Welke Knurft ontwerpt zo iets om je V8 te pesten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jos.daalmans

Welke Knurft ontwerpt zo iets om je V8 te pesten

Berichtdoor jos.daalmans » 13 Jul 2012, 23:30

Hoi,

Ik ben mijn Ninety V8 gereed aan het maken voor de APK. Alle rubbers onderom, achterste uitlaat demper, schokbrekers achter, RVS remleidigen plaatsen en de carburateurs moeten maar eens uit elkaar.
Vandaag even tijd en met de beroemde afgezaagde 13mm steeksleutel de carburateurs los gehaald. Na het verwijderen van de carburateurs en bijbehorende isolatieblokken kwam ik de volgende "restrictors" tegen:

Nou heb ik ooit op een site gezien dat een soortgelijke ring werd gebruikt om de motor aan bepaalde "De-toxed" eisen te laten voldoen. Mij lijkt dat deze getande ringen misschien iets doen met luchtwervelingen, maar geloof me, de lucht wordt in het inlaat spruitstuk al warm genoeg en de benzine is bij het instromen in de verbrandingsruimte gegarandeerd helemaal verdampt.
Ik vraag mij af welke welke Knurft iets dergelijks in zijn hoofd haalt om de luchtstroom te beperken c.q. te hinderen.

Ik weet dat een CD175 carburateur voor een goede werking iets onderdruk moeten hebben achter de "pot" (anders gaat hij niet omhoog) en voor de gasklep. Deze "restrictors" zorgen echter voor een tegenwerking achter de gasklep en houden de luchtstroom alleen maar tegen.

Heeft iemand hier ervaring mee, maar dan betreffende het weglaten van deze "restrictors"?

Alvast dank en sleutel ze,

Jos
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.

janwijbrand

Re:Welke Knurft ontwerpt zo iets om je V8 te pesten

Berichtdoor janwijbrand » 13 Jul 2012, 23:42

De Stage One staat er om "bekend" te zijn voorzien van restrictors om zo het vermogen wat te minderen - ik begrijp dat meneer Land Rover dat slimmer vond, vooral vanwege de remmerij.

Die restrictors worden vaak verwijderd en dat is bij onze Stage One ook gedaan (door een vorige eigenaar). Ik denk dat het geen probleem, maar waarschijnlijk wel ietsje meer vermogen zou moeten opleveren, door ze weg te halen.

Wel raar dat je dit nu aantreft op een Ninety. Misschien heeft'ie het inlaatspruitstuk van een ander gekregen?

jos.daalmans

Berichtdoor jos.daalmans » 13 Jul 2012, 23:59

Hoi Jan,

Met dank, ik ben al overtuigd, ze gaan er uit, scheelt ook nog gewicht :S , zeker 5 gram aan elke kant.

Groeten en sleutel ze,

Jos

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Jul 2012, 08:22

Jos, je hoeft volgens mij niet zo geschockt te zijn!
Dit zijn dacht ik niet de restrictors die op de 109 stage 1 zaten.

Deze plaatjes zaten namelijk ook op mijn 110V8 voordat ik de Edelbrock erop schroefde.
En ik heb ze meen ik ook wel op een Rangerover gezien.

Waarschijnlijk zijn ze bedoeld om wat meer turbulentie te genereren zodat de vier cylinders een uniform mengsel krijgen.

Er moet lucht voor ongeveer 65 PK door dat gat (voor 4 cylinders). Ik denk dat dat wel gaat lukken.

Maar je kunt ze verwijderen en kijken of het wat uitmaakt. Maar ik zou niet teveel vermogenswinst verwachten.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Jul 2012, 08:27

jos.daalmans schrijft:
Ik vraag mij af welke welke Knurft iets dergelijks in zijn hoofd haalt om de luchtstroom te beperken c.q. te hinderen.

Dus jij rijdt alleen maar volgas?
Met de gasklep doe je namelijk niets anders! ;)

jos.daalmans

Berichtdoor jos.daalmans » 14 Jul 2012, 17:26

Hoi Joost,

Haha, als dat zou kunnen, helaas zijn 's lands wegen bezaaid met "verstoplichten" :S en "remrotondes" :( . Off-road zul je met beleid moeten rijden, anders krijg je stukken :blink: .
Ik vind dat de lucht zo makkelijk mogelijk tot in de verbrandingsruimte moet komen.
Ja, die Weber en Edelbrock, das natuurlijk het mooiste, betere response op het gas, beter starten en ook nog zuiniger bij gelijke rijstijl.

Ze gaan er in ieder geval eens tussenuit.

Groeten en sleutel ze,

Jos

Barf

Berichtdoor Barf » 14 Jul 2012, 17:38

Hoi Jos,

Ik heb een RRC uit 1973 en die ringen zitter bij mij ook onder de carbs!
Nooit aan gedacht om ze weg te halen. Ik ben dus heel erg benieuwd of je er iets van merkt?????

Mijn gevoel zegt dat het theoretische niet merkbare vermogenswinst oplevert.
Dus, als je getest hebt, nog even een post?

Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

jos.daalmans

Update: Welke Knurft ontw. iets om je V8 te pesten

Berichtdoor jos.daalmans » 23 Jul 2012, 23:09

Hoi,

Vorige week de carburateurs uit elkaar gehaald en het is verwonderlijk dat de motor startte en daarna bleef lopen.
Een of andere (ook weer) Knurft heeft bij een reparatie de (kapotte) pakkingen tussen de carburateurs en het knikje voor de carburateurs met Bison-Kit gemonteerd. Resultaat, een aantal kanaaltjes die toch echt wel open moeten zij zaten dicht of bijna dicht.

Verder, de LH carb had een kamertje aan de vlotter vol met benzine staan (ik miste al langer ongeveer 2 cc benzine :S ) dus het pijl in deze carburateur is al geruime tijd te hoog geweest. Resultaat, overmatig benzinegebruik.
De Temperatuurcontroller (TC) met dat witte plastic dekseltje, van de LH carb zat er maar voor de show op, want bij kamertemperatuur (het is gelukkig koel geweest de laatste tijd :blink: ) was het klepje al open. Volgens een Triumph liefhebber moeten de TC's ongeveer bij 46 graden open gaan, bij 51 graden half open zijn en bij 61 graden helemaal open zijn. Kijk eens naar:
http://www.vtr.org/maintain/temp-compensators.shtml

Volgens het advies eerst maar even de beide Bi-metalen plaatjes gedemonteerd en plat gemaakt. Daarna weer gemonteerd en een halve slag voorgespannen.

Omdat mijn vrouw het niet zag, maar even misbruik gemaakt van de hete-lucht oven ;) . Ingesteld op 45 graden, even de temperatuur laten regelen (op te vragen op de display) en toen de oven 45 graden was, de twee TC's op een schoteltje gelegd en 10 minuten laten acclimatiseren. Daana de oven open gemaakt en de stelschroeven zo gedraaid dat de klepjes in de TC's net open gingen. Daarna weer in de oven gedaan en op temperatuur laten komen. Nog even een beetje bijgesteld en de twee TC liepen synchroon (is blijkbaar belangrijker dan een bepaalde temperatuur waarop ze open gaan). Je kunt dit controleren door de zwarte puntjes van de klepjes even tegen elkaar te drukken en dan moeten ze allebei evenveel bewegen als je er kracht op uitoefent. Daarna de oven even op 60 graden gezet en inderdaad, de klepjes waren na een paar minuten helemaal open.

Verder ontbrak op de LH carburateur het rubber ringetje tussen de TC en de behuizing. Bij de RH carburateur was deze rubber helemaal uitgehard.

De RH carburateur had in het membraan een paar mooie scheurtjes. Dit geeft bij een motor die is uitgerust met maar een Zenith Stromberg een sterke inhouding en zelfs totaal afstervende motor tot gevolg. Gelukkig hebben we twee carburateurs en de andere sleepte de motor uiteraard met ruim voldoende benzine :blink: , er wel doorheen.

De LH carburateur had de metering needle een stuk lager zitten dan de RH carburateur. Ik denk dat deze zowat buiten het bereik van de metering needle stelschroef zat. Kijk voor een instructie eens naar:
http://www.snic-braaapp.org/needle.pdf

De beide metering needles er maar uitgehaald en daarvoor een "speciale schroevendraaier" gemaakt. Dit is een afgezaagde schroevendraaier van 5mm dik (dat je hem kun afzagen zegt al iets over de hardheid :laugh: ) en een sleuf van 2,2 mm in gemaakt die ongeveer 2mm diep is.
Nadat de metering needle er uit was, met een pen de stelschroef en de klemveer en voorzichtig uit getikt. De rubber afdichting van de RH carburateur was helemaal uitgehard en er ontbrak een stukje van. Dit verklaart het weglekken van de demper-olie in deze RH carburateur.
Enfin, met de eerder bestelde pakkingsetjes de RH carburateur weer helemaal in elkaar gezet en de metering needle voor-ingesteld (bijna) comform het advies in de bijgesloten link (ik heb de seat een halve mm laten uitsteken). Ook de beide vlotter-naalden zijn vervangen.

De LH carburateur zit bijna helemaal in elkaar, ik wacht daarvoor op de bestelde vlotter en dan kunnen we weer aan de slag.
De eerder vermelde restrictors hebben dus gezien de hierboven genoemde mankementen, geen debet aan het bij een warme motor slecht doortrekken van mijn V8. Ik denk dat ik ze maar laat zitten. Ik heb voldoende pakkingen en de isolatoren (kunststof plaat van ongeveer 5 mm dik) die ik nog moet schoonmaken gaan er ook weer tussen.

Zo zie je, je komt van alles tegen c.q. je mist van alles als je iets uit elkaar haalt.
Als ik de boel aan het lopen heb, meld ik me weer. Ik zet er dan ook wat foto's bij.

Groeten en sleutel ze,

Jos

jos.daalmans

Update2: Welke Knurft ontw iets om je V8 te pesten

Berichtdoor jos.daalmans » 30 Jul 2012, 21:47

Hoi,

De carburateurs afgelopen donderdag weer gemonteerd. Rond de middag kwam het ontbrekende onderdeel n.l. de vlotter.
Bij het op contact zetten van de auto, ging de pomp uiteraard pompen, maar op een gegeven moment begon het naar benzine te stinken en hoorde ik wat druppelen. Als snel kwam ik bij de RH carburateur waar de benzine langs de metering needle spoot :S . Weer de carburateur er af (gelukkig de eenvoudigste), maar weer de oude vlotternaald gemonteerd en er weer op gezet.
Daarna lekte de boel niet meer. Dan maar de choke uit, starten en meteen lopen. Bij het gas geven aarzelde de motor even. Nadat ik de cilinder met de naald iets optilde ging de motor beroerder lopen, dus mengsel te arm. Iets rijker gesteld op beide carburateurs en de motor pakt al beter op.
Nadat de motor warm werd (het zonnetje scheen en het was 30 graden warm) bleef de motor goed oppakken. Dit was eerder een (soms) behoorlijk probleem. De CO zal ik bij de APK afstellen.

Ik heb de foto's bijgevoegd:
https://picasaweb.google.com/101253567782863215031/Ninety?authkey=Gv1sRgCO2k54-Fo5vUcw

Al met al, lekker geklusd, alleen heb ik nog niet kunnen rijden omdat de Ninety ter voorbereiding op de APK nog geschorst is. Alle rubber bussen zijn nu vervangen en het A-frame moet er nog onder. Omdat het A-frame er toch onderuit lag, meteen ontroest, ontvet en gelakt.
Ook ben ik bezig met het chassis waar op diverse plaatsen wat roestvorming was. Onder de bevestigingspunten van de achterste schokbrekers heel veel zelfs :blink: .

Nog een paar middagen klussen met de Fertran en chassisverf en dan moet alles weer in orde zijn.

Groeten en sleutel ze,

Jos

Terug naar “Techniek”