Beste,
Ik ben de trotse eigenaar van een geweldige land rover 90 defender met een 200 tdi discovery motor. Na het restaureren van het chassis ben ik bij de motor aangekomen en wil ik onder andere de distributie riem gaan vervangen. Echter heb ik een paar vragen voordat ik begin.
Heeft deze ook een looprol? Of alleen een spanrol?
Ik heb gelezen dat de krukas bout erg vast zit. Er is veel te lezen over het los maken/krijgen van deze bout. Maar hoe krijg ik deze bout vast (340Nm)? Lijkt me sterk dat het boutje/pen tegen het vliegwiel dit moment op kan nemen? De auto in de versnelling zetten en iemand met veel spierkracht het rempedaal in laten trappen vind ik ook niet echt een handige manier.
Wat is de juiste manier?
Alvast bedankt.
Gr. Jeroen
land rover defender 90 200 tdi (disco) distributie
-
jeroenvanostaijen
-
Roger B.
Re: land rover defender 90 200 tdi (disco) distributie
weet ff niet of nu juist de disco of de def motor de extra rol heeft in de distributie, maar je moet in elk geval voor de disco motor de hele set nemen.
doe gelijk een nieuwe waterpomp en de p-vormige pakking achter het distributiehuis nieuw als de riem er toch af ligt.
los en vast draaien doe je volgens het boekje met geblokkeerde krukas. Blokkeren doe je NIET met dat pennetje in het vliegwiel (zoals je zelf al aangaf, dat houdt het pennetje nevernooitnie) maar met een special tool dat op de krukaspulley wordt geschroefd en tegen de chassisbalk aanligt
doe gelijk een nieuwe waterpomp en de p-vormige pakking achter het distributiehuis nieuw als de riem er toch af ligt.
los en vast draaien doe je volgens het boekje met geblokkeerde krukas. Blokkeren doe je NIET met dat pennetje in het vliegwiel (zoals je zelf al aangaf, dat houdt het pennetje nevernooitnie) maar met een special tool dat op de krukaspulley wordt geschroefd en tegen de chassisbalk aanligt
gone
het disco tdi blok heeft een 2 tal rollen in de distibutieketen.
ga naar youtube en tik in : "landrover 200 tdi engine timing belt replacement", en kijk..
ga naar youtube en tik in : "landrover 200 tdi engine timing belt replacement", en kijk..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
jeroenvanostaijen
Re:land rover defender 90 200 tdi (disco) distributie
Bedankt voor je reactie!!!!
Ik heb een complete set besteld bij de dealer. En volgens mij heb ik een set voor een defender 200 tdi omdat er alleen maar een spanner bij zit.
Zal maar gewoon beginnen te demonteren, dan zie ik het snel genoeg.
En goed idee om de poelie tegen te houden!
Ga hier maar even een stukje gereedschap voor maken.
Bedankt!
Ik heb een complete set besteld bij de dealer. En volgens mij heb ik een set voor een defender 200 tdi omdat er alleen maar een spanner bij zit.
Zal maar gewoon beginnen te demonteren, dan zie ik het snel genoeg.
En goed idee om de poelie tegen te houden!
Ga hier maar even een stukje gereedschap voor maken.
Bedankt!
-
jeroenvanostaijen
Roger,
Duidelijk!
Ik ga kijken.
Duidelijk!
Ik ga kijken.
voor andere zaken wellicht in de toekomst: de def 200 tdi heeft ik meen de motorcode 11L, de disco 200 tdi 12 L.
succes!
succes!
110 HT 200 Tdi 1989.
-
jeroenvanostaijen
Tim,
Ga er mee aan de slag.
Gr. Jeroen
Ga er mee aan de slag.
Gr. Jeroen
- RobStewart
If it's a Defender set you have then you will also need the Looprol ETC8560, Timing Cover Pakking ERR1195 and Water Pump Pakking ERR388
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Ik heb het laatst gedaan met een vrachtwagen luchttol. Eerst de 150L tank van de compressor vol laten lopen met 11 bar, oordoppen op en net zo hard die luchttol laten stampen totdat het blok gaat meedansen in z'n rubbers :laugh:
350 Nm is echt achtelijk veel.
Los maken doe je door het wringijzer tegen het chassis te laten klappen met de startmotor. Wel het wringijzer een aanloop laten nemen, dus de beginpositie is onder de tegenoverliggende chassisbalk. :woohoo:
350 Nm is echt achtelijk veel.
Los maken doe je door het wringijzer tegen het chassis te laten klappen met de startmotor. Wel het wringijzer een aanloop laten nemen, dus de beginpositie is onder de tegenoverliggende chassisbalk. :woohoo: