het restaureren van een defender naar model 2012

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor R1200C » 17 Jul 2012, 19:54

Denk dat de meesten er van uit gaan dat het niet legaal kan Ed. Das net een nuance verschil waardoor je je ineens niet meer zo druk hoeft te maken :P
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Gebruikersavatar
Marco 109
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Aug 2008, 16:25
Locatie: Emmer-Compascuum

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor Marco 109 » 17 Jul 2012, 19:56

Edward schrijft:

Alsof jullie niet bij de belastingaangifte alle aftrekposten naspeuren en proberen zo min mogelijk te betalen!


Nee hoor, ben er dit jaar blijkbaar zelfs 1 vergeten die de belastingdienst mij wel gunt....
Maar goed, ik gun de TS dan ook best zo'n auto, vindt het alleen jammer dat dit soort constructie's onderandere oorzaak zijn voor de toekomstige beperkingen in belastingvrij Oldtimer rijden.

Alhoewel dat waarschijnlijk wel weer mee zal gaan vallen gezien de nieuwe auto van Jan Kees de Jager ;)
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

rob bosman
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 Jul 2012, 18:16

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor rob bosman » 17 Jul 2012, 20:06

jongens ik ben het met edward eens
ik probeer gewoon de mazen in de wet te vinden
ik wil geen vw golf van mijn defender maken aan de buiten
kant ziet hij er uit als een defender uit 80 jaren
alleen wil wel als ik met mijn gezin er in zit er normaal en veilig mee kunnen
rijden en wat is er mis met een beetje luxe
en over de motor in een andere discussie op dit forum
las ik dat iemand van plan was er een 6 cilinder in te liggen
als dat niet gaat is dat geen probleem blijft het 300tdi
ik wil gewoon een veilige auto waar mijn vrouw ook in kan rijden
dus als ze achter uit rijd moet ze wel wat kunnen zien
dus achter uitrij camera en sensoren!
wat is daar nu mis
ik had verwacht dat ik wel wat meer steun
en ideeën over wat er mogelijk is
er jammer!!

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2012, 20:13

alsof een achteruitrijkamera bepaald of een auto belastingvrij mag of niet...

ik zet meer vraagtekens bij de haalbaarheid van een aantal "luxes" die je eerder noemde zoals met 140+ rijden en dan een stille auto hebben.... daar is de defender gewoon veel te hoekig voor, windgeruis is hard bij dat soort snelheden... daarnaast is zijn wegligging er niet geschikt voor (maar daar is nog wel iets aan te doen)

Veilig is subjectief....een Defender is zeer zeker geen veilige auto in vergelijking met veel andere grote luxe limousines van eind jaren 80 ofzo.

Verder ben je uiteraard volledig legaal bezig als je probeert een nieuwe defender te bouwen op een belastingvrije basis... maar het is zoals velen al aangaven wel dit soort projecten (en de veelvoud ervan) die zorgen dat regelgevingen strenger en strenger gemaakt worden.



ennuhh uiteraard ben jij het met Edward eens.... hij verdedigd jouw plannen....
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor tim » 17 Jul 2012, 20:31

Rob,

je legt het wel wat eenzijdig uit.

je poost hier een idee, alwaar je de nodige reacties op krijgt, inhoudelijk gezien en de randen eromheen.
Dat niet een ieder meegaat in jouw plannen/idieen is iets anders als het niet krijgen van suppoort.
Je hebt een balletje opgegooit , je vraagt om feedback, en die krijg je vervolgens.
De 1 meer gekleurd als de ander.
Thats all.

Puur persoonlijk: als mijn vrouw een achteruitkijkcamera nodig heeft om die car (achteruit) te kunnen rijden, zou ik acuut haar abbonomenten afnemen van : de vriendin, de libelle, mijn geheim, de opzij en god weet niet wat meer.
Haar vervolgens op kamp sturen om een def keurig achteruit in een parkeervak te krijgen, en pas daarna haar de huissleutel terug geven. :silly:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

rob bosman
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 Jul 2012, 18:16

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor rob bosman » 17 Jul 2012, 20:55

ik had verwacht dat jullie defender liefhebbers
wel wat meer ideeen zouden hebben dan kritiek
heb geen 1 idee gehad
kan me niet voorstellen dat er nog nooit iemand
gedacht heb zou er geen andere motor in kunnen
dat we net iets harder kunnen rijden
of allemaal nieuwe remmen inplaats van de trommel remmen
navigatie zodat je de weg kan vinden
goede stoelen achterin voor ons kinder zitje enz.

Gebruikersavatar
Marco 109
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Aug 2008, 16:25
Locatie: Emmer-Compascuum

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor Marco 109 » 17 Jul 2012, 21:56

rob bosman schrijft:
ik had verwacht dat jullie defender liefhebbers
wel wat meer ideeen zouden hebben dan kritiek
heb geen 1 idee gehad

Ik denk dat liefhebbers juist liefhebber zijn van een " originele" serie of defender

kan me niet voorstellen dat er nog nooit iemand
gedacht heb zou er geen andere motor in kunnen
dat we net iets harder kunnen rijden

Als je de moeite had genomen om de zoekfunctie te gebruiken zou je 1000 topics vinden over motorwissels, dus....

of allemaal nieuwe remmen inplaats van de trommel remmen

Trommelremmen die je goed afstelt remmen ook prima (kijk maar eens naar bv. Dakarrally auto's

navigatie zodat je de weg kan vinden
Wel eens van een TomTom met zuignap-voorruit-bevestiging gehoord???


Kortom, ik heb sterk de indruk dat er nogal wat verschil zit in de redenen die je nu noemt en de redenen die je eerder in dit topic gebruikte.

Wil je een defender naar jouw spec's, dan kan dat want het is een grote meccanodoos. Maar de financiele/belasting wens die je hebt vind ik persoonlijk onjuist, maar dat hoeft jou probleem niet te zijn.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2012, 22:05

weet je wat je eens zou moeten doen?

de zoekfunktie gebruiken...

over schijfremmen op een trommelrem-defender staat er al meer op het forum
over andere stoelen dito
over navigatie....vast ook, maar tomtom of navigatieradio...kun je niet zelf bedenken?
harder rijden.....denk dat 99% van de Defenderrijders daar geen behoefte aan heeft, daar moet je geen defender voor nemen.

EDIT
hmmm wat lang met andere dingen bezig...nu is marco me voor met een verhaal met vergelijkbare strekking....
gone

Dixo
Berichten: 557
Lid geworden op: 16 Nov 2011, 20:07

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor Dixo » 17 Jul 2012, 22:12

Zoiets?

Dat gaat wel wat harder dan een op 135km/h begrensde nieuwe Puma.

TomVooges
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 Dec 2007, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor TomVooges » 17 Jul 2012, 22:13

Kijk Rob, het is een beetje zo.

Alsof je op het labradorforum vraagt hoe je van je pup het beste een goeie waakhond maakt zodat niemand meer het erf op durft. Voor landroverliefhebbers heb je bepaalde ideeën die tegen hun (en mijn) gevoel voor hun hobby ingaan. Wat je zelf met je auto (of je hond) doet moet je zelf weten. Uit ervaring weet ik wel dat het uitgangspunt een belastingvrije auto om te bouwen met de meest recente techniek omdat je dan geen MRB meer hoeft te betalen, niet lonend is. Een nette recente originele 110 td5 kost 10.000 tot 20.000. Het netjes in laten bouwen van zo'n td5 in een oude 110 kost al gauw 10.000 euro inclusief gereviseerde motor. Defenders van 10 of 30 jaar kunnen even gaar of goed zijn, de oudjes zijn bijna allemaal gaar waardoor je voor een restauratie, om op een bijna nieuwe uit te komen, nog eens minstens dat bedrag uit moet geven. En dan heb je het nog niet over zaken als airbags, ABS en ESP die een moderne auto echt veiliger maken op de snelweg, dat zijn snufjes die bijna onmogelijk zijn in te bouwen of je moet een hele donorauto (total loss exemplaar) pakken en alles netjes overbouwen. Maar dan ook echt alles, inclusief kabelbomen etc. Dan heb je de schone taak nog om je auto (10tallen?) jarenlang mrb-vrij te rijden om het geld eruit te krijgen.

Dit alles Los van de morraalridderij die Edward noemt. Persoonlijk vind ik het geweldig als mensen hun geld kapot slaan op hun auto. Zeker als ze een auto restaureren waardoor ik op de weg kan meegenieten van hun klassieke Aston, T1, 911, Pulmann of weet ik wat. Maar ik blijf erbij dat de doelstelling van de MRB-vrijstelling moet blijven (deels uit eigenbelang! Geef ik toe) voor oldtimers, en dat er heel wat gesodemieterd wordt met chassis, koets en motoren dat ten eerste de RDW tot opperste paraatheid heeft gebracht en daarnaast de wetgever doet bewegen richting afschaffen van de wet.

Terug naar je vraag. Een 110 uit 1982 heeft of een V8, of een ongeblazen diesel viercilinder, gekoppeld aan een handbak. De 1/3-2/3 regeling bepaalt dat je de motor zou mogen vervangen, de versnellingsbakken ook. Het makelijkst is om bij een V8 of een 4 of 5 cilinder diesel te blijven, daar doet de RDW niet moeilijk over (omdat ze later ook zo geleverd zijn, dus typegoedkeuring). En een V8 kan ook probleemloos vervangen worden door een relatief nieuw exemplaar tot ongeveer 2002. Met 225pk of meer. Een TD5 is al wat lastiger, maar dat lost een specialist ook wel op. Je hebt gelijk dat zo'n vermogenstoename ook in toom gehouden moet worden met bijpassende remmen, die het makkelijkste te vervangen zijn door compleet nieuwe(re) assen. Kan ook legaal. Zaken als achteruitrijcamera enzo zijn accesoires, dus geen probleem.

Als je bij een V8 blijft (3,5 liter, ook flink te kietelen en uit te voeren met (lpg)injectie), dan kan je in principe ook de hele koets in één keer vervangen door een moderne. Maar dan mag je in principe de versnellingsbak niet wijzigen voor een exemplaar van na 1986. En dat is geen aanrader. Maar dat is mijn eigen mening.
______________________________

iemand een architect nodig?


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten