Enkele dagen geleden met de disco 2 td5 over het timmelsjoch gereden. Ging eigenlijk prima, alleen op het laatste stuk moest ik aan de kant, de laatste paar honderd meter in Low range verder gereden.
Na het nemen van een haarspeldbocht kwam de motor niet meer op toeren en was de auto nauwlijks vooruit te krijgen. Gestopt langs de weg, en maar in low verder geklommen. Van tevoren wel al duidelijk merkbaar turbo gat na het ronden van steile en scherpe bochten, maar dat lijkt me wel normaal.
Alles rijdt nu weer als vanouds.
Moet ik me hierover zorgen maken, of is dit een normaal / bekend verschijnsel?
Gr, ralph
Vermogen te weinig 2500 m boven NAP
Re:Vermogen te weinig 2500 m boven NAP
Weet niet of dit normaal is,Heb je het luchtfilter in goede conditie
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Vermogen te weinig 2500 m boven NAP
Roger B. schrijft:
Lijkt mij ook. De auto denkt - als de LMM stuk is - dat ie ± op zeeniveau is maar krijgt slechts de dunne lucht van 2500 m hoogte. Als je weer lager bent dan verdwijnen de astmatische effecten weer.
Twee weken geleden nog reed ik met een "Puma" moeiteloos naar 2400 m hoogte (hoger was de pas niet), en het leek er wel op dat ie hoe hoger hij kwam hoe lekkerder hij reed.
Op 2400 m hoogte de tank weer volgegooid en rustig naar beneden gereden.
Groeten MarcS
klinkt mij als luchtmassameterprobleem in de oren
Lijkt mij ook. De auto denkt - als de LMM stuk is - dat ie ± op zeeniveau is maar krijgt slechts de dunne lucht van 2500 m hoogte. Als je weer lager bent dan verdwijnen de astmatische effecten weer.
Twee weken geleden nog reed ik met een "Puma" moeiteloos naar 2400 m hoogte (hoger was de pas niet), en het leek er wel op dat ie hoe hoger hij kwam hoe lekkerder hij reed.
Op 2400 m hoogte de tank weer volgegooid en rustig naar beneden gereden.
Groeten MarcS
Re:Vermogen te weinig 2500 m boven NAP
Meeste motoren hebben hun normale gebruiksgebied tussen 2500 en 0 meter zeeniveau.
Als je verwacht dat ie net zo hard gaat op 2500 m als op zeeniveau, dan moet je je verwachtingen bijstellen.
Waarschijnlijk staat in het boekje dat de prestaties van de motor op zeeniveau zijn...
Gewoon ijle lucht, en heel veel minder pk's en kaboutertjes met lucht gebrek.
Als je verwacht dat ie net zo hard gaat op 2500 m als op zeeniveau, dan moet je je verwachtingen bijstellen.
Waarschijnlijk staat in het boekje dat de prestaties van de motor op zeeniveau zijn...
Gewoon ijle lucht, en heel veel minder pk's en kaboutertjes met lucht gebrek.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Vermogen te weinig 2500 m boven NAP
Philip schrijft:
Nee hoor. Juist met een geregelde turbo diesel mag je zeker wel 80 a 90% van het maximaal vermogen verwachten. Als wij van hier naar Nairobi rijden moeten we altijd over een col van 2600 meter. En dan hoef ik echt niet in low range!
Als de lucht massa meter structureel te weinig aangeeft (wat wel voorkomt bij de TD5) dan kan het zijn dat je op zeeniveau nog net genoeg inspuit om een beetje vooruit te komen. Op hoogte wordt het dan te weinig doordat de sensor vrijwel helemaal niets meer aangeeft.
Je kunt het volgende doen. Haal de lucht massa meter los. De motor gaat er dan vanuit dat je op zeeniveau rijdt en gebruikt in de software een verwachte waarde voor zeeniveau. Als de motor daarna merkbaar beter gaat lopen en meer vermogen heeft dan is de lucht massa meter stuk. Wanneer je met losgekoppelde luchtmassa meter vervolgens naar de 2500 meter klimt dan zal je waarschijnlijk wel zien dat de auto behoorlijk gaat roken bij volgas. Maar het vermogen zal OK zijn (misschien wel veel meer dan je verwacht :) ). Doe in dat geval een beetje rustig aan (niet steeds volgas met grote rook wolken) en vervang in Nederland de luchtmassa meter.
Het rijden met losgekoppelde luchtmassa meter is niet echt een probleeem zolang je niet lange tijd volgas gaat rijden. Als vergelijking: een 200tdi had ook geen luchtmassa meter en rookte gewoon een beetje meer op hoogte.
Heb je een hawkeye of nanocom dan kan je de luchtmassameter checken.
De waardes zijn ongeveer 57 kg/h bij stationair en 580 kg/h bij volgas. Als je veel lagere waardes ziet dan heb je vermoedelijk een probleem met de MAF.
Meeste motoren hebben hun normale gebruiksgebied tussen 2500 en 0 meter zeeniveau.
Als je verwacht dat ie net zo hard gaat op 2500 m als op zeeniveau, dan moet je je verwachtingen bijstellen.
Waarschijnlijk staat in het boekje dat de prestaties van de motor op zeeniveau zijn...
Gewoon ijle lucht, en heel veel minder pk's en kaboutertjes met lucht gebrek.
Nee hoor. Juist met een geregelde turbo diesel mag je zeker wel 80 a 90% van het maximaal vermogen verwachten. Als wij van hier naar Nairobi rijden moeten we altijd over een col van 2600 meter. En dan hoef ik echt niet in low range!
Als de lucht massa meter structureel te weinig aangeeft (wat wel voorkomt bij de TD5) dan kan het zijn dat je op zeeniveau nog net genoeg inspuit om een beetje vooruit te komen. Op hoogte wordt het dan te weinig doordat de sensor vrijwel helemaal niets meer aangeeft.
Je kunt het volgende doen. Haal de lucht massa meter los. De motor gaat er dan vanuit dat je op zeeniveau rijdt en gebruikt in de software een verwachte waarde voor zeeniveau. Als de motor daarna merkbaar beter gaat lopen en meer vermogen heeft dan is de lucht massa meter stuk. Wanneer je met losgekoppelde luchtmassa meter vervolgens naar de 2500 meter klimt dan zal je waarschijnlijk wel zien dat de auto behoorlijk gaat roken bij volgas. Maar het vermogen zal OK zijn (misschien wel veel meer dan je verwacht :) ). Doe in dat geval een beetje rustig aan (niet steeds volgas met grote rook wolken) en vervang in Nederland de luchtmassa meter.
Het rijden met losgekoppelde luchtmassa meter is niet echt een probleeem zolang je niet lange tijd volgas gaat rijden. Als vergelijking: een 200tdi had ook geen luchtmassa meter en rookte gewoon een beetje meer op hoogte.
Heb je een hawkeye of nanocom dan kan je de luchtmassameter checken.
De waardes zijn ongeveer 57 kg/h bij stationair en 580 kg/h bij volgas. Als je veel lagere waardes ziet dan heb je vermoedelijk een probleem met de MAF.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Vermogen te weinig 2500 m boven NAP
Landmarcs schrijft:
Zo is het denk ik niet helemaal. Wanneer de LMM / MAF stuk is geeft de sensor veel te weinig aan. De auto denk daardoor dat hij op de top van de mount everest staat en spuit bijna niets meer in (dus geen vermogen) Wanneer je de LMM loskoppeld gaat de ECU in een soort milde "noodloop" en gaat er vanuit dat de auto gewoon op zeeniveau staat. Als je de LMM daarna weer aansluit gaat de ECU uit "noodloop". Maar je zult nog wel een fout in de ECU kunnen vinden. (dit woord noodloop klinkt erger dan het in werkelijkheid is, je merkt er normaal gesproken heel weinig van. Tenmiste dat is zo in mijn TD5 racer met disco II ECU)
Roger B. schrijft:
klinkt mij als luchtmassameterprobleem in de oren
Lijkt mij ook. De auto denkt - als de LMM stuk is - dat ie ± op zeeniveau is maar krijgt slechts de dunne lucht van 2500 m hoogte.
Zo is het denk ik niet helemaal. Wanneer de LMM / MAF stuk is geeft de sensor veel te weinig aan. De auto denk daardoor dat hij op de top van de mount everest staat en spuit bijna niets meer in (dus geen vermogen) Wanneer je de LMM loskoppeld gaat de ECU in een soort milde "noodloop" en gaat er vanuit dat de auto gewoon op zeeniveau staat. Als je de LMM daarna weer aansluit gaat de ECU uit "noodloop". Maar je zult nog wel een fout in de ECU kunnen vinden. (dit woord noodloop klinkt erger dan het in werkelijkheid is, je merkt er normaal gesproken heel weinig van. Tenmiste dat is zo in mijn TD5 racer met disco II ECU)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Vermogen te weinig 2500 m boven NAP
JoostKenya schrijft:
Goed, weer wat bijgeleerd. Een stukke LMM is dus nog weer een stuk erger als géén LMM.
(Ik was al aan het twijfelen want hoe logisch een en ander ook lijkt, ik kreeg geen samenhangend "plaatje" van hoe het allemaal dan moest werken. Een diesel werkt immers met overmaat lucht, en bij een turbo wordt die overmaat ook nog eens "geholpen".)
Anyway, met een goed werkende ademhaling en een werkende LMM merk je hoegenaamd niks van een vermogensverlies, in ieder geval niet tot ± 2500 meter, en je ziet ook niet de rookpluimen die je vroeger in de bergen uit de uitlaat zag wolken.
Groeten MarcS
Landmarcs schrijft:
Roger B. schrijft:
klinkt mij als luchtmassameterprobleem in de oren
Lijkt mij ook. De auto denkt - als de LMM stuk is - dat ie ± op zeeniveau is maar krijgt slechts de dunne lucht van 2500 m hoogte.
Zo is het denk ik niet helemaal. Wanneer de LMM / MAF stuk is geeft de sensor veel te weinig aan. De auto denk daardoor dat hij op de top van de mount everest staat en spuit bijna niets meer in (dus geen vermogen) Wanneer je de LMM loskoppeld gaat de ECU in een soort milde "noodloop" en gaat er vanuit dat de auto gewoon op zeeniveau staat. Als je de LMM daarna weer aansluit gaat de ECU uit "noodloop". Maar je zult nog wel een fout in de ECU kunnen vinden. (dit woord noodloop klinkt erger dan het in werkelijkheid is, je merkt er normaal gesproken heel weinig van. Tenminste dat is zo in mijn TD5 racer met disco II ECU)
Goed, weer wat bijgeleerd. Een stukke LMM is dus nog weer een stuk erger als géén LMM.
(Ik was al aan het twijfelen want hoe logisch een en ander ook lijkt, ik kreeg geen samenhangend "plaatje" van hoe het allemaal dan moest werken. Een diesel werkt immers met overmaat lucht, en bij een turbo wordt die overmaat ook nog eens "geholpen".)
Anyway, met een goed werkende ademhaling en een werkende LMM merk je hoegenaamd niks van een vermogensverlies, in ieder geval niet tot ± 2500 meter, en je ziet ook niet de rookpluimen die je vroeger in de bergen uit de uitlaat zag wolken.
Groeten MarcS
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Vermogen te weinig 2500 m boven NAP
Landmarcs schrijft:
Je hebt het blijkbaar begrepen!
Wij wonen op 1900 meter hoogte. En ik trok de luchtmassa meter van de Puma af. Vervolgens had ik het idee dat ik 10 tot 20 PK meer had! :) :) :) (meer diesel = meer vermogen)
Maar helaas zag ik vervolgens vrij grote rook wolken in mijn spiegel. :unsure: Dus ik heb de sensor maar weer aangesloten. Rookwolken zijn hier in Kenia welliswaar maatschappelijk geaccepteerd maar ik ben een beetje bang voor een te hoge uitlaatgas temperatuur. En mijn auto was al wat getuned. Het moet wel betrouwbaar blijven!
Goed, weer wat bijgeleerd. Een stukke LMM is dus nog weer een stuk erger als géén LMM.
Je hebt het blijkbaar begrepen!
Wij wonen op 1900 meter hoogte. En ik trok de luchtmassa meter van de Puma af. Vervolgens had ik het idee dat ik 10 tot 20 PK meer had! :) :) :) (meer diesel = meer vermogen)
Maar helaas zag ik vervolgens vrij grote rook wolken in mijn spiegel. :unsure: Dus ik heb de sensor maar weer aangesloten. Rookwolken zijn hier in Kenia welliswaar maatschappelijk geaccepteerd maar ik ben een beetje bang voor een te hoge uitlaatgas temperatuur. En mijn auto was al wat getuned. Het moet wel betrouwbaar blijven!
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Vermogen te weinig 2500 m boven NAP
JoostKenya schrijft:
:woohoo: :lol: en dan koop je landrover hahaha
. En mijn auto was al wat getuned. Het moet wel betrouwbaar blijven!
:woohoo: :lol: en dan koop je landrover hahaha
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten