wisselstroom in een 109 2a

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
robvankooten

wisselstroom in een 109 2a

Berichtdoor robvankooten » 30 Jul 2012, 18:01

Mij dynamo van mijn landrover heeft het begeven en heb nu een wisselstroom ingebouwd, deze lijkt echter te weinig stroom te geven. Wanneer ik gas geef trekt deze naar de 12,5 volt maar ik stond dus met een lege accu.

suggesties iemand??

Alvast bedankt

gr
Rob

Roger B.

Re: wisselstroom in een 109 2a

Berichtdoor Roger B. » 30 Jul 2012, 19:24

iets meer info, wat voor dynamo, interne of externe regelaar, hoe aangesloten?

wat meet je, hoe, en bij wat voor omstandigheden (verbruikers aan, stationair of 2000 rpm of meer )
gone

robvankooten

Re:wisselstroom in een 109 2a

Berichtdoor robvankooten » 30 Jul 2012, 23:31

er zat een lucas gelijkstroom in, die is nu vervangen voor een Bearmach alternator voor series / defender. Aangesloten volgens het schema van de series 3.
Geeft bij stationair net onder de 12 volt en bij meer toeren gaat hij er overheen.

Ik heb twee draden getrokken naar het startrelais (staat op het schema in de workshopmanual) en de draad naar het lampje op het kleine stekkertje.

ik blijf prutsen, laatst een tweedehands gelijkstroom gekocht maar deze doet niets, dan maar nieuwe en weer ellende :( :S :angry:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Jul 2012, 00:29

ik ken dat series 3 schema niet, maar neem aan dat daar een wisselstroom in hoort?

doorgaans heeft een dynamo 2 of 3 aansluitingen

B+ de dikke kabel naar de pluspool van de accu (al dan niet langs de startmotor)
D+ de laadstroomcontrole deze draad loopt naar het laadstroomcontrole lampje, de andere zijde van dat lampje ligt aan geschakelde plus
eventueel nog een W aansluiting, deze is voor de toerenteller

Stationair zou er toch een 12,5 a 13 volt uit moeten komen, maar alleen de volts zeggen niet alles, je accu speelt ook mee, als die erg leeg of stuk is beïnvloed dat ook de spanning van de dynamo
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jul 2012, 00:30

Dag Rob,

Zo op basis van de omschrijving klopt de montage, en dus deugt de dynamo niet -- bij een beetje toeren moet de klemspanning oplopen naar ruim 13 of liever zelfs 14 a 14,4 V, bij 12,6 laad de accu echt niet op, bij oplopende toeren moet de spanning stabiliseren.

Ik had ooit een Renault met een ondeugdelijke dynamo, een nagestuurde revisie dynamo bleek helemaal dood. Gelukkig betaalde de ANWB het nasturen (binnen één dag naar Stockholm, da's vast niet voor niks).

Groeten MarcS

robvankooten

Berichtdoor robvankooten » 31 Jul 2012, 13:08

serie 3 heeft een wissel en 2a een gelijkstroom, hij is nu aangesloten als een serie 3
er zijn 3 aansluitingen inderdaad, zijn de IND (Ignition warning light), + (Main to battery) en S (Sense to battery)
Volgens het schema gaan + en S naar het startrelais.

Het gaat hier om een nieuwe, kan het gewoon nieuwigheid zijn?

bedankt voor de info alvast!

gr
Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Jul 2012, 13:52

nee, ook een nieuw doet het gelijk goed...
maar waar meet je die spanning? op de accu, op de dynamo? is je accu verder goed, heb je de bedrading gechecked op overgangsweerstanden?
gone

robvankooten

Berichtdoor robvankooten » 31 Jul 2012, 16:00

ik meet het op de accu, de accu is nu een jaar oud dus zou volgens mij nog in orde moeten zijn.

Ik ben niet echt thuis in weerstanden meten, overgangsweerstanden? Ik heb er 4 mm2 snoer in, is dat te dun? Ik heb net 6 mm2 gekocht, wordt vaak genoemd als laadkabel.

robvankooten

Berichtdoor robvankooten » 31 Jul 2012, 16:22

ik meet het op de accu, de accu is nu een jaar oud dus zou volgens mij nog in orde moeten zijn.

Ik ben niet echt thuis in weerstanden meten, overgangsweerstanden? Ik heb er 4 mm2 snoer in, is dat te dun? Ik heb net 6 mm2 gekocht, wordt vaak genoemd als laadkabel.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jul 2012, 17:19

robvankooten schrijft:

Voor het mooi zou je met name in dit geval de klemspanning op de dynamo moeten meten.
Je hebt immers de dynamo nieuw aangesloten en als nu in de bekabeling tussen dynamo en startmotor iets niet lekker zit dan kan de dynamo nu nog zo goed zijn maar dan kan ie z'n goede werk niet kwijt.
Als de dynamo echter bij voldoende toeren nog steeds niet meer als 12,5 V levert dan is de dynamo misschien nieuw maar ook stuk.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”