speciale brandstof gebruiken in 109 diesel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

speciale brandstof gebruiken in 109 diesel

Berichtdoor piet_g » 19 Jul 2012, 15:43

Misschien een rare vraag. Ik weet dat het normaal is dat een laro 109 een beetje roet en ik weet ook dat hij best wel mag roeten voor de APK als hij maar niet boven de toegestane waarde uit gaat komen.

Nu wil ik voor dat de Laro naar het RDW gaat zowiezo de brandstof filters en luchtfilters vervangen en ook alle oude diesel vervangen door nieuwe omdat ik niet weet hoe oud deze is.

Maar daarnaast zat ik de denken om er minimaal de nodige liters van bijvoorbeeld een Vpower diesel door te rijden. Dit om ook de motor aan de binnenkant wat schoner te maken. Echter heb ik gehoord dat die brandstoffen een iets hogere ontbrandingstemperatuur hebben dan de normale diesels en nu vroeg ik me af of dit wel gaat met het oude 2.25 blok dat ik er in heb liggen en of er misschien mensen zijn met ervaring hiermee.

Of misschien tips voor middeltjes die ik hier ook voor kan gebruiken, want ik weet dat er brandstof toevoegingen zijn die ook een reinigende werking hebben in de motor, alleen wanneer ik ze nodig heb kan ik ze natuurlijk niet vinden ;)

Alvast bedankt
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

TomVooges

Re:speciale brandstof gebruiken in 109 diesel

Berichtdoor TomVooges » 19 Jul 2012, 17:07

Beste Piet,

Er is hier op het forum al heel veel geschreven over de (on)zin van de superdieselsoorten. Zoek anders ook even de betreffende aflevering van de Keuringsdienst van Waarde op.

Maar je kan ook naar de oorzaak van je roetende diesel zoeken. Dat is niet per sé vanwege een verontreinigde motor (denk ik). Eerder ligt het aan niet volledige verbranding.

Succes!

iemand een architect nodig?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jul 2012, 21:20

inspuittijdstip, nozzles van verstuivers roet in uitlaat die loskomt bij roettest, zijn meestal de veroorzakende factoren.

Dieselsysteemreiniger er in, goed warm rijden (20km ofzo)en als ie warm is een paar stukjes in een te lage versnelling, zodat ie ff belast fink in de toeren zit. daarna naar de keuring en gelijk roettest.
gone

Gerard

Berichtdoor Gerard » 19 Jul 2012, 22:17

Ik heb goede ervaringen met Wynns (bij elke automaterialenzaak te koop)
http://www.wynnoil.co.uk/products-wynns-fuel-systems-diesel-injector-cleaner.htm

Volgens gebruiksaanwijzing toevoegen, een flinke rit maken zodat de motor goed warm wordt en even goed moet "werken" ....

Gelukkig heb ik het voor de ninety/200Tdi nooit nodig gehad! :D

Gerard

P.S. dus eigenlijk zoals Roger zegt ...

piet_g

Berichtdoor piet_g » 20 Jul 2012, 08:04

Thanks

als het goed is ligt zaterdag de versnellingsbak er weer onder en kan ik dit gaan proberen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”