Anti-roll bars onder verhoogde auto
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
is bij vooras net zo volgens mij, de stabi zit volgens mij nooit direct op de as (ook al niet omdat er beweginsmogelijkheid moet zijn)
gone
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
TomVooges schrijft:
Het rijgedrag/wegligging hangt af van de veerstijfheid van de voor en achteras en van het verschil tussen voor en achteras.
Het rolgedrag/overhellen hangt af van de totale rolstijfheid (maakt niet uit of die van de vooras of van de achteras komt)
Heb je de auto verhoogd met relatief stijve heavy duty achterveren dan kan je wellicht beter alleen een stabilisator voor nemen, en de stabilisator achter weglaten.
Stabilisator voor -> meer onderstuur
Stabilisator achter -> meer overstuur
Stijve voorveren -> meer onderstuur
Stijve achterveren -> meer overstuur
Pas op: dit overstuur uit zich vooral in kritische maneuvres!
Je hoort dan vaak de opmerking van: ik rijd toch rustig. Maar dat vind ik onzin.
Want als je niet oppast maak je door zomaar wat aan de veren te doen van een veilige auto een onveilige auto.
Is het overhellen door de wind en dus ook het weggedrag onder invloed van de wind ook gunstiger met twee anti-rollbars?
Het rijgedrag/wegligging hangt af van de veerstijfheid van de voor en achteras en van het verschil tussen voor en achteras.
Het rolgedrag/overhellen hangt af van de totale rolstijfheid (maakt niet uit of die van de vooras of van de achteras komt)
Heb je de auto verhoogd met relatief stijve heavy duty achterveren dan kan je wellicht beter alleen een stabilisator voor nemen, en de stabilisator achter weglaten.
Stabilisator voor -> meer onderstuur
Stabilisator achter -> meer overstuur
Stijve voorveren -> meer onderstuur
Stijve achterveren -> meer overstuur
Pas op: dit overstuur uit zich vooral in kritische maneuvres!
Je hoort dan vaak de opmerking van: ik rijd toch rustig. Maar dat vind ik onzin.
Want als je niet oppast maak je door zomaar wat aan de veren te doen van een veilige auto een onveilige auto.
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
JoostKenya schrijft:
Misschien vreemd, maar ik heb voor en achter verhoogd met dezelfde veren (medium heavy load van TerraFirma). Omdat er een diesel in ging en die een stuk zwaarder is dan de originele V8. Dus voor en achter een anti-roll bar? Of eerst voor en achter zwaardere veren? Zouden die misschien het rijgedrag (windgevoeligheid, overhellen) al veel beter maken? Is natuurlijk een stuk makkelijker te realiseren..
TomVooges schrijft:
Is het overhellen door de wind en dus ook het weggedrag onder invloed van de wind ook gunstiger met twee anti-rollbars?
Dat hangt af van de veerstijfheid van de voor en achterveren.
Heb je de auto verhoogd met relatief stijve heavy duty achterveren dan kan je wellicht beter alleen een stabilisator voor nemen, en de stabilisator achter weglaten.
Stabilisator voor -> meer onderstuur
Stabilisator achter -> meer overstuur
Stijve voorveren -> meer onderstuur
Stijve achterveren -> meer overstuur
Pas op: dit overstuur uit zich vooral in kritische maneuvres!
Je hoort dan vaak de opmerking van: ik rijd toch rustig. Maar dat vind ik onzin.
Want als je niet oppast maak je door zomaar wat aan de veren te doen van een veilige auto een onveilige auto.
Misschien vreemd, maar ik heb voor en achter verhoogd met dezelfde veren (medium heavy load van TerraFirma). Omdat er een diesel in ging en die een stuk zwaarder is dan de originele V8. Dus voor en achter een anti-roll bar? Of eerst voor en achter zwaardere veren? Zouden die misschien het rijgedrag (windgevoeligheid, overhellen) al veel beter maken? Is natuurlijk een stuk makkelijker te realiseren..
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
zwaardere veren gaan ook je comfort veranderen... even iemand zoeken om een paar stripjes te passen en je hebt iets dat tegen rolbeweging en windgevoeligheid werkt zonder je veercomfort aan te tasten...
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
JoostKenya schrijft:
De mannen van Top-Gear (of was't 5th Gear) hebben al eens een eland-testje gedaan met een RangeRover*.
Daar werd je niet blij van, je vraagt je, als je het testje ziet, zelfs af of er sowieso wel sprake is van een veilige auto (misschien is "unsafe at any speed" - zie http://en.wikipedia.org/wiki/Unsafe_at_Any_Speed - wat overdreven, maar het komt in de buurt).
Groeten MarcS
PS Vlgs mij hebben nu (bijna) alle Defenders standaard stabilistator-stangen nadat de "nieuwe" Defender ook voor de elandtest faalde (zie http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/19/land-rover-defender-gaat-om-bij-eland-test).
TomVooges schrijft:
Is het overhellen door de wind en dus ook het weggedrag onder invloed van de wind ook gunstiger met twee anti-rollbars?
Het rijgedrag/wegligging hangt af van de veerstijfheid van de voor en achteras en van het verschil tussen voor en achteras.
Het rolgedrag/overhellen hangt af van de totale rolstijfheid (maakt niet uit of die van de vooras of van de achteras komt)
Heb je de auto verhoogd met relatief stijve heavy duty achterveren dan kan je wellicht beter alleen een stabilisator voor nemen, en de stabilisator achter weglaten.
Stabilisator voor -> meer onderstuur
Stabilisator achter -> meer overstuur
Stijve voorveren -> meer onderstuur
Stijve achterveren -> meer overstuur
Pas op: dit overstuur uit zich vooral in kritische maneuvres!
Je hoort dan vaak de opmerking van: ik rijd toch rustig. Maar dat vind ik onzin.
Want als je niet oppast maak je door zomaar wat aan de veren te doen van een veilige auto een onveilige auto.
De mannen van Top-Gear (of was't 5th Gear) hebben al eens een eland-testje gedaan met een RangeRover*.
Daar werd je niet blij van, je vraagt je, als je het testje ziet, zelfs af of er sowieso wel sprake is van een veilige auto (misschien is "unsafe at any speed" - zie http://en.wikipedia.org/wiki/Unsafe_at_Any_Speed - wat overdreven, maar het komt in de buurt).
* 't Was 5th Gear: http://www.youtube.com/watch?v=TjnBpruer8g
(overigens geen stabilisator-stangen)
Groeten MarcS
PS Vlgs mij hebben nu (bijna) alle Defenders standaard stabilistator-stangen nadat de "nieuwe" Defender ook voor de elandtest faalde (zie http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/19/land-rover-defender-gaat-om-bij-eland-test).
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
niet zeuren, kijk eens hoe goed dat dak in takt blijft :p ...of komt dat door die zwaartepunt verhogende rolkooi die er in zat??
Ik heb iets dergelijks met een 200TDI disco gedaan en die gooide toen de kont om waardoor ik 110 graden gedraaid de snelweg afschoof de berm in..... en dat was dan niet met 45kmh maar met 130 ofzo dat ik moest uitwijken.... maar niks zomaar op de kant gaan (geen stabi's wel stijvere veren (maar ook spacers en langere dempers))
en dit is aan de presentator te zien fifth gear .
Ik heb iets dergelijks met een 200TDI disco gedaan en die gooide toen de kont om waardoor ik 110 graden gedraaid de snelweg afschoof de berm in..... en dat was dan niet met 45kmh maar met 130 ofzo dat ik moest uitwijken.... maar niks zomaar op de kant gaan (geen stabi's wel stijvere veren (maar ook spacers en langere dempers))
en dit is aan de presentator te zien fifth gear .
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
Roger B. schrijft:
Ik zeur niet .... (en heb dus wel af-fabriek stabilisatoren onder mijn nwe 110 gekregen - dus nog een reden minder om te zeuren).
O ja, waar ik wel even om moet zeuren: 't betreft 45 mph dus etwa 70 stunden-kilometer.
Groeten / Grüße MarcS
niet zeuren, kijk eens hoe goed dat dak in takt blijft :p ...of komt dat door die zwaartepunt verhogende rolkooi die er in zat??
Ik heb iets dergelijks met een 200TDI disco gedaan en die gooide toen de kont om waardoor ik 110 graden gedraaid de snelweg afschoof de berm in..... en dat was dan niet met 45kmh maar met 130 ofzo dat ik moest uitwijken.... maar niks zomaar op de kant gaan (geen stabi's wel stijvere veren (maar ook spacers en langere dempers))
en dit is aan de presentator te zien fifth gear .
Ik zeur niet .... (en heb dus wel af-fabriek stabilisatoren onder mijn nwe 110 gekregen - dus nog een reden minder om te zeuren).
O ja, waar ik wel even om moet zeuren: 't betreft 45 mph dus etwa 70 stunden-kilometer.
Groeten / Grüße MarcS
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
Nou denk ik dat de RR-rijder wel over de BMW had kunnen kijken en de oorzaak van de noodstop van de BMW dus eerder had gezien dan als hij in een lagere auto had gezeten. Hij had eerder en dus rustiger kunnen uitwijken of ook gewoon een noodstop kunnen maken.
Klinkt een beetje suf, maar in de praktijk heb ik dat al meerdere malen meegemaakt.
Klinkt een beetje suf, maar in de praktijk heb ik dat al meerdere malen meegemaakt.
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
TomVooges schrijft:
Of gewoon botweg zelf ook vol in de remmen en het restant remweg uit de BMW halen ?
De schade (aan de RangeRover) blijft dan beperkt
(en die BMW .... da's niet echt een verlies - de restwaarde van achter aangereden auto's is relatief hoog).
Groeten MarcS
Nou denk ik dat de RR-rijder wel over de BMW had kunnen kijken en de oorzaak van de noodstop van de BMW dus eerder had gezien dan als hij in een lagere auto had gezeten. Hij had eerder en dus rustiger kunnen uitwijken of ook gewoon een noodstop kunnen maken.
Klinkt een beetje suf, maar in de praktijk heb ik dat al meerdere malen meegemaakt.
Of gewoon botweg zelf ook vol in de remmen en het restant remweg uit de BMW halen ?
De schade (aan de RangeRover) blijft dan beperkt
(en die BMW .... da's niet echt een verlies - de restwaarde van achter aangereden auto's is relatief hoog).
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
Landmarcs schrijft:
ah, foutje, maar das nog steeds veul minder dan de 130 waarmee ik aan het stuur rukte... en dat zeuren ging over dat ie ineens onveilig was
Roger B. schrijft:
niet zeuren, kijk eens hoe goed dat dak in takt blijft :p ...of komt dat door die zwaartepunt verhogende rolkooi die er in zat??
Ik heb iets dergelijks met een 200TDI disco gedaan en die gooide toen de kont om waardoor ik 110 graden gedraaid de snelweg afschoof de berm in..... en dat was dan niet met 45kmh maar met 130 ofzo dat ik moest uitwijken.... maar niks zomaar op de kant gaan (geen stabi's wel stijvere veren (maar ook spacers en langere dempers))
en dit is aan de presentator te zien fifth gear .
Ik zeur niet .... (en heb dus wel af-fabriek stabilisatoren onder mijn nwe 110 gekregen - dus nog een reden minder om te zeuren).
O ja, waar ik wel even om moet zeuren: 't betreft 45 mph dus etwa 70 stunden-kilometer.
Groeten / Grüße MarcS
ah, foutje, maar das nog steeds veul minder dan de 130 waarmee ik aan het stuur rukte... en dat zeuren ging over dat ie ineens onveilig was
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten