Rob P schrijft:
Dat lijkt me niet juist althans ik heb nog nooit een Hard Top gezien met een volledig gesloten laadruimte:
1. Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)
tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine
en
2. Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's en dergelijke)
tussen schot:
- direct achter de bestuurderszitplaats over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine
- 1 of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm.
Rob
Je hebt te maken met de dagmaat. Dat is hoeveel het dak boven de bovenste rand van het portier van de bestuurder zit. Uit het hoofd meen ik te herrineren dat de dagmaat 25cm is.
De Discovery II voldoet zo aan de dagmaat eis door het verhoogde dak met alpineraampjes. Alle D-II's hoeven daarom maar een 30cm schot te hebben. De D-3 voldoet niet aan de dagmaat eis en moet daarom een volledig schot hebben. De D-3 is heel groot, maar op grijskenteken niet te krijgen met half hoog schot.
De Defender krijgt vanuit Land Rover NL op grijskenteken een verhoging aan het dak, de zgn pukkel hier genoemd.
Meknes schrijft:
Het is belastingvrije land rover 110, ik weet niets van grijs of geel kenteken, de auto is volgens mij gewoon geel met bankjes achter etc.....
Begint je kenteken met de letter V of B dan heb je een bedrijfswagen. Dus bijvoorbeeld:
BV-99-BV
BV-BV-99
99-BV-BV
9-BVV-99
Dit zijn grijskenteken platen.
Elke andere letter is geelkenteken. (Alleen als je een blauwe plaat hebt kan het anders zijn, dit is hoe het op de gele platen is.)
Landmarcs schrijft:
Kijk bijv. naar de 110 CrewCab: dat is een bedrijfswagen waarvoor je, zelfs als ondernemer, geel betaalt. Het is voor de RDW een bedrijfswagen door de inrichting, en het is voor de MRB een geel kenteken want hij voldoet niet aan de aanvullende eisen mbt de maatvoering. Er zijn zelfs 7-persoons Stationwagons die als bedrijfswagen door de RDW zijn ingeschreven !!
Je hebt eigenlijk twee varianten in NL van grijskenteken. Het kenteken dat je auto krijgt van de RDW en de eisen van de Belanstingdienst voor een fiscaal grijskenteken.
Een 110 Crewcab of 90 pick-up voldoen niet aan de eisen van de Belastingdienst voor fiscaal grijskenteken, maar wel aan de RDW eisen voor een bedrijfsauto kenteken. Raar, maar waar. :side: