Def 110 Tdi - R380 V-bak probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Def 110 Tdi - R380 V-bak probleem

Berichtdoor Luke » 05 Aug 2012, 14:50

heren

Mijn bak lijkt te zujn overleden

Na een probleemloze rit nieft meer in eersgte en achteruit en even later helemaal nergens meer op reageten

Pook is nu volledo lam

Olie geconttolerrd en zat nog meer als twee liter in

Geen metaaldeeltjes in olir of onderin de bak

Iemand idee wat dit kan zijn en of ik dit op kan lossen door alleen tussenbak te demonteren en achterdeksel v bzk.

Schakelmechanisme bovenop ook los gehad ter conttole masr daar is alles normaal

Zir echt naar achteren toe

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Re: def R380 probleem ?

Berichtdoor Landmarcs » 05 Aug 2012, 16:19

Is het dan niet meer een R380 probleem (of ben ik nu helemaal blond).

Groeten MarcS

Roger B.

Re: def R380 probleem ?

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2012, 20:53

als de pook lam is zou ik toch bovenop beginnen te zoeken. binnenin zouden er 3 schakelstangen niks meer moeten doen, bovenop waar "gekozen wordt" tussen die drie stangen is aannemelijker dat het probleem zit.

op een stang zit een gietstalen blokje dat door de pook bedient wordt, dit blokje zit geborgd met een inbusje op de stang.....zit die nog vast (of is ie helemaal weg?)
gone

Luke

Re:def lt230 problem

Berichtdoor Luke » 05 Aug 2012, 21:17

Ok ff update,

Ben inmiddels thuis gearriveerd, zonder auto welliswaar die staat nog 150 km verderop
Marc, je hebt helemaal gelijk, in mijn haast type aanduiding van de tussenbak gegeven maar het gaat inderdaad om de versnellingsbak type R380

Roger,

ben dus inderdaad bovenop gaan zoeken, en de 2 behuizinkjes van de beide poken losgehaald.
Het blokje waar jij het over hebt zit gewoon nog netjes geborgd, maar de stank met blokje en al zit gewoon helemaal los en lijkt nergens meer aan te grijpen , kan hem dus naar alle kanten heen en weer halen zonder dat er iets gebeurt.

luke

Hmmmz :unsure: Begin nu aan mezelf te twijfeken betreffende het blokje met inbusboutje op de stang........
Stang bovenop vanaf de zgn schakel yoke zit los, zondertweifel en kan ik zonder enige weerstandzowel axiaal schuiven als radiaal draaien mijn enige tweifel alleen nu is of het blokje al of niet meegaat.

Is het blokje met borgboutje niet enkel om de schakelaar aan te sturen?
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Re:def lt230 problem

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2012, 21:29

aan de andere kant van die stang zit een blokje met een vinger die in een van de drie schakelstangen grijpt, dan is die los.... kom je waarschijnlijk niet aan zonder de bak uit elkaar te halen vrees ik
gone

Luke

Re:Def 110 Tdi - R380 V-bak probleem

Berichtdoor Luke » 05 Aug 2012, 22:00

Roger ik zit gelijk ff mee te kijken in het wpl hndbk

Beetje verwarrend want er zijn dus 4 varianten, maar volgens mij (aan de tekeningen te zien en ook aan het nummer van de bak - 56A 0812667 heb ik de A variant

als dat inderdaad het geval is , is er nog een kansje
ik heb dan wel het huisje gedemonteerd waar de pook op zit, maar volgens mij zit dat op een tussenhuis gemonteerd, wat op zijn beurt weer op het hoofdhuis van de bak zit
En het lijkt erop dat het probleem in het tussenhuisje zit

wat denk jij?

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2012, 22:05

niks want zo goed kan ik me dat niet meer herinneren
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 05 Aug 2012, 22:21

@ Roger,

Hahaha ok np. probeer hiervandaan even op een paar manieren bevestiging te krijgen dat het inderdaad om het type met tussenhuisje gaat, waarvan me zoiets bijstaat hoewel ik er niet zeker van ben.

Als het zo is hoop ik weg te komen met alleen demontage van alleen dat tussenhuisje waar die as in ligt.

Ben er gevoelsmatig haast zeker van dat ik het probleem daar in moet gaan zoeken
In plaats van in the middle of nowhere een T-bak en V-bak los te moeten gaan trekken

Luke

PS, wellicht dat Sander (Gizzmo) meeleest en wat meer kan vertellen?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2012, 22:25

hebben jullie daar nog nooit van afslepen gehoord of vinden jullie in de rimboe tot je enkels in de blubber sleutelen aan een versnellingsbak een aantrekkelijker idee?
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 05 Aug 2012, 23:14

Roger B. schrijft:
hebben jullie daar nog nooit van afslepen gehoord of vinden jullie in de rimboe tot je enkels in de blubber sleutelen aan een versnellingsbak een aantrekkelijker idee?

Jawel,

Maar in dit geval gebeurde het letterlijk bij het oprijden van het terrein waar mijn schoonmoeder woont, dus was nog net in staat de auto netjes achter het huis te zetten, dus die staat veilig en, afgezien dat het een zanderig terrein is ook niet echt in de rimboe.
En afslepen kost best wel behoorlijk hier.
Had ik overigens wel gedaan als hij echt in the middle of nowhere de geest had gegeven

Vandaag ff bus naar huis gepakt, en morgen met eea aan gereedschap weer terug en dan kijken of ik het op een nette manier op kan lossen ter plaatse. Zet alleen de auto wel even op een zeiltje, werkt wel zo netjes en schoon. Vandaar oom dat ik graag eea duidelijk wil hebben voor ik terug ga morgen ivm met me te zeulen gewicht van gereedschap ed :)

Luke

Terug naar “Techniek”