Na reparatie bij dealer is mijn km stand verhoogd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
GWes

Re:Na reparatie bij dealer is mijn km stand verhoogd

Berichtdoor GWes » 18 Jul 2012, 09:47

FYI: ik heb onderzoek gedaan naar de mogelijkheden tot correctie maar de dealer wilde alleen volstaan met een briefje!
Ik kan niets meer redden maar jullie kunnen dus wel rekening houden met de mogelijkheid dat bij deze P38 en onderhoud bij een BOVAG dealer er wel eens iets mis kan gaan.

The P38 Range Rover Body Electronic Control Module, as many people know all
to well, is the large control unit that sits under the drivers seat and controls the
majority of electrical circuits on a P38 Range Rover. It was fitted from 1995-2001
The Becm can cause no end of problems when tackling issues with a P38 Range
Rover. It is difficult to Diagnose if the Becm itself is causing a fault or whether it is
the wiring or a component failure, causing the Becm to malfunction. The Becm has
no Fault Diagnosis as such and to make things difficult the most important
information in it is locked. This prevents us from fitting a second hand unit to replace
a faulty one or using a donor one for testing.
Be very careful when trying a second hand unit in your Range Rover, it can cause the
instrument cluster to show a higher mileage. The Becm verifies its own mileage
against the instrument cluster. The highest mileage is then synchronised between
them both. If this has already happened send your instrument cluster along with the
Becm and it can be rectified.
If you have problems with your Range rover and you don't know whether it is the
Fuse box, Becm or wiring then easiest thing to do is send your Becm, Engine Ecu
and at least 1 working key to be tested.
1st your Becm will be unlocked and any coding issues will be corrected. It will then
undergo a extensive test of every single function.
The 2nd stage is the sleep test to ensure your Becm sleeps within the correct time
and draws the correct amount of current. This will ensure you Range rover will not
suffer battery drain.
The 3rd test involves putting the becm in a central locked state and recording its
outputs for up to 12 hours. This will detect voltage fluctuations, serial data bus
faults, Central locking faults and false triggers to the Alarm and immobiliser.

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 18 Jul 2012, 13:32

GWes schrijft:
onderhoud bij een BOVAG dealer er wel eens iets mis kan gaan.
.

Ik raak even in de war hier. Ben je nou bij een echte Land Rover dealer geweest of niet? BOVAG bedrijf kan zoveel zijn. Dealers zijn aangesloten erbij, maar ook de universele garage om de hoek.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jul 2012, 13:48

ik begreep de dealer, maar noemt nu bovag omdat die hem na zijn klacht ook in de kou laten staan
gone

GWes

Berichtdoor GWes » 18 Jul 2012, 15:41

Ja het gaat hier om een Landrover dealer die lid is van de BOVAG.
Het klopt ook dat de BOVAG geen vat heeft op deze dealer als het gaat om informatie en bemiddeling.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jul 2012, 15:53

de bovag geen vat heeft..... wat is er dan van enig nut aan de bovag voor een consument??
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 18 Jul 2012, 16:05

Roger B. schrijft:
de bovag geen vat heeft..... wat is er dan van enig nut aan de bovag voor een consument??

Geen, mijn inziens. Hun garantie op een occassion is pas interessant vanaf 6 maanden en langer. Maar daar betaal je dan wel voor.

GWes schrijft:

Ik heb in nov2011 een inruilofferte gehad van 5445,00 in feb 2012 na het incident kreeg ik nog maar 3000,00

Overigens over je inruilbedrag gesproken, dit kan natuurlijk ook lager zijn omdat je de auto nu met een defect verkoopt. Door dezelfde actie is de BECM niet meer goed. Een auto met defect verkoopt natuurlijk minder goed dan eentje die geen defecten heeft.

Daarnaast hangt je inruil van nog veel meer factoren af. Ruil je in voor een nieuwe Range Rover dan krijg je ineens heel veel voor je oude auto, maar koop je een 10 jaar oude Defender die tien keer de aarde is rondgereden dan krijg je ineens veel minder. Inruil bedragen zijn heel subjectief.

Kan je de defecte BECM niet van de dealer onder garantie laten maken? Het lijkt me dat als naar aanleiding van werkzaamheden iets onverhoopt stuk gaat aan je auto dit door de garage vergoed moet worden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jul 2012, 18:22

hij heeft de auto niet meer zei ie toch?
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 18 Jul 2012, 19:34

Roger B. schrijft:
hij heeft de auto niet meer zei ie toch?

Ik weet het niet zeker. Soms denk ik aan de schrijfstijl nog van wel, maar een post zou je denken van niet. Ik weet het niet 100% zeker.

Als de auto al verkocht is lijkt het een nog lastigere zaak. Je kan dan in feite weinig meer winnen. De auto is toch (noodgedwongen) al weg.

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jul 2012, 07:51

Roger B. schrijft:

Zoals Thomas zegt; geen. Ook dat garantie verhaal is leuk, maar als een garagehouder weigert heb je niks. Kun je naar de rechter gaan en ook al wordt j in alles in het gelijk gesteld en krijg je een dikke schadevergoeding toegewezen heb je nog niks. De rechter wijst wel een schadevergoeding toe, maar dwingt geen betaling af, dus daar mag je zelf achteraan, ben je net zo ver als voor alle rechtszaken. :blink: :blink:

Daar wil je echt helemaal niet komen. Daarom is een goede relatie met leveranciers zo belangrijk zodat je dingen kunt schikken en oplossen ipv ruziën.

In dit geval: nu de wagen al verkocht is heb je niks meer. Neem je verlies en get over it. Hoe hard dat ook klinkt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”