Hallo,
Ik heb sinds een paar maanden een v8 uit 1985 aangekocht en kom tot de conclusie dat de lage giering niet werkt (denk ik).
Ik kan het hendeltje enkel naar links bewegen, waarbij ik denk dat ook dat niet echt iets doet.
Als ik het hendeltje naar voren wil duwen (lage giering via neutraal) dan kan ik hem totaal niet in die richting bewegen.
Wat zou dit kunnen zijn? Zou het hendeltje onder het rubber ergens tegen aan komen waardoor ik hem niet verder krijg. Heeft er iemand een tekening waar ik moet kijken.
Mijn versnelling bak werkt goed, ik vraag me af waar deze lage giering/difflock zit en hoe hij uiteindelijk in de versnellingsbak uitkomt.
Bedankt,
Edward
Problemen met lage giering en difflock
Re:Problemen met lage giering en difflock
Middenstoel of console wegpakken, 4 parkers losdraaien van de afdekplaat die daar zit en je kunt 25 jaar rotzooi wegpoetsen en de linkage zien. Kan zijn dat hij jaren niet gebruikt is en dan moet met WD40, wat geduld en wat overtuigingskracht de boel weer gangbaar maken. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- jos.daalmans
Hoi,
De bediening van de hoog laag en de sper gaat via een gecombineerde schuif (lock) en kantel beweging (hoog-laag).Dit mechanisme is niet overdreven zwaar gebouwd en kan wel eens verbogen zijn.
Kijk eens naar:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Defender-90-110-workshop-manual-3.pdf
en dan op bladzijde 87 bij de MT230. Daar zie je hoe het mechanisme er uitziet. Armpje "19" is voor de hoog-laag, arm "11" is voor de sper.
Zoals al aangegeven, er zal behoorlijk mat troep op zitten en misschien wel kiezelstenen die de boel gewoon blokkeren.
Verwijder de twee pook-knoppen. Dan de rubber op tillen die over de twee poken zit. Daarna de grote pook losdraaien en wegnemen. Haal zoals al aangegeven de tunnel voorzichtig los. Er zitten daarbij wat zelftappers in plastic pluggen. Als je alle schroeven los hebt voorzichtig met een plamuurmes de tunnel lospeuteren.
Als je het mechanisme ziet, verklaart dit zelf de werking (of in dit geval de "niet-werking")
Succes en sleutel ze,
Jos
De bediening van de hoog laag en de sper gaat via een gecombineerde schuif (lock) en kantel beweging (hoog-laag).Dit mechanisme is niet overdreven zwaar gebouwd en kan wel eens verbogen zijn.
Kijk eens naar:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Defender-90-110-workshop-manual-3.pdf
en dan op bladzijde 87 bij de MT230. Daar zie je hoe het mechanisme er uitziet. Armpje "19" is voor de hoog-laag, arm "11" is voor de sper.
Zoals al aangegeven, er zal behoorlijk mat troep op zitten en misschien wel kiezelstenen die de boel gewoon blokkeren.
Verwijder de twee pook-knoppen. Dan de rubber op tillen die over de twee poken zit. Daarna de grote pook losdraaien en wegnemen. Haal zoals al aangegeven de tunnel voorzichtig los. Er zitten daarbij wat zelftappers in plastic pluggen. Als je alle schroeven los hebt voorzichtig met een plamuurmes de tunnel lospeuteren.
Als je het mechanisme ziet, verklaart dit zelf de werking (of in dit geval de "niet-werking")
Succes en sleutel ze,
Jos
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.
Nou, bedankt ik ga hiermee aan de slag, hopelijk vind ik iets.
Ik houd jullie op de hoogte.
Edward
Ik houd jullie op de hoogte.
Edward