Dit weekend zijn wij met de Laro 109 en de caravan weggeweest. vrijdag was er veel wind richting het zuiden en kwamen niet boven de 72 km en meer op 58-60. Zeer wind gevoelig de combinatie werd gewoon weg gedrukt was het gevoel en steeds bij sturen. Terug ging het iets sneller de 80 gehaald en de licht om hoog met een brug of viaduct terug naar 60-62 in de vierde versnelling en de zeeburger tunnel uit met 50 km.
De wagen heeft een overdrijf en een 4 bak. De caravan max. totaal 1500 kilo met een slingerbedwinger. het is de bedoeling om met de LARO met vakantie te gaan in de benelux. Wij kan mij een raad geven en of er iets aan te doen is.
zie verde het profiel
Jan Ruig
Trekkracht 109
Re:Trekkracht 109
Hallo Jan,
Wat is de topsnelheid zonder caravan?
Heb je deze snelheden met ingeschakelde overdrive gereden, of had je die uitgeschakeld?
Wat is de topsnelheid zonder caravan?
Heb je deze snelheden met ingeschakelde overdrive gereden, of had je die uitgeschakeld?
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Re:Trekkracht 109
Hallo Jan,
Heb je het optelsommetje gemaakt hoeveel kilo je met je 80pk koffiemolentje probeert voort te trekken?
Je rijdt in ongeveer de zwaarste SIII met de lichtste benzine motor die beschikbaar is voor die serie met nog een zware caravan erachter.
De mijne is een dieseltje en ik heb niet eens de illusie om er ook maar iets serieus mee te gaan trekken. (ongeveer net zoveel vermogen als de peugeot 306 waar ik nu (nog) dagelijks mee rijd en dik een halve peugeot 306 zwaarder)
Het is niet voor niets dat Landrover op een gegeven moment met de 6 cilinder motoren kwam (en de V8)
Bij bergop rijdt je dan met de overdrive ingeschakeld of niet? Je kunt met klimmen dan eventueel proberen zonder de overdrive. Dan kom je mogelijk in een iets gunstiger toeren gebied om de snelheid een beetje makkelijker vast te houden.
Verder lijkt het me raadzaam om heel goed de service intervallen na te leven en met een fluwelen voet te rijden om de conditie van de motor optimaal te houden.
groetjes, Fenna
Heb je het optelsommetje gemaakt hoeveel kilo je met je 80pk koffiemolentje probeert voort te trekken?
Je rijdt in ongeveer de zwaarste SIII met de lichtste benzine motor die beschikbaar is voor die serie met nog een zware caravan erachter.
De mijne is een dieseltje en ik heb niet eens de illusie om er ook maar iets serieus mee te gaan trekken. (ongeveer net zoveel vermogen als de peugeot 306 waar ik nu (nog) dagelijks mee rijd en dik een halve peugeot 306 zwaarder)
Het is niet voor niets dat Landrover op een gegeven moment met de 6 cilinder motoren kwam (en de V8)
Bij bergop rijdt je dan met de overdrive ingeschakeld of niet? Je kunt met klimmen dan eventueel proberen zonder de overdrive. Dan kom je mogelijk in een iets gunstiger toeren gebied om de snelheid een beetje makkelijker vast te houden.
Verder lijkt het me raadzaam om heel goed de service intervallen na te leven en met een fluwelen voet te rijden om de conditie van de motor optimaal te houden.
groetjes, Fenna

Re:Trekkracht 109
Deel met overdrive maar veel terug geschakeld naar 4 als de km teveel terug zakt. Zonder caravan max 100 - 105 km. Zonder caravan tegen wind gaat het ook moeizamer. De vraag is zijn mogelijkheden of aanpassingen om dit te beteren. Jan
Re:Trekkracht 109
Als je terugschakelt zet je dan je overdrive uit?
De beste manier (lijkt me) om een hogere snelheid (met of zonder caravan) te halen is een andere motor er in te hangen. Je moet nogal wat verslepen met een vrij lichte motor en die heeft nou eenmaal moeite met het gewicht en de luchtweerstand van je auto en caravan.
Je overdrive is niet om de topsnelheid te verhogen maar om er voor te zorgen dat op een bepaalde snelheid je motor rustiger (lager in de toeren) loopt.
Andere oplossing (als je tenminste niet wilt gaan trekken) is om de caravan met een andere auto naar de plaats van bestemming te rijden en dan lekker met je Land Rover op je eigen tempo die kant op te tokkelen...
De beste manier (lijkt me) om een hogere snelheid (met of zonder caravan) te halen is een andere motor er in te hangen. Je moet nogal wat verslepen met een vrij lichte motor en die heeft nou eenmaal moeite met het gewicht en de luchtweerstand van je auto en caravan.
Je overdrive is niet om de topsnelheid te verhogen maar om er voor te zorgen dat op een bepaalde snelheid je motor rustiger (lager in de toeren) loopt.
Andere oplossing (als je tenminste niet wilt gaan trekken) is om de caravan met een andere auto naar de plaats van bestemming te rijden en dan lekker met je Land Rover op je eigen tempo die kant op te tokkelen...
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:Trekkracht 109
Volgens mij kun je met de 1/3-2/3 regeling er zo 'n Tdi in lepelen, als je dat wilt, natuurlijk.
Kan me ook voorstellen dat je 'm zo wilt houden, maar dan wordt het nooit 'n trekker, zoals boven al vermeld.
Ik heb zelf 'n ouwe constructam, beladen net tegen de ton, schat ik. Die hing froeguah achter de Disco 1 V-8 3.9, geen centje pijn. Qua trekkracht, dat is, qua pecunia werd het toch wat minder.
Nu 'n Defender 90 200 Tdi, en ik moet zeggen, die doet het zeker niet minder goed! Lekker veel koppel zo'n diesel, heb er ook wel echt zware aanhangers (kippers met puin etc.), nou, hij loopt er mee weg. Zeker niet minder dan de Disco, behalve de topsnelheid, natuurlijk.
Dus, Jan, ik zou zeggen: als je niet teveel aan de originaliteit hangt, lepel d'r 'n lekkere 200/300 Tdi in. Heb je 'n goeie trekker.
Kan me ook voorstellen dat je 'm zo wilt houden, maar dan wordt het nooit 'n trekker, zoals boven al vermeld.
Ik heb zelf 'n ouwe constructam, beladen net tegen de ton, schat ik. Die hing froeguah achter de Disco 1 V-8 3.9, geen centje pijn. Qua trekkracht, dat is, qua pecunia werd het toch wat minder.
Nu 'n Defender 90 200 Tdi, en ik moet zeggen, die doet het zeker niet minder goed! Lekker veel koppel zo'n diesel, heb er ook wel echt zware aanhangers (kippers met puin etc.), nou, hij loopt er mee weg. Zeker niet minder dan de Disco, behalve de topsnelheid, natuurlijk.
Dus, Jan, ik zou zeggen: als je niet teveel aan de originaliteit hangt, lepel d'r 'n lekkere 200/300 Tdi in. Heb je 'n goeie trekker.
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi
1993 H+ST 90- 200Tdi
Re:Trekkracht 109
jR
Ik kan me voorstellen dat je voor de kik vast wilt blijven houden aan deze combi. Ik weet niet of je dat traject al eens met gewone wagen hebt gereden, maar vanaf Bastogne (ongeveer), begint de weg tot in Luxemburg toch wel op en neer te gaan. In land Luxemburg heb je soms ook hele lange klims waar jij toch met 20 omhoog gaat kruipen, de vrachtwagens en gewone wagens zullen je voorbij razen.... Beetje gevaarlijk lijkt me. Ik zou het goed overdenken....ook nog kinderen aan boord?
Sterkte met omschakelen in het koppie, want net voor de trip aan een ander blok denken lijkt me niet realistisch en iedere andere modificatie zonder uitgebreid testen lijkt me ook trikkie.
Ik kan me voorstellen dat je voor de kik vast wilt blijven houden aan deze combi. Ik weet niet of je dat traject al eens met gewone wagen hebt gereden, maar vanaf Bastogne (ongeveer), begint de weg tot in Luxemburg toch wel op en neer te gaan. In land Luxemburg heb je soms ook hele lange klims waar jij toch met 20 omhoog gaat kruipen, de vrachtwagens en gewone wagens zullen je voorbij razen.... Beetje gevaarlijk lijkt me. Ik zou het goed overdenken....ook nog kinderen aan boord?
Sterkte met omschakelen in het koppie, want net voor de trip aan een ander blok denken lijkt me niet realistisch en iedere andere modificatie zonder uitgebreid testen lijkt me ook trikkie.
Re:Trekkracht 109
2.5NA, 200/300(T-)di erin en hij doet het al stukken beter.
Re:Trekkracht 109
De meeste motortjes op leeftijd hebben al een paar pk's onderweg verloren.
Dus van de originele 80 pk zijn er misschien nog 70 die het overleeft hebben tot vandaag.
Met een grondige revisie waarin zijn meegenomen: lagerschalen, zuigers, cilinders, kleppen kun je er een paar terug krijgen.
Alternatief: ander motortje er in lepelen.
Wat is de maat van je banden? Grotere diameter banden houd ook in dat je pks in het weg contact iets minder zijn.
Dus daar kan het helpen om naar de originele bandenmaat te gaan.
Dus van de originele 80 pk zijn er misschien nog 70 die het overleeft hebben tot vandaag.
Met een grondige revisie waarin zijn meegenomen: lagerschalen, zuigers, cilinders, kleppen kun je er een paar terug krijgen.
Alternatief: ander motortje er in lepelen.
Wat is de maat van je banden? Grotere diameter banden houd ook in dat je pks in het weg contact iets minder zijn.
Dus daar kan het helpen om naar de originele bandenmaat te gaan.
Re:Trekkracht 109
Hum,
Lijkt me leuk om zo op vakantie te gaan. :lol:
Ik rijd zelf in een 109 (zonder overdrive) solo geregeld op de snelweg.
Ze haalt ook even over de 100 (aanloop van min 1 kilometer :P ), maar ik ga in de regen even sneller dan het vracht verkeer.
Dat is genoeg en dan loopt ze het lekkerst.
Op vakantie rij ik standaard een 120pk auto deze heeft 5 versnellingen.
Met een ca 1200 kilo zware caravan kom ik al zelden in zijn 5 en moet dan nog geregeld terug omdat het vermogen in de hogere toeren zit. In zijn 5 stort hij gewoon in.
Ik zou er niet aan moeten denken om met mijn caravan achter mijn 109 een klein beetje heuvels op de snelweg te moeten rijden. Binnendoor kan je rustig aan tractor spelen.
Maar evengoed een goede vakantie en kom weer heel terug ;)
Lijkt me leuk om zo op vakantie te gaan. :lol:
Ik rijd zelf in een 109 (zonder overdrive) solo geregeld op de snelweg.
Ze haalt ook even over de 100 (aanloop van min 1 kilometer :P ), maar ik ga in de regen even sneller dan het vracht verkeer.
Dat is genoeg en dan loopt ze het lekkerst.
Op vakantie rij ik standaard een 120pk auto deze heeft 5 versnellingen.
Met een ca 1200 kilo zware caravan kom ik al zelden in zijn 5 en moet dan nog geregeld terug omdat het vermogen in de hogere toeren zit. In zijn 5 stort hij gewoon in.
Ik zou er niet aan moeten denken om met mijn caravan achter mijn 109 een klein beetje heuvels op de snelweg te moeten rijden. Binnendoor kan je rustig aan tractor spelen.
Maar evengoed een goede vakantie en kom weer heel terug ;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten