Hallo Ik heb gisteren mijn versnellingsbak onder mijn 109 ui 81 gehaald. echter kreeg ik hierbij de moeren van de tussenas niet los op de plek waar de tussen as vast zit aan de handremtommel. Op de eerste plaats omdat ik er niet lekker op kon komen en omdat ik gelijk over de moer heen schoot met mijn sleutel.
Om de bak er toch uit te krijgen heb ik uiteindelijk de tussenas losgemaakt bij de achteras, waar ik overigens het zelfde probleem had (2 bouten gingen los en 2 niet). maar dit is een plek waar een ik de bouten wel af durfde te slijpen omdat deze makkelijk vervangbaar zijn.
Nu vroeg ik me af of de bouten waarmee de tussenas bij de handrem trommel vast zitten ook makkelijk te vervangen zijn, want als dat het geval is zou ik deze graag vervangen voor alles weer onder de laro gaat, want die as er aan maakt het niet makkelijker om de bak te lichten en er terug in te zetten.
bouten tussenas aan handrem trommel vervangen
bouten tussenas aan handrem trommel vervangen
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
Re: bouten tussenas aan handrem trommel vervangen
hooguit de flens effe loshalen, maar dacht dat je de bouten kunt wisselen als de trommel er af is
gone
- Erik Peters
Roger B. schrijft:
Misschien moet je nog een grote circlips (veerring) weghalen die ervoor zorgt dat de bouten niet naar achteren toe weg kunnen wanneer je de moeren erop drukt/draait.
En het zijn bouten en zelfborgende moeren 3/8 UNF. (Met een beetje geluk past sleutel 14 erop).
Groet,
Erik.
hooguit de flens effe loshalen, maar dacht dat je de bouten kunt wisselen als de trommel er af is
Misschien moet je nog een grote circlips (veerring) weghalen die ervoor zorgt dat de bouten niet naar achteren toe weg kunnen wanneer je de moeren erop drukt/draait.
En het zijn bouten en zelfborgende moeren 3/8 UNF. (Met een beetje geluk past sleutel 14 erop).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
sleutel 14 was inderdaad de sleutel die op alle andere bouten paste. maar veel van die bouten zijn zo vuil en zo lang er niet meer onderuit geweest dat het echt vast zit.
Hoewel ik ook merkte dat aan de voorkant de bouten muur vast zaten, maar toch een beetje speling tussen de tussenas en de aansluiting op de tussenbak. misschien dat ik bij het terug plaatsen een paar verringen er tussen zet.
Maar om die bouten te komen moet ik even de hele handrem trommer er af halen? of begrijp ik dat niet goed. Overigens zou dat geen probleem zijn nu het er onder uit ligt.
Hoewel ik ook merkte dat aan de voorkant de bouten muur vast zaten, maar toch een beetje speling tussen de tussenas en de aansluiting op de tussenbak. misschien dat ik bij het terug plaatsen een paar verringen er tussen zet.
Maar om die bouten te komen moet ik even de hele handrem trommer er af halen? of begrijp ik dat niet goed. Overigens zou dat geen probleem zijn nu het er onder uit ligt.
------
Schaf bij gelegenheid eens een speciale propshaft-tool aan, daar heb je heel veel plezier van ... (ook te koop bij de meeste onderdelenboeren)
http://www.difflock.com/buyersguide/tools/lr_propshaft_tool.shtml

http://www.difflock.com/buyersguide/tools/lr_propshaft_tool.shtml

-
Roger B.
Ja, aandrijfas eraf, trommel eraf, de bouten zitten vanuit de handrem door de flens gestoken en met grote borgring tegengehouden zodat ze blijven uitsteken. De kop ligt tegen een dikkere rand zodat ze niet draaien kunnen.
De boutjes zijn 3/8 unf, de moertjes 3/8 unf nyloc (zelfborgend) dus veerringen niet nodig.
De passende sleutel is niet 14mm maar 9/16
De boutjes zijn 3/8 unf, de moertjes 3/8 unf nyloc (zelfborgend) dus veerringen niet nodig.
De passende sleutel is niet 14mm maar 9/16
gone
Re:bouten tussenas aan handrem trommel vervangen
Dank allen.
Ik heb de bouten gevonden en heb ook nieuwe liggen.
Gisteren avond nog een keer geprobeerd om ze los te krijgen en na wat inweken met wd40 en het vuil er af spuiten met remmen reiniger kwamen ze toch zonder problemen los. :D
Ik heb de bouten gevonden en heb ook nieuwe liggen.
Gisteren avond nog een keer geprobeerd om ze los te krijgen en na wat inweken met wd40 en het vuil er af spuiten met remmen reiniger kwamen ze toch zonder problemen los. :D
------