maximale speling main-nut op innercolomn S-III

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fenix2

maximale speling main-nut op innercolomn S-III

Berichtdoor fenix2 » 12 Aug 2012, 18:50

Hallo mede sleutelaars,

Vandaag heb ik bij mijn S-III stuurhuis de pakking tussen behuizing en afdekplaat vervangen om lekkage te verhelpen. Dat is gelukt. Gelijk even het inwendige van het stuurhuis geïnspecteerd en verbaasde me over hoeveel ruimte de main-nut op de worm van de innercolomn heeft.

Mijn vraag: wat is een acceptabele maximale speling zonder met de afstelbout spanning op de main-nut te zetten?

Mijn gevoel zegt me hier dat het aanzienlijk minder mag zijn dan de 4 a 5 mm die er nu zit .... Ik heb niet kunnen zien of er nog wel 12 goede kogeltjes in de main-nut zitten. De worm leek me niet uitgevreten.
Overigens schitterde de glijlager (part-nr: 261869) door afwezigheid...

suggesties zijn welkom :)

groetjes, Fenna
Afbeelding

fenix2

Re:maximale speling main-nut op innercolomn S-III

Berichtdoor fenix2 » 15 Aug 2012, 21:50

update:

Vanmiddag heb ik de binnenkolom door de bodem van het stuurhuis uitgebouwd:
Modderplaat en wiel gedemonteerd. Stuurhuis afdekplaat er af en olie opvangen.
Schokbreker aan de bovenkant losgemaakt en naar beneden gekanteld op de onderste bus.
Vervolgens kun je met wat spelen en draaien de binnenkolom naar beneden krijgen.
Natuurlijk wel het stuur met aanverwante artikelen losmaken en de sleutel in het contact slot laten om het stuurslot uitgeschakeld te houden en zorgen dat je kogeltjes niet wegstuiteren.

Alle lagerschalen (ook die in de main-nut) waren aanzienlijk uitgevreten en ook de worm van de binnenkolom was in de middenstand uitgevreten. Bij het tellen van de lagerkogeltjes bleek er 1 uit het bovenste lager te ontbreken.
Ook was het bovenlager in de stuurkolom niet goed meer. De speling heeft zich dus ruimschoots verklaard ;-)

Bij het opmaken van mijn boodschappenlijstje ging ik me afvragen of een vervangend gebruikt stuurhuis financieel misschien handiger is. Nieuwe vervangingsonderdelen komen uit op minimaal €200,- ...

groetjes, Fenna
Afbeelding

Terug naar “Techniek”