Na reparatie bij dealer is mijn km stand verhoogd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
GWes

Na reparatie bij dealer is mijn km stand verhoogd

Berichtdoor GWes » 17 Jul 2012, 15:48

Nadat ik mijn auto bij de dealer heb laten analyseren bleek dat een hoogte sensor van mijn RR P38 (bj2000) kapot was. Vervolgens is deze gerepareerd en heb ik de auto opgehaald. Hier bleek dat mijn KM stand ineens meer dan 44000 KM hoger was dan ik deze voor de reparatie heb aangeboden. Volgens de dealer en de importeur komt dit doordat de (nieuwe) diagnose apparatuur niet goed kan communiceren met de oude BECM van de auto en hierdoor de KM stand kan wijzigen. Wie heeft dit probleem al eens meegemaakt en wat kan je dan doen?
Volgens Landrover Nederland komt dit vaker voor.
:angry:

Roger B.

Re: Na reparatie bij dealer is mijn km stand verhoogd

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2012, 15:53

en wat wordt er aan gedaan? is wel ff een waardedaling...
gone

tim

Re: Na reparatie bij dealer is mijn km stand verhoogd

Berichtdoor tim » 17 Jul 2012, 16:02

Nou, daar zouden we dus maar eens een gepeeperd briefje op gaan schrijven..
Tenzij ze jou daar van te voren uitdrukkelijk op gewezen hebben, de kans dat dit zou kunnen gebeuren, moet je dit uiteraard niet accepteren.
Afdeling hun probleem, en de wijze van hoe ze het ondervangen dito.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

GWes

Re:Na reparatie bij dealer is mijn km stand verhoogd

Berichtdoor GWes » 17 Jul 2012, 16:03

Wil je het echt weten?
1. Ik heb een brief gekregen van Landrover NL waarin men verklaart dat de KM stand 44.471KM te hoog is.
2. Dealer wil geen verder onderzoek doen naar oorzaak/gevolg
3. BOVAG krijgt geen reactie op verzoek tot bemiddeling
4. Geschillencommissie voertuigen wijst enige schadeclaim af omdat de auto te oud is en de waardedaling minimaal zou zijn omdat er al een verklaring (zie punt 1) is afgegeven en ik niet kan aantonen dat er een werkelijk een waardedaling is.

tim

Berichtdoor tim » 17 Jul 2012, 16:13

Okee, dat maakt het iets duidelijker en wellicht genuanceerder, echter:

Tipies nederlands: je wordt als klant gewoon na een betaalde service weggezet als zeur.
Een bedrijf, ongeacht welke, zadelt jou op met een "extra"waar je nimmer om gevraagd hebt en doen vervolgens doodleuk de winkel dicht.
Troostprijs is dat je zwart op wit hebt staan dat de feitelijk km stand 44000 lager is dan de teller aangeeft, van belang bij een toekomstige verkoop misschien.

Maar goed, jij kan dus gaan aantonen dat je geen vervolgschade hebt(vooralsnog gezien de aanname) van andermans actie.
lekker...
een dooddoener: een jurist die je hier verder in kan helpen, of speuren op het inet naar vergelijkbare situaties?
Maar dan weer uiteraard die kosten/baten analyse, en ben je dus snel uitgelult..

In bezit van een rechtsbijstandverzekering?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

R1200C

Berichtdoor R1200C » 17 Jul 2012, 16:17

En een nieuwe teller er in zetten gaat niet werken?

Waar worden de km's bijgehouden? In de teller of ergens diep verstopt in elektronica?

Want beide varianten zijn dus kennelijk beïnvloedbaar en dus door de veroorzaker oplosbaar. Je hebt al een verklaring dus de schuldvraag is geen issue meer.

Vraag me trouwens af wat het issue wel is, of ben je van plan om binnenkort je Land Rover te gaan verkopen?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

GWes

Berichtdoor GWes » 17 Jul 2012, 16:28

Ik heb de auto moeten verkopen omdat waarschijnlijk ook deze KM actie ertoe heeft bijgedragen dat de BECM (die trouwens door dezelfde dealer in 2009 is vervangen ivm diefstal van de sleutels) ertoe heeft geleid dat het motormanagement van slag is geraakt. De delaer heeft dit echter niet willen onderzoeken ondanks de tijd die ik hem hiervoor heb gegeven.
Er is wel door 2 BOVAG bedrijven aangegeven dat dit de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik heb in nov2011 een inruilofferte gehad van 5445,00 in feb 2012 na het incident kreeg ik nog maar 3000,00

Los van deze financiele discussie wil ik graag van jullie weten:
Of dit eerder is voorgekomen dat door diagnose apparatuur een Km afwijking is ontstaan, want Randrover NL geeft aan dat het vaker voorkomt.

hannes

Berichtdoor hannes » 17 Jul 2012, 21:36

:evil: Even voor alle duidelijkheid: jouw probleem leent zich niet voor grapjes, want zo'n dealer-misser kost je veel euro's! Als 't al 'n bekend probleem is bij de Hoge Heren, zou er dan ook 'n mogelijkheid zijn om de kilometerstand naar beneden bij te stellen? Ik denk maar zo: alles wat 'optelbaar-beinvloedbaar' is, zou toch wel ook 'aftrekbaar-beinvloedbaar' kunnen zijn? Zou dat het inderdaad het geval zijn, dan kan ik me voorstellen dat men dat niet aan de grote klok hangt....... Maar juist bij missers als het onderhavige, moet e.e.a. toch als service aangeboden kunnen worden. Of is mijn fantasie nu te sterk? :huh:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2012, 21:49

probleem daarin is denk ik dat ze niet weten hoe en waardoor de nieuwe uitleesapparatuur dit met de oude voertuigelektronica doet, en dat dus ook niet kunnen omkeren.

de kilometerstand staat in teller EN becm, bij herprogrammeren neemt ie de hoogste van de twee over meen ik.
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 17 Jul 2012, 23:44

GWes schrijft:
Hier bleek dat mijn KM stand ineens meer dan 44000 KM hoger was dan ik deze voor de reparatie heb aangeboden. Volgens de dealer en de importeur komt dit doordat de (nieuwe) diagnose apparatuur niet goed kan communiceren met de oude BECM van de auto en hierdoor de KM stand kan wijzigen.
:angry:

Ik wilde al zeggen, zijn ze een rondje om de wereld gereden die dag? :blink:

Als de verklaring klopt van de dealer kan het dus vaker voorkomen dat 38A's de garage verlaten met een willekeurig lagere of hogere km-stand. Vooral lager moet vreemd uitpakken, zeker met de nationale autopas. Ergens vind ik het heel vreemd.

Als je rechtbijstand hebt kan je het daar voorleggen, maar geen idee of je meer krijgt dan dat je nu hebt.

Terug naar “Techniek”