LT95 versnelling bak / gebruikssporen of schade

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
remkon

LT95 versnelling bak / gebruikssporen of schade

Berichtdoor remkon » 28 Jul 2012, 23:08

Dag Allemaal....

Wellicht willen/kunnen jullie mij helpen met de status van deze versnellingbak. ik heb deze bak zoveel mogelijk geopend zonder hem helemaal te demonteren. ik kwam echter al de volgende tandwiel overbrenging tegen.....

Kunnen jullie mij vertellen of dit gebruikssporen zijn of dat dit echt een serieuze schade is.....

Het zijn de rechte tanden (achteruit...), ik heb wel eens begrepen dat je dit kunt voorkomen door de snelheid van de bak af te remmen in de derde versnelling voordat je hem in de achteruit zet.... kan dit klopppen...?

ik hoor graag jullie reactie

Alvast bedankt

Remco Koning

Roger B.

Re: LT95 versnelling bak / gebruikssporen of schade

Berichtdoor Roger B. » 28 Jul 2012, 23:24

de kleine tandjes rechts van het midden zien er nogal afgeknabbelt uit, op die tandje schakelt de bak deze versnelling in, en houdt ie hem ingeschakeld, dat is geen normale gebruiksslijtage. Dit tandwiel zou je eigenlijk moeten vervangen (maar zolang ie het verder goed doet kun je overwegen het lekker zo te laten)

dat eerst naar de 3e versnelling gaan lijkt me een fabel, of toch op zijn minst extra belastend voor de synchonisatiering van de 3e versnelling...

beter met enig geduld schakelen
gone

Gargamel

Re: LT95 versnelling bak / gebruikssporen of schade

Berichtdoor Gargamel » 29 Jul 2012, 10:49

Gewoon rustig schakelen is bij de LT95 nh3t devies. De bak is ooit ontwikkeld voor de 101 legerwagens, en absoluut ongeschikt voor snel/sportief schakelen; je hebt dan vrij veel kracht nodig en dat veroorzaakt de nodige bijgeluiden en op termijn deze slijtage.
De bak is erg zwaar uitgevoerd intern, waardoor er vrij veel kinetische energie in de bak zit, je hebt dan wat meer tijd nodig om de tandwielen dmv de synchromesh goed uitgelijnd te krijgen.

Rustig naar de vrij en dan langszaam door naar de volgende versnelling. Dan hoef je weinig kracht te zetten, heb je weinig slijtage en weinig bijgeluiden...
Ga je de bak reviseren, dan zou ik hem zeker vervangen. Stond dat niet op de planning en heb je geen problemen, dan rustig doorrijden en kan ie met enig beleid nog wel even mee.

Gerrit
On the 8th day god invented duct tape.....

Terug naar “Techniek”