Anti-roll bars onder verhoogde auto

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2012, 11:11

is bij vooras net zo volgens mij, de stabi zit volgens mij nooit direct op de as (ook al niet omdat er beweginsmogelijkheid moet zijn)
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Aug 2012, 11:13

TomVooges schrijft:
Is het overhellen door de wind en dus ook het weggedrag onder invloed van de wind ook gunstiger met twee anti-rollbars?

Het rijgedrag/wegligging hangt af van de veerstijfheid van de voor en achteras en van het verschil tussen voor en achteras.
Het rolgedrag/overhellen hangt af van de totale rolstijfheid (maakt niet uit of die van de vooras of van de achteras komt)

Heb je de auto verhoogd met relatief stijve heavy duty achterveren dan kan je wellicht beter alleen een stabilisator voor nemen, en de stabilisator achter weglaten.

Stabilisator voor -> meer onderstuur
Stabilisator achter -> meer overstuur
Stijve voorveren -> meer onderstuur
Stijve achterveren -> meer overstuur

Pas op: dit overstuur uit zich vooral in kritische maneuvres!

Je hoort dan vaak de opmerking van: ik rijd toch rustig. Maar dat vind ik onzin.
Want als je niet oppast maak je door zomaar wat aan de veren te doen van een veilige auto een onveilige auto.

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 01 Aug 2012, 11:20

JoostKenya schrijft:
TomVooges schrijft:
Is het overhellen door de wind en dus ook het weggedrag onder invloed van de wind ook gunstiger met twee anti-rollbars?

Dat hangt af van de veerstijfheid van de voor en achterveren.
Heb je de auto verhoogd met relatief stijve heavy duty achterveren dan kan je wellicht beter alleen een stabilisator voor nemen, en de stabilisator achter weglaten.

Je hoort dan vaak de opmerking van: ik rijd toch rustig. Maar dat vind ik onzin.
Want als je niet oppast maak je door zomaar wat aan de veren te doen van een veilige auto een onveilige auto.

Misschien vreemd, maar ik heb voor en achter verhoogd met dezelfde veren (medium heavy load van TerraFirma). Omdat er een diesel in ging en die een stuk zwaarder is dan de originele V8. Dus voor en achter een anti-roll bar? Of eerst voor en achter zwaardere veren? Zouden die misschien het rijgedrag (windgevoeligheid, overhellen) al veel beter maken? Is natuurlijk een stuk makkelijker te realiseren..

iemand een architect nodig?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2012, 11:27

zwaardere veren gaan ook je comfort veranderen... even iemand zoeken om een paar stripjes te passen en je hebt iets dat tegen rolbeweging en windgevoeligheid werkt zonder je veercomfort aan te tasten...
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2012, 12:04

JoostKenya schrijft:
TomVooges schrijft:

Het rijgedrag/wegligging hangt af van de veerstijfheid van de voor en achteras en van het verschil tussen voor en achteras.
Het rolgedrag/overhellen hangt af van de totale rolstijfheid (maakt niet uit of die van de vooras of van de achteras komt)

De mannen van Top-Gear (of was't 5th Gear) hebben al eens een eland-testje gedaan met een RangeRover*.
Daar werd je niet blij van, je vraagt je, als je het testje ziet, zelfs af of er sowieso wel sprake is van een veilige auto (misschien is "unsafe at any speed" - zie http://en.wikipedia.org/wiki/Unsafe_at_Any_Speed - wat overdreven, maar het komt in de buurt).

* 't Was 5th Gear: http://www.youtube.com/watch?v=TjnBpruer8g
(overigens geen stabilisator-stangen)

Groeten MarcS

PS Vlgs mij hebben nu (bijna) alle Defenders standaard stabilistator-stangen nadat de "nieuwe" Defender ook voor de elandtest faalde (zie http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/19/land-rover-defender-gaat-om-bij-eland-test).

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2012, 13:20

niet zeuren, kijk eens hoe goed dat dak in takt blijft :p ...of komt dat door die zwaartepunt verhogende rolkooi die er in zat??

Ik heb iets dergelijks met een 200TDI disco gedaan en die gooide toen de kont om waardoor ik 110 graden gedraaid de snelweg afschoof de berm in..... en dat was dan niet met 45kmh maar met 130 ofzo dat ik moest uitwijken.... maar niks zomaar op de kant gaan (geen stabi's wel stijvere veren (maar ook spacers en langere dempers))

en dit is aan de presentator te zien fifth gear .
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2012, 13:38

Roger B. schrijft:
niet zeuren, kijk eens hoe goed dat dak in takt blijft :p ...of komt dat door die zwaartepunt verhogende rolkooi die er in zat??

Ik heb iets dergelijks met een 200TDI disco gedaan en die gooide toen de kont om waardoor ik 110 graden gedraaid de snelweg afschoof de berm in..... en dat was dan niet met 45kmh maar met 130 ofzo dat ik moest uitwijken.... maar niks zomaar op de kant gaan (geen stabi's wel stijvere veren (maar ook spacers en langere dempers))

Ik zeur niet .... (en heb dus wel af-fabriek stabilisatoren onder mijn nwe 110 gekregen - dus nog een reden minder om te zeuren).

O ja, waar ik wel even om moet zeuren: 't betreft 45 mph dus etwa 70 stunden-kilometer.

Groeten / Grüße MarcS

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 01 Aug 2012, 13:50

Nou denk ik dat de RR-rijder wel over de BMW had kunnen kijken en de oorzaak van de noodstop van de BMW dus eerder had gezien dan als hij in een lagere auto had gezeten. Hij had eerder en dus rustiger kunnen uitwijken of ook gewoon een noodstop kunnen maken.

Klinkt een beetje suf, maar in de praktijk heb ik dat al meerdere malen meegemaakt.

iemand een architect nodig?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2012, 14:13

TomVooges schrijft:
Nou denk ik dat de RR-rijder wel over de BMW had kunnen kijken en de oorzaak van de noodstop van de BMW dus eerder had gezien dan als hij in een lagere auto had gezeten. Hij had eerder en dus rustiger kunnen uitwijken of ook gewoon een noodstop kunnen maken.

Klinkt een beetje suf, maar in de praktijk heb ik dat al meerdere malen meegemaakt.

Of gewoon botweg zelf ook vol in de remmen en het restant remweg uit de BMW halen ?

De schade (aan de RangeRover) blijft dan beperkt
(en die BMW .... da's niet echt een verlies - de restwaarde van achter aangereden auto's is relatief hoog).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2012, 20:23

Landmarcs schrijft:
Roger B. schrijft:

Ik zeur niet .... (en heb dus wel af-fabriek stabilisatoren onder mijn nwe 110 gekregen - dus nog een reden minder om te zeuren).

O ja, waar ik wel even om moet zeuren: 't betreft 45 mph dus etwa 70 stunden-kilometer.
Groeten / Grüße MarcS

ah, foutje, maar das nog steeds veul minder dan de 130 waarmee ik aan het stuur rukte... en dat zeuren ging over dat ie ineens onveilig was
gone

Terug naar “Techniek”