo. Morgen even langs de Daf dealert. Het is me een bende joh! De zwarte sludge druipt er maar moeilijk uit. Het lijkt wel een soort dunne teer. Vraag me af of de slangen het gaan overleven. Preventief vervangen doe ik niet dus daar kan ik later wel wat meer over zeggen.

RikH

Berichtdoor RikH » 18 Aug 2012, 11:24

Nou 't karretje rijdt weer. Hèhè eindelijk. Smerig! Nou is sleutelen al niet mijn hobby maar je kunt het jezelf ook extra moeilijk maken. Zo kwam ik, toen alles weer gemonteerd was, erachter dat ik een keerring overhield. Maar waarvan? Even het nummer goegelen leerde dat het een o-ring van de waterpomp was. (Die heb ik ook maar gelijk nieuw erin gezet want met 365 k op de teller wordt het al eens wat.) Geen tekening te vinden zo snel natuurlijk dus ik het hele zootje er maar weer vanaf schroeven. Er ontbrak niks dus ET maar even gebeld (die hadden alles opgestuurd). Blijkt het een ringetje te zijn van de steun van de pomp maar die had ik niet los gemaakt dus die hele pakking had ik niet nodig. Alles er maar weer opgeschroefd en nu rijdt ie weer. Met een nieuwe condensor van de sloop gelijk maar erop dus de airco doet het nu ook weer. Lekker hoor met die hitte!

Nu nog een aantal keren het koelsysteem spoelen en dan moet ie weer helemaal in orde zijn. Heb eerst maar eens de zaak goed heet gereden met blokjes voor de afwasmachine die ik van mijn vriendin had gejat. Er blijft maar troep uitkomen maar het oliepeil zakt niet dus het euveltje is opgelost. Ik rij nu rond met een goedje van de Daf dealer. Kost 55 Euro zo'n potje!

Klaar is ie nog niet overigens. Toen ik het turbootje in mijn handen had bleek die bijna te zijn overleden. Zal er eerdaags even een fotootje van posten. Raar gezicht zo'n turbo met ronde schoepen... En oh ja, de visco fan is ook stuk. Rik moet even sparen. Dure hobby zo'n LR.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Aug 2012, 11:30

of die vaatwasserblokjes nou zo'n goed idee zijn.....alu oxideert fors oiv vaatwassermiddel...

mooi datieutweerdoet
gone

RikH

Berichtdoor RikH » 18 Aug 2012, 11:34

Roger B. schrijft:
of die vaatwasserblokjes nou zo'n goed idee zijn.....alu oxideert fors oiv vaatwassermiddel...

mooi datieutweerdoet

Ja ik weet het. Maar ontvetten doet het ook als een gek en daar was het me om te doen. Even heet gereden en toen een paar keer goed gespoeld. Er zat echt heel veel drab in het systeem. Hoop dat het goed komt nu.

Terug naar “Techniek”