nieuwe raamgeleiders achterdeuren gemonteerd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
janwijbrand

nieuwe raamgeleiders achterdeuren gemonteerd

Berichtdoor janwijbrand » 14 Jul 2012, 22:37

In navolging op het vervangen van de doortops en de geleiders van de achterste schuifruiten, hebben we vandaag (tussen de buien door) ook de geleiders van de achterdeuren (tweede zitrij) vervangen! ('twas ook best nodig, vooral aan de linker deur...)

Voor die achterste schuifruiten hadden we de geleiders van Rocky Mountain Spares gebruikt, i.p.v. de meer bekende volkunststof geleiders. Ook al omdat ze in feite ook in de doortops worden gebruikt. Nu dacht ik, dat deze profielen niet in de achterdeuren gebruikt kan worden: daarin schuift immers maar één ruitje, en niet beide.

Ik dacht dan ook, dat ik niet anders kon dan daar de volkunststof geleiders voor te gebruiken. Bij het demonteren bleek echter, dat er wel degelijk ruimte is voor de bredere geleiders van RMS! We hebben maar even niet op de portemonee gelet en nog een set besteld, maar het ziet er nu dan ook zeer naar onze zin uit: alle ramen in dezelfde geleiders, netjes van rubber in een aluminium goot en met hele handige sluitinkjes, beide delen van het raam kunnen nu openschuiven!

Hier wat foto's, wellicht handig voor anderen die overwegen geleiders te vervangen:

Het was vandaag dus tussen de buien door klussen. Een puinzak bleek, met de zijkant opengesneden en de bovenkant dichtgeplakt, precies over de deur te passen, als ik even aan het schuilen was :-)

Omdat de oude ruitjes niet heel netjes meer waren én de nieuwe sluitingen uit twee delen bestaan, die door twee gaten in het glas vastgeschoeft worden, hebben we nieuwe ruitjes laten maken (de leverancier suggereerde overigens dat lijmen ook wel moest kunnen):

Omdat de raamgeleiderset in principe voor de achterste schuifruiten is bedoeld, en de sluitinkjes in principe bij de doortops horen, moest ik zelf de ruimte maken in het rubberen profiel, voor de haakjes van de sluiting:

Sluitingen:

En alle geleiders en glas gemonteerd:

Gerben van Buuren

Re: nieuwe raamgeleiders achterdeuren gemonteerd

Berichtdoor Gerben van Buuren » 29 Okt 2012, 20:58

Hoi Jan,

Ziet er allemaal goed uit, sinds mei heb ik RH landrover one ten juni 1983 omgedoopt tot "Billy", redelijke staat, maar nog het nodige op te knappen. Mag ik jou vragen waar jij de kunststof raamgeleiders "Rocky Mountain Spares" hebt gekocht? Heb je die ook gebruikt voor de schuiframen in het achterste gedeelte van de auto?
Weet jij misschien toevallig ergens iemand die deuren verkoopt net zoals bij jouw auto met een lift handel en dus geen push button?
Alvast bedankt!
Groet, Gerben.
One live, live it, if you can!

Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl

conny1

Re:nieuwe raamgeleiders achterdeuren gemonteerd

Berichtdoor conny1 » 02 Nov 2012, 11:27

Jij weet dat bij een "normale" sierie 3 daar gewoon mos opgroeit en dat die knopjes om de ruit te bedienen gewoon vastgeroest zitten, he? :laugh: :laugh:
Dat ding wordt met de dag mooier.

janwijbrand

Re: nieuwe raamgeleiders achterdeuren gemonteerd

Berichtdoor janwijbrand » 03 Nov 2012, 17:20

Gerben van Buuren schrijft:
Ziet er allemaal goed uit, sinds mei heb ik RH landrover one ten juni 1983 omgedoopt tot "Billy", redelijke staat, maar nog het nodige op te knappen. Mag ik jou vragen waar jij de kunststof raamgeleiders "Rocky Mountain Spares" hebt gekocht? Heb je die ook gebruikt voor de schuiframen in het achterste gedeelte van de auto?
Weet jij misschien toevallig ergens iemand die deuren verkoopt net zoals bij jouw auto met een lift handel en dus geen push button?

Ik heb de raamgeleiders hier besteld:

http://www.rockymountainspares.co.uk/?page_id=41#shopCategory9

De losse sets raamgeleiders zijn specifiek bedoeld voor de achterste schuiframen. Ik heb in totaal twee van die sets gebruikt: één voor inderdaad de achterste schuiframen, en één voor de deuren van de "tweede zitrij".

Let op dat je dus zelf het een en ander moeten knutselen om deze geleiders in de zijdeuren te zetten. Maar het resultaat bevalt ons zeer goed!

Succes!

Aanvulling: de linkjes in deze post werken niet meer vanwege de verhuizing van de site en het forum. Hier is mijn raamgeleiders verhaal ook te vinden, maar dan compleet:

http://landrover.startpagina.nl/prikbord/read.php?1162,15695422,15695422#msg-15695422

Terug naar “Techniek”