tussenbak

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:tussenbak

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2012, 22:10

nee, je kunt in elke versnelling de difflock inschakelen, ook als het voertuig rijdt, alleen bij inschakelen van het diff rechtuit rijden.

de hoog/laag is ook te schakelen tijdens het rijden, dit vergt wat techniek en ervaring (met zware aanhangers reed ik weg in 1-5 laag, en dan 3 hoog en verder..) maar meestal kies je gewoon stilstaand voor hoog of laag
gone

Landmarcs

Re:tussenbak

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2012, 22:16

floran11 schrijft:
Dus als ik het van iedereen goed begrijp moet ik 'm in zijn neutraal zetten en dan naar links met toepaselijk geweld zodat het niet stuk gaat en dan naar hoge of lage giering toch ???

Nee, je hoeft 'm niet in neutraal te zetten. Je kan in iedere van de drie standen het midden differentieel locken en un-locken. Dit kan en mag ook rijdend, alleen beter niet bij hogere snelheden (waarom zou je het doen) en zeker niet op het moment dat één of meer wielen doorslippen (want dan gaat er iets snel erg stuk in de tussenbak). Het mooist dus als de auto rolt zonder aandrijving (maar de praktijk kan weerbarstig zijn).

Ik gebruik het Diff-Lock wisselend aan en uit als ik een soms erg gemeen besneeuwde bosweg op- of afga: in de steviger bochten dus "unlocked" want dan rijdt ie toch gecontroleerder door de bocht - voor de meer rechte einden die nogal stijl zijn is wat meer grip toch prettiger dus daar wel locked.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”