hallo sleutelaars,
Bij starten (vlotte start) is er bijna geen rook en na ongeveer een minuut begint het te roken, eerst zwart en dan wit met zo nu en dan nog een periode zwart (stationair draaiend)
Bij zwarte rook, reageert de pomp ook niet of nauwelijks op de stopkabel (kabel werkt wel, nok staat tegen de aanslag)
Mijn eerste gedachte gaat naar een rotte inspuitpomp. Zijn er nog andere dingen waar ik aan kan denken om rookarm te geraken?
De motor start elke keer vrijwel direct en loopt regelmatig (geen horten en stoten).
Bij gasgeven eerst een dot zwarte walm die na gas los/stabiel wit wordt en dan verminderd.
overigens heb ik vandaag de olie /oliefilter ververst en het carter uitgemest (omdat ik toch de olie er uit had) ... wat een zooi zwarte bende zat daarin .....
Verder heb ik ook in het oliebad luchtfilter olie gedaan (tot aan de markering, zoals beschreven in de manual) (stond droog)
tips zijn welkom :)
groetjes, Fenna
(bijna) geen rook, zwarte rook, witte rook (2,25d)
Re:(bijna) geen rook, zwarte rook, witte rook (2,25d)
Een verstuiver scheelt al veel geld tov een inspuitpomp...
druppelen, komt dat door vervuiling in de brandstof, verkeerde inspuitdruk afstelling, of nog iets anders?
druppelen, komt dat door vervuiling in de brandstof, verkeerde inspuitdruk afstelling, of nog iets anders?

update:
Vandaag de verstuivers uitgebouwd om te laten testen. Bij alle 4 zat een laag koolafzetting op de injector kop, variërend van 1/4 tot ca 1/2 mm. Dat geeft mij al een indicatie over de staat van de verstuivers en morgen als ze getest worden, weet ik meer
groetjes, Fenna
Vandaag de verstuivers uitgebouwd om te laten testen. Bij alle 4 zat een laag koolafzetting op de injector kop, variërend van 1/4 tot ca 1/2 mm. Dat geeft mij al een indicatie over de staat van de verstuivers en morgen als ze getest worden, weet ik meer
groetjes, Fenna

-
Roger B.
je vraag gemist, druppelen wil zeggen dat de naald niet meer op de zitting sluit, dus dat er iets van vervuiling of beschadiging zorgt dat de verstuiver een beetje open blijft, en dus diesel er uit druppeld
gone
ok, dank voor de toelichting.
Aangezien ik uit het carter nog een stukje dennen naald heb gevist (tussen alle echt smerige drab door) met olie verversen en ik de enorme kool aanslag op de verstuiverkoppen heb gezien, verbaast het me niets als er wat ongerechtigheid bij de verstuivernaald is gekomen. Morgen zal het testen wel het een en ander uitwijzen.
Aangezien ik uit het carter nog een stukje dennen naald heb gevist (tussen alle echt smerige drab door) met olie verversen en ik de enorme kool aanslag op de verstuiverkoppen heb gezien, verbaast het me niets als er wat ongerechtigheid bij de verstuivernaald is gekomen. Morgen zal het testen wel het een en ander uitwijzen.

update 2:
Met nieuwe verstuivers (de oude bleken bij testen prut met verkoolde peertjes) is alle zwart uit de rook weg. Ook bij flink gasgeven. Wel nog wat witte walm die tamelijk aanhoudt en wat zoetig ruikt. Bij gasgeven ook een flinke witte pluim extra.
De inspuitpomp reageert weer goed op de stopkabel.
Zijn er suggesties om verder te kijken?, inspuittiming of koppakking? in de radiator zie ik geen luchtbellen.
Of zie ik nog iets heel anders over het hoofd? In de uitlaatrook zie ik geen tot nauwelijks blauw.
groetjes, Fenna
Met nieuwe verstuivers (de oude bleken bij testen prut met verkoolde peertjes) is alle zwart uit de rook weg. Ook bij flink gasgeven. Wel nog wat witte walm die tamelijk aanhoudt en wat zoetig ruikt. Bij gasgeven ook een flinke witte pluim extra.
De inspuitpomp reageert weer goed op de stopkabel.
Zijn er suggesties om verder te kijken?, inspuittiming of koppakking? in de radiator zie ik geen luchtbellen.
Of zie ik nog iets heel anders over het hoofd? In de uitlaatrook zie ik geen tot nauwelijks blauw.
groetjes, Fenna