Ik heb dezelfde motor in mijn 88 op lpg, en ik trok er makkelijk zware aanhangers mee. Niet alleen stro en mest etc maar ook hout en puin. Nooit een centje pijn. Maar enige tijd geleden op zoek gegaan naar een andere series en derhalve wat auto's proefgereden. Ook een paar 109's met de 2,25 motor op benzine en lpg. Nou is iedere auto anders en bij de motor is de staat zeker bepalend hoeveel pk's er nog over zijn maar wat mij iedere keer weer op viel was hoe zwaar zo'n 109 is ten opzichte van een 88. Logisch hoeveel kilo's het op papier scheelt maar in de praktijk lijkt het voor het 'gevoel' nog wel veel meer. Kortom een 2,25 in een 109 houdt uberhaupt al niet over en is eigenlijk niet geschikt daar nog wat achter te hangen. Zelf ben ik bij een 109 'stage one' V8 uitgekomen en heb over trekkracht niet te klagen, maar het is meer toeval dat ik daar tegenaan ben gelopen. Ze zeggen niet voor niets dat je een landrover niet koopt, maar dat een landrover zijn baasje kiest :)
Maar goed los van de V8 optie terecht derhalve dat velen opperen om te switchen naar een diesel. De 200 of 300 tdi zijn echt geweldige motoren die (veel) meer trekkracht leveren. Maar nou snap ik ook dat je niet 'zomaar' even je motor wisselt (nog los van of je je auto origineel wilt houden of dit uberhaupt niet wilt) maar ik denk wel dat je tot de conclusie moet komen dat je met deze 109 benzine en caravan combinatie niet (veilig) op moet (willen) gaan. Als je met de huidige auto op vakantie wilt zou je kunnen overwegen om te gaan kamperen (evt met daktent) of een vouwwagen te lenen of huren om dat te proberen.
Trekkracht 109
Re:Trekkracht 109
ik rij met een 109 STAWAG Diesel 45KW 4 Cil. inhou 2286 cm3 weegt 1920 rijklaar, aanhangwagen 4.000 kg. van 1979. Wij rijden er met veel plezier mee het gaat was rustiger. voor de vakanties is het jammer dat hij zo terug valt en daar zoek ik een oplossing voor. Jan
Re:Trekkracht 109
Wat wil je nou precies oplossen Jan?
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:Trekkracht 109
Jan,
Als ik je laatste post lees, heb je geen problemen met een aanhanger erachter die 4000 kg weegt, en wel met jecaravan van 1500 kg? :ohmy:
Als dat zo is, is er maar 1 oplossing, namelijk je caravan zwaarder maken.....
Maar ik neem aan dat ik iets niet goed begrijp. Een aanhangergewicht van 4000 kg lijkt me ook wel erg veel voor een 109
Als ik je laatste post lees, heb je geen problemen met een aanhanger erachter die 4000 kg weegt, en wel met jecaravan van 1500 kg? :ohmy:
Als dat zo is, is er maar 1 oplossing, namelijk je caravan zwaarder maken.....
Maar ik neem aan dat ik iets niet goed begrijp. Een aanhangergewicht van 4000 kg lijkt me ook wel erg veel voor een 109
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Re:Trekkracht 109
De 4000 kg staat op het kentekenbewijs. Ik zou ca 80 km willen rijden om in het verkeer mee te komen. De vraag is er een mogelijke technische oplossing hiervoor.
Re:Trekkracht 109
Ik zou zelf gewoon de auto origineel houden en me bedenken dat de vrachtwagens minder hard omhoog reden in de 70 en 80-er jaren. Gewoon genieten van het jaren 70 auto rijden en heel erg blij en trots zijn als je op je bestemming aangekomen bent!
Veel plezier!!!!
:-)
Bart
Veel plezier!!!!
:-)
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!
Re:Trekkracht 109
En bedoel je daarmee dat je je huidige motor wilt blijven gebruiken?
Als je dat bedoelt is het antwoord waarschijnlijk "Nee". Wat er op je kentekenbewijs staat is wat je wettelijk gezien mag niet wat je kunt.
Ga er maar van uit dat je echt aan een andere (lees sterkere) motor moet wil je met een caravan of flinke aanhanger nog 80 km/h halen. Zeker als je het vlakke land verlaat...
Als je dat bedoelt is het antwoord waarschijnlijk "Nee". Wat er op je kentekenbewijs staat is wat je wettelijk gezien mag niet wat je kunt.
Ga er maar van uit dat je echt aan een andere (lees sterkere) motor moet wil je met een caravan of flinke aanhanger nog 80 km/h halen. Zeker als je het vlakke land verlaat...
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
-
Mark Pruimboom
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30 Nov 2009, 18:39
Re:Trekkracht 109
JRU schrijft:
Is die 4000kg voor 2 109's ?? ;)
Hij heeft toch niet permanente 4 wielaandrijving? M'n 88 van 1981 mag maar 2000kg trekken, dit is officieel zwart op wit voor het RDW bevestigd.
M'n DII mag 3500kg geremd trekken, dus schiet mij maar lek ;-)
De 4000 kg staat op het kentekenbewijs. Ik zou ca 80 km willen rijden om in het verkeer mee te komen. De vraag is er een mogelijke technische oplossing hiervoor.
Is die 4000kg voor 2 109's ?? ;)
Hij heeft toch niet permanente 4 wielaandrijving? M'n 88 van 1981 mag maar 2000kg trekken, dit is officieel zwart op wit voor het RDW bevestigd.
M'n DII mag 3500kg geremd trekken, dus schiet mij maar lek ;-)
________________________
Trotse bezitter van een Series III 88 uit 1981 en een Discovery 2 TD5 ES uit 2000
http://nl.linkedin.com/in/markpruimboom
Trotse bezitter van een Series III 88 uit 1981 en een Discovery 2 TD5 ES uit 2000
http://nl.linkedin.com/in/markpruimboom
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Trekkracht 109
in Nederland mag een door oplooprem geremde aanhanger nooit meer dan 3500kg wegen, de RRC, D1 en waarschijnlijk ook andere modellen mochten mits voorzien van een luchtreminstallatie 4000kg trekken (mits de aanhanger ook luchtgeremd)
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten