Mij dynamo van mijn landrover heeft het begeven en heb nu een wisselstroom ingebouwd, deze lijkt echter te weinig stroom te geven. Wanneer ik gas geef trekt deze naar de 12,5 volt maar ik stond dus met een lege accu.
suggesties iemand??
Alvast bedankt
gr
Rob
wisselstroom in een 109 2a
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: wisselstroom in een 109 2a
iets meer info, wat voor dynamo, interne of externe regelaar, hoe aangesloten?
wat meet je, hoe, en bij wat voor omstandigheden (verbruikers aan, stationair of 2000 rpm of meer )
wat meet je, hoe, en bij wat voor omstandigheden (verbruikers aan, stationair of 2000 rpm of meer )
gone
-
robvankooten
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 Feb 2010, 15:56
Re:wisselstroom in een 109 2a
er zat een lucas gelijkstroom in, die is nu vervangen voor een Bearmach alternator voor series / defender. Aangesloten volgens het schema van de series 3.
Geeft bij stationair net onder de 12 volt en bij meer toeren gaat hij er overheen.
Ik heb twee draden getrokken naar het startrelais (staat op het schema in de workshopmanual) en de draad naar het lampje op het kleine stekkertje.
ik blijf prutsen, laatst een tweedehands gelijkstroom gekocht maar deze doet niets, dan maar nieuwe en weer ellende :( :S :angry:
Geeft bij stationair net onder de 12 volt en bij meer toeren gaat hij er overheen.
Ik heb twee draden getrokken naar het startrelais (staat op het schema in de workshopmanual) en de draad naar het lampje op het kleine stekkertje.
ik blijf prutsen, laatst een tweedehands gelijkstroom gekocht maar deze doet niets, dan maar nieuwe en weer ellende :( :S :angry:

-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:wisselstroom in een 109 2a
ik ken dat series 3 schema niet, maar neem aan dat daar een wisselstroom in hoort?
doorgaans heeft een dynamo 2 of 3 aansluitingen
B+ de dikke kabel naar de pluspool van de accu (al dan niet langs de startmotor)
D+ de laadstroomcontrole deze draad loopt naar het laadstroomcontrole lampje, de andere zijde van dat lampje ligt aan geschakelde plus
eventueel nog een W aansluiting, deze is voor de toerenteller
Stationair zou er toch een 12,5 a 13 volt uit moeten komen, maar alleen de volts zeggen niet alles, je accu speelt ook mee, als die erg leeg of stuk is beïnvloed dat ook de spanning van de dynamo
doorgaans heeft een dynamo 2 of 3 aansluitingen
B+ de dikke kabel naar de pluspool van de accu (al dan niet langs de startmotor)
D+ de laadstroomcontrole deze draad loopt naar het laadstroomcontrole lampje, de andere zijde van dat lampje ligt aan geschakelde plus
eventueel nog een W aansluiting, deze is voor de toerenteller
Stationair zou er toch een 12,5 a 13 volt uit moeten komen, maar alleen de volts zeggen niet alles, je accu speelt ook mee, als die erg leeg of stuk is beïnvloed dat ook de spanning van de dynamo
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:wisselstroom in een 109 2a
Dag Rob,
Zo op basis van de omschrijving klopt de montage, en dus deugt de dynamo niet -- bij een beetje toeren moet de klemspanning oplopen naar ruim 13 of liever zelfs 14 a 14,4 V, bij 12,6 laad de accu echt niet op, bij oplopende toeren moet de spanning stabiliseren.
Ik had ooit een Renault met een ondeugdelijke dynamo, een nagestuurde revisie dynamo bleek helemaal dood. Gelukkig betaalde de ANWB het nasturen (binnen één dag naar Stockholm, da's vast niet voor niks).
Groeten MarcS
Zo op basis van de omschrijving klopt de montage, en dus deugt de dynamo niet -- bij een beetje toeren moet de klemspanning oplopen naar ruim 13 of liever zelfs 14 a 14,4 V, bij 12,6 laad de accu echt niet op, bij oplopende toeren moet de spanning stabiliseren.
Ik had ooit een Renault met een ondeugdelijke dynamo, een nagestuurde revisie dynamo bleek helemaal dood. Gelukkig betaalde de ANWB het nasturen (binnen één dag naar Stockholm, da's vast niet voor niks).
Groeten MarcS
-
robvankooten
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 Feb 2010, 15:56
Re:wisselstroom in een 109 2a
serie 3 heeft een wissel en 2a een gelijkstroom, hij is nu aangesloten als een serie 3
er zijn 3 aansluitingen inderdaad, zijn de IND (Ignition warning light), + (Main to battery) en S (Sense to battery)
Volgens het schema gaan + en S naar het startrelais.
Het gaat hier om een nieuwe, kan het gewoon nieuwigheid zijn?
bedankt voor de info alvast!
gr
Rob
er zijn 3 aansluitingen inderdaad, zijn de IND (Ignition warning light), + (Main to battery) en S (Sense to battery)
Volgens het schema gaan + en S naar het startrelais.
Het gaat hier om een nieuwe, kan het gewoon nieuwigheid zijn?
bedankt voor de info alvast!
gr
Rob
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:wisselstroom in een 109 2a
nee, ook een nieuw doet het gelijk goed...
maar waar meet je die spanning? op de accu, op de dynamo? is je accu verder goed, heb je de bedrading gechecked op overgangsweerstanden?
maar waar meet je die spanning? op de accu, op de dynamo? is je accu verder goed, heb je de bedrading gechecked op overgangsweerstanden?
gone
-
robvankooten
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 Feb 2010, 15:56
Re:wisselstroom in een 109 2a
ik meet het op de accu, de accu is nu een jaar oud dus zou volgens mij nog in orde moeten zijn.
Ik ben niet echt thuis in weerstanden meten, overgangsweerstanden? Ik heb er 4 mm2 snoer in, is dat te dun? Ik heb net 6 mm2 gekocht, wordt vaak genoemd als laadkabel.
Ik ben niet echt thuis in weerstanden meten, overgangsweerstanden? Ik heb er 4 mm2 snoer in, is dat te dun? Ik heb net 6 mm2 gekocht, wordt vaak genoemd als laadkabel.
-
robvankooten
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 Feb 2010, 15:56
Re:wisselstroom in een 109 2a
ik meet het op de accu, de accu is nu een jaar oud dus zou volgens mij nog in orde moeten zijn.
Ik ben niet echt thuis in weerstanden meten, overgangsweerstanden? Ik heb er 4 mm2 snoer in, is dat te dun? Ik heb net 6 mm2 gekocht, wordt vaak genoemd als laadkabel.
Ik ben niet echt thuis in weerstanden meten, overgangsweerstanden? Ik heb er 4 mm2 snoer in, is dat te dun? Ik heb net 6 mm2 gekocht, wordt vaak genoemd als laadkabel.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:wisselstroom in een 109 2a
robvankooten schrijft:
Voor het mooi zou je met name in dit geval de klemspanning op de dynamo moeten meten.
Je hebt immers de dynamo nieuw aangesloten en als nu in de bekabeling tussen dynamo en startmotor iets niet lekker zit dan kan de dynamo nu nog zo goed zijn maar dan kan ie z'n goede werk niet kwijt.
Als de dynamo echter bij voldoende toeren nog steeds niet meer als 12,5 V levert dan is de dynamo misschien nieuw maar ook stuk.
Groeten MarcS
ik meet het op de accu, de accu is nu een jaar oud dus zou volgens mij nog in orde moeten zijn.
Ik ben niet echt thuis in weerstanden meten, overgangsweerstanden? Ik heb er 4 mm2 snoer in, is dat te dun? Ik heb net 6 mm2 gekocht, wordt vaak genoemd als laadkabel.
Voor het mooi zou je met name in dit geval de klemspanning op de dynamo moeten meten.
Je hebt immers de dynamo nieuw aangesloten en als nu in de bekabeling tussen dynamo en startmotor iets niet lekker zit dan kan de dynamo nu nog zo goed zijn maar dan kan ie z'n goede werk niet kwijt.
Als de dynamo echter bij voldoende toeren nog steeds niet meer als 12,5 V levert dan is de dynamo misschien nieuw maar ook stuk.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten