Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Thomas Td5

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Thomas Td5 » 01 Aug 2012, 14:26

Landmarcs schrijft:

Er moet EEN schot blijven, de vraag is vooral wat voor schot.

Ik was voor het "gemak" uitgegaan van een 110 met dakverhoging: Bij een dakverhoging moet het schot minimaal 30 cm zijn en zijn er verder eisen aan de laadlengte en aan de plek t.o.v. het stuur. Bij een CSW is een en ander zoveel mogelijk naar achter gelegd (for obvious raisons) bij een niet verbouwde 110HT heb je een ruime overmaat zowel qua hoogte van het schot als qua laadlengte (dus daar is nog speelruimte).

Groeten MarcS

Land Rover levert de auto's in NL voor zover ik weet altijd met dakverhoging (bij zowel CSW als HT) en een 30cm schot. Het kan alleen anders zijn als de auto achteraf is omgebouwd. Dan zie je vaker een schot van volledige hoogte, mede omdat de auto ook de dakverhoging niet heeft.

Rob P

Berichtdoor Rob P » 01 Aug 2012, 14:27

Thomas Td5 schrijft:
..... Hoogte van het schot zal dan inderdaad afhangen of het dak wat verhoogd is of niet.

Dat lijkt me niet juist althans ik heb nog nooit een Hard Top gezien met een volledig gesloten laadruimte:

1. Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)

tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine

en

2. Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's en dergelijke)

tussen schot:

- direct achter de bestuurderszitplaats over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine

- 1 of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm.

Rob

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2012, 14:28

Rob P schrijft:
Nog een aanvulling.

Omdat ik net ging emigreren op het moment dat je als particulier voor een auto met bedrijfswagen kenteken gewoon de belasting voor een personenauto moest gaan betalen had ik bij de RDW en de Belastingdienst de vraag gesteld of ik dat 'petje' eraf mocht halen (had te maken met het roofrack)

Dat mocht dus niet, want dan voldeed hij niet meer aan de eisen voor een bedrijfswagen !

Mijn argument dat dit 'petje' geen technische of permanente eis was maar slechts een 'belastingtechnische', mocht niet baten.

Hier zou je uit af kunnen leiden dat men v.w.b. het tussenschot hetzelfde redeneert. Als dat tussenschot deel uitmaakt van de permanente eisen is het natuurlijk een ander verhaal !

Rob

Wat betreft de uitleg mbt de "eisen voor een bedrijfswagen" is er mijns inziens sprake van een onzinnig creatieve ambtenaar.
Kijk bijv. naar de 110 CrewCab: dat is een bedrijfswagen waarvoor je, zelfs als ondernemer, geel betaalt. Het is voor de RDW een bedrijfswagen door de inrichting, en het is voor de MRB een geel kenteken want hij voldoet niet aan de aanvullende eisen mbt de maatvoering. Er zijn zelfs 7-persoons Stationwagons die als bedrijfswagen door de RDW zijn ingeschreven !!

Dat het schot een constructief element is lijkt mij verdedigbaar, alleen wordt er hier bij de huidige grijs-ombouw een groot stuk uitgezaagd en worden steunen toegepast, dus voor de NL-regelgeving kan zo'n ombouw kennelijk.

Groeten MarcS

Rob P

Berichtdoor Rob P » 01 Aug 2012, 14:38

Landmarcs schrijft:

Kijk bijv. naar de 110 CrewCab: dat is een bedrijfswagen waarvoor je, zelfs als ondernemer, geel betaalt. Het is voor de RDW een bedrijfswagen door de inrichting, en het is voor de MRB een geel kenteken want hij voldoet niet aan de aanvullende eisen mbt de maatvoering.

Dat is in ieder geval geen Nederlandse creatieve ambtenaar geweest want deze kromme regel komt door EU-richtlijnen.

Of het nu nog in de folder/prijslijst staat weet ik niet maar in het verleden stond in de folder/prijslijst dat de 110 Crew Cab als gevolge van EU-richtlijnen een bedrijfswagen kenteken moest hebben maar je tóch de belasting voor een personenauto moest betalen.

Rob

Rob P

Berichtdoor Rob P » 01 Aug 2012, 14:51

Rob P schrijft:

Dat lijkt me niet juist althans ik heb nog nooit een Hard Top gezien met een volledig gesloten laadruimte:

Dat ik ze nog nooit gezien heb geldt nog steeds maar een snelle blik in de huidige documentatie leverde dit op:

Carrosserie-uitvoeringen

- Defender 110 Hard Top: tweezits-uitvoering met Hard Top-dak. Hi-Roof met laag tussenschot tussen cabine en laadruimte of Standard Roof met gesloten tussenschot incl. ruit.

- Defender 110 Utility Wagon: tweezits-uitvoering met Station Wagon-dak. Hi-Roof met
laag schot tussen cabine en laadruimte of Standard Roof met gesloten schot incl. ruit.

- Defender 110 Station Wagon Commercial: tweezits-uitvoering met Station Wagon-dak.
Hi-Roof met laag schot tussen cabine en laadruimte of Standard Roof met gesloten
schot incl. ruit.

Voor mij helemaal nieuw ! Maar over zo'n schot gaat het niet in deze topic.

Rob

Meknes

Berichtdoor Meknes » 01 Aug 2012, 15:13

Woow, dacht dat deze topic technisch gaat worden....
Het is belastingvrije land rover 110, ik weet niets van grijs of geel kenteken, de auto is volgens mij gewoon geel met bankjes achter etc.....
Het gaat om deze schot: Zie rood
Naar mijn weten las ik hier ergens dat als je deze verwijdert, dit te koste gaat van de stabiliteit, daarom deze vraag eigenlijk.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 01 Aug 2012, 15:44

Rob P schrijft:

1. Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)

tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine

en

2. Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's en dergelijke)

tussen schot:

- direct achter de bestuurderszitplaats over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine

- 1 of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm.

Rob

Je hebt te maken met de dagmaat. Dat is hoeveel het dak boven de bovenste rand van het portier van de bestuurder zit. Uit het hoofd meen ik te herrineren dat de dagmaat 25cm is.

De Discovery II voldoet zo aan de dagmaat eis door het verhoogde dak met alpineraampjes. Alle D-II's hoeven daarom maar een 30cm schot te hebben. De D-3 voldoet niet aan de dagmaat eis en moet daarom een volledig schot hebben. De D-3 is heel groot, maar op grijskenteken niet te krijgen met half hoog schot.

De Defender krijgt vanuit Land Rover NL op grijskenteken een verhoging aan het dak, de zgn pukkel hier genoemd.

Meknes schrijft:

Het is belastingvrije land rover 110, ik weet niets van grijs of geel kenteken, de auto is volgens mij gewoon geel met bankjes achter etc.....

Begint je kenteken met de letter V of B dan heb je een bedrijfswagen. Dus bijvoorbeeld:

BV-99-BV
BV-BV-99
99-BV-BV
9-BVV-99

Dit zijn grijskenteken platen.

Elke andere letter is geelkenteken. (Alleen als je een blauwe plaat hebt kan het anders zijn, dit is hoe het op de gele platen is.)

Landmarcs schrijft:

Kijk bijv. naar de 110 CrewCab: dat is een bedrijfswagen waarvoor je, zelfs als ondernemer, geel betaalt. Het is voor de RDW een bedrijfswagen door de inrichting, en het is voor de MRB een geel kenteken want hij voldoet niet aan de aanvullende eisen mbt de maatvoering. Er zijn zelfs 7-persoons Stationwagons die als bedrijfswagen door de RDW zijn ingeschreven !!

Je hebt eigenlijk twee varianten in NL van grijskenteken. Het kenteken dat je auto krijgt van de RDW en de eisen van de Belanstingdienst voor een fiscaal grijskenteken.

Een 110 Crewcab of 90 pick-up voldoen niet aan de eisen van de Belastingdienst voor fiscaal grijskenteken, maar wel aan de RDW eisen voor een bedrijfsauto kenteken. Raar, maar waar. :side:

Dixo

Re:Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Dixo » 01 Aug 2012, 16:23

Met een bedrijfswagen vrijgesteld van wegenbelasting heb je geen verplichting het tussenschot te blijven voeren. Heb ik aan de belastingdienst gevraagd laatst:

http://i45.tinypic.com/10hqgyp.jpg

Als ik jou was zou ik een bulkhead removal bar plaatsen , zo houd je toch het verband erin:

http://www.eastcoastrover.com/148/7.jpg

En het verhaal er omheen:

http://www.eastcoastrover.com/148.html

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Aug 2012, 18:10

Dixo schrijft:
Met een bedrijfswagen vrijgesteld van wegenbelasting heb je geen verplichting het tussenschot te blijven voeren. Heb ik aan de belastingdienst gevraagd laatst:

Als ik jou was zou ik een bulkhead removal bar plaatsen , zo houd je toch het verband erin:

Dat is interpretatie van een ambtenaar. Ook een mrb vrije wagen moet voldoen aan inrichtingseisen en moet anders omgekeurd worden naar geel kenteken. Pas nog aan de hand gehad met de invoer van een grijs kenteken wagen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2012, 18:30

Edward schrijft:
Dixo schrijft:

Dat is interpretatie van een ambtenaar. Ook een mrb vrije wagen moet voldoen aan inrichtingseisen en moet anders omgekeurd worden naar geel kenteken. Pas nog aan de hand gehad met de invoer van een grijs kenteken wagen.

Tja, ik ben geen ambtenaar (niet meer) en al zeker geen belasting-ambtenaar, maar ik weet wel aardig hoe ambtenaren werken.

Qua interpretatie van de ambtenaar ... denk ik dat die zoals verwoord in http://i45.tinypic.com/10hqgyp.jpg de enige juiste is.
Er is nl een wereld van verschil tussen de RDW inschrijving en de inrichtingseisen van de belastingdienst. Zoals je een "camper" kan hebben vlgs het kenteken die niet in het 1/4 tarief valt zo kan je ook een grijskenteken-auto hebben die niet in het grijskenteken-tarief valt.
(De 110 CrewCab en die spaarzame 110 7-zitter-CSW op grijs zijn daar levende voorbeelden van.)
Het gaat nl om de "fiscale inrichtingseisen" die bovenop de RDW regels komen.

Niet zelden tref je ambtenaren die het eigenlijk niet goed snappen en die om dit te camoufleren een standpunt innemen dat "plus-royaliste-que-le-roy" is. Goed doorvragen en vooral een antwoord op schrift vragen -- voor een antwoord op schrift heb je 1º kans dat er meerderen naar kijken en 2º kan je in bezwaar%beroep gaan mocht het antwoord alsnog niet deugen.
Gewoon bellen is natuurlijk veel vlotter maar dit is ook veel onbetrouwbaarder.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”