handrem doorgebrand + startprobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

handrem doorgebrand + startprobleem

Berichtdoor def92 » 31 Jul 2012, 20:44

beste,

ik zit met het volgend probleem:

Vorige week, op de terugweg van vakantie , brandde mijn handremkabel+ handremsensordraad door. terwijl deze doorbrandde, viel de motor uit. probeerde hem te starten maar dit lukte niet. dit vanwege de dieselpomp(opvoerpomp tank) dat niet aan het zoemen was. na een tijdje aan de kant gestaan te hebben en proberen te starten, lukte het uiteindelijk toch en kon ik de terugreis voortzetten. ik heb dan een goede 1000 km naar huis gereden, onderweg kreeg ik een 20-tal keer met het volgende te kampen: Tijdens het rijden sprong de temperatuurmeter voor een fractie v.e seconde in het rood en daarna terug naar zijn oorspronkelijke positie -> dieselpomp kreeg even geen voeding meer-> eventjes geen aandrijving . uiteindelijk dus thuisgeraakt. dagen erna nog wat rondgetuft, echter merkte ik dat de defender zich inhield, hij haalde in zijn 5de versnelling max 78. uiteindelijk ergens stilgevallen, naar huis getakeld en dan maar beginnen zoeken. Ik dacht dus aan een defecte dieselpomp aangezien het relais onder de bijrijdersstoel 12 volt doorgaf. Dan maar het connectortje van de dieselpomp(boven de tank) doorgemeten. deze kreeg 12 v door wanneer de sleutel in stand 2 stond maar zoemde niet(probleempje in de connector zelf?). als ik echter rechtstreeks 12 volt op de pomp zet, begint deze wel te zoemen-> pomp dus niet stuk.

Aangezien er nog een aantal zaken niet correct waren ivm de verlichting, ben ik verder gaan zoeken.

wanneer ik de sleutel in stand 2 draai, branden mijn 'knipper'lichten continu (dus geen geknipper), ook mijn standlichten en mistlicht laten hun lampje branden (ook merkbaar op het dashboard). deze blijven echter niet continu branden maar vanaf het relais van de dieselpomp(onder passagiersstoel) 'uitspringt' ( dieselpomp zoemt altijd een aantal seconden na opzetten van contact in stand 2), doven al deze lichten. het relais van de dieselpomp stuurt dus de knipperlichten, standlichten en mistlicht aan idpv de dieselpomp.

Nog wat opvallends:

- als ik de rem indruk, gaan ook al deze lichten branden tot ik het pedaal loslaat ( dit had de auto al voor de handremkabel doorgebrand was)
- als ik de sleutel uit contact haal met draaiende motor(toen ie nog draaide), zal de motor blijven draaien tot ik het rempedaal loslaat.

heb al eerder mijn handremkabel doorgebrand gehad, ook toen kon ik niet starten (alleen deden mijn lampen toen niet zo raar). pas na wat 'wiebelen' met de handremsensor, begon de dieselpomp te zoemen en kon ik starten. nu echter heb ik minder geluk en helpt dit niet.

ik heb de massakabel van chassis, motor en versnellingsbak al gecontroleerd, deze zijn in orde.

Moet ik zoeken naar 2 verschillende problemen : 1) connector aan dieselpomp dat niet goed connectie maakt + 2) massaprobleem in de verlichting?

Of zoek ik het bij het verband tussen het relais van de dieselpomp en de brandende lampen?

heeft iemand ook een goede verklaring voor de handremkabel die doorbrand?-> stroom die zijn weg door deze kabel zoekt?

iemand een gouden tip?

mijn excuses als het hier en daar wat onduidelijk zou overkomen.

betreft een defender td5 2004 110

groeten bas

Andre Kuijt

Re:handrem doorgebrand + startprobleem

Berichtdoor Andre Kuijt » 31 Jul 2012, 20:51

Het lijkt erop dat je ergens een behoorlijke sluiting van een plus kabel hebt.
Ik zou de bekabeling van de accu eens controleren of de isolatie nergens beschadigd is. Controleer ook de bedrading van dynamo goed.
Deze sluiting kan inderdaad hele rare elektrische problemen geven.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 31 Jul 2012, 20:52

Ik heb ooit eens eerder zo iets gelezen, maar kan het zo 1 2 3 niet meer terughalen. Het betrof in ieder ook de handremkabel die als een "valse" massa verbinding fungeerde. Hierdoor een grote stroom door de handremkabel, doorgebrand. en met allerlei massa gerelateerde problemen tot gevolg.
Ik zou beginnen met het nalopen van de handremkabel of die niet ergens een kortsluiting met een grote stroomverbruiker of leverancier (startmotor of dynamo) naar massa veroorzaakt. Daarna de daardoor veroorzaakte andere dingen uitzoeken...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Jul 2012, 20:54

kabel van massapool accu naar versnellingsbak checken, vaker gehoord dat als deze stuk is of niet aangesloten, de massa via de handremkabel gaat
gone

def92

Berichtdoor def92 » 01 Aug 2012, 19:32

ondertussen start hij. heb de kabels(massakabels en startmotor + alternator) losgehaald, wat geschuurd. een andere relais geplaatst voor de dieselpomp.

Hij start maar houdt in tijdens het rijden. ook branden de knipperlichten, mistlichten standlicht bij intrappen rempedaal en blijven ook branden. de motor draait vlot, alleen als ik de rem in trap draait hij wat magertjes, klein beetje stotterend. temperatuurmeter gaat lichtjes heen en weer in bedrijfstemperatuur.

ik veronderstel dus dat er nog steeds een massaprobleem is of kan een vermoeide batterij deze storingen ook met zich mee geven?
batterij geeft wel 14 volt aan bij draaien.

groeten

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2012, 20:03

ja, zul je toch zelf moeten bekijken, ik ga, vanwege de doorgefikte handrem, voor de massakabel van accu naar chassis en versnellingsbak...en wellicht nog wel wat andere gesmolten bedrading ook
gone

def92

Berichtdoor def92 » 02 Aug 2012, 16:20

probleem opgelost,

ik had bij de tussenbakwissel 2 massakabeltjes aan de rechterkant van de tussenbak vergeten aan te sluiten. iemand weet van wat die massakabels zijn?

allen bedankt, groeten bas

def92

Berichtdoor def92 » 10 Aug 2012, 11:16

een weekje zonder problemen rondgereden, gisteren echter op terugweg naar huis viel motor uit. langs de kant gaan staan, op het relais vd dieselpomp onder de bijrijdersstoel getikt en ik kon weer starten. een 5 tal minuten later, viel de motor weer uit. Nu was het tikken op het relais niet genoeg om de auto te starten, integendeel heb ik hem daar moeten laten staan om vandaag in klaarlichte dag eens alles na te kijken.

massakabels zijn nog steeds oke, heb erna ook geen offroad gedaan, enkel baan.
relais van de brandstofpomp ratelt wel soms maar dan ook geen beweging in te krijgen. dieselpomp zoemt NIET.
Dan maar rechtstreeks 12 volt op de pomp gezet, pomp zoemt WEL dus pomp niet stuk. ik krijg geen 12 v op de connector van de brandstofpomp wanneer de sleutel in stand 2 of 3 staat, ook niet aan het relais onder de bijrijdersstoel.

gisteren wou ie starten maar sloeg niet aan wegens brandstofpomp dat niet in gang schoot, vandaag draait de startmotor zelfs niet en flikkert het rode versnellingsbak/motor lampje op het dashboard . Wat wil dat zeggen?

alvast bedankt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2012, 11:43

Hetzij de accu-spanning te laag danwel (indien van toepassing) het alarm dat de auto niet vrij geeft ?
Dat zijn althans die dingen waar ik als eerste aan denk.

Groeten MarcS

def92

Berichtdoor def92 » 10 Aug 2012, 15:19

het was de relais van het alarm dat ik had gebruikt om de relais vd brandstofpomp te vervangen. heb de relais terug gestoken en het lampje flikkert niet meer. hij start dus maar hij slaat niet aan, pomp zoemt niet.

ik meet 12,11 volt op de batterij en 8.12 volt op de stuurstroom van het relais. kan het zijn dat deze spanning te klein is om het relais te doen aanklikken? foutje in de connectors op het relais? ik meet geen 12 v op de connector van de brandstofpomp.

groeten

Terug naar “Techniek”