Kan iemand mij helpen bij 't volgende probleem.
Discovery 2 td5 (2003)staat altijd scheef naar rechts, scheelt 4 cm . Geen lekkages balgen kleppenblok leidingen, geen foutcodes. Is het mogelijk dat de hoogte sensoren niet juist werken en zo ja hoe zijn die te calibreren?
mvg Filip
luchtvering
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: luchtvering
ja sensor kan mechanisch of elektrisch defect zijn, ook in bedrading en stekkers kan een weerstand zitten die dit veroorzaken kan. Calibreren doe je met een daarvoor geschikte (uitlees)computer zoals testbook (of de opvolger(s) daarvan) of nanocom o.a.
Overigens is dit een vaker voorkomend probleem, en ze lijken het allemaal naar rechts te doen
Overigens is dit een vaker voorkomend probleem, en ze lijken het allemaal naar rechts te doen
gone
Re: luchtvering
ok dank je, heeft 't zin om de sensoren 1 voor 1 los te maken van de draagarm en te kijken of ze reageren als je de hoek veranderd?
-
Mark Pruimboom
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30 Nov 2009, 18:39
Re:luchtvering
100% zeker dat de balg niet lek is. Gecontroleerd met zeepsop?
________________________
Trotse bezitter van een Series III 88 uit 1981 en een Discovery 2 TD5 ES uit 2000
http://nl.linkedin.com/in/markpruimboom
Trotse bezitter van een Series III 88 uit 1981 en een Discovery 2 TD5 ES uit 2000
http://nl.linkedin.com/in/markpruimboom
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:luchtvering
en dan nog mark, de balgen lekken vaak maar in één positie, en als ie iets hoger of lager staat niet... eigenlijk ben ik er van uit gegaan dat bedoeld werd dat de auto ook met lopende motor scheef staat.
reageren op de sensor zal ie best doen, maar leest ie de info van de sensor goed, of wijkt de waarde af van de werkelijke corresponderende rijhoogte?
reageren op de sensor zal ie best doen, maar leest ie de info van de sensor goed, of wijkt de waarde af van de werkelijke corresponderende rijhoogte?
gone
Re:luchtvering
Bedankt voor jullie meedenken.Balgen zeker niet lek. Volgens LR-dealer geen fout melding in sensoren. Kun je sensor vernieuwen zonder kalibreren? Of is er behalve de sensoren aan de achteras nog een sensor die de auto horizontaal moet stellen?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:luchtvering
een verkeerde waarde voor de betreffende rijhoogte, maar wel een waarde binnen de "normale" range wordt niet als foutief gezien door de computer. Wel typisch dat een dealer niet verder kijkt dan een storingsgeheugen...
sensoren lijken me nooit 100% gelijk, dus kalibratie altijd gewenst... maar een sensor vervangen kan iedere garage en iedereen die een sleutel vast kan houden... een nieuwe sensor geeft geen garantie dat je het probleem oplost, een verkeerde waarde bij de computer hoeft niet te betekenen dat de waarde die uit de sensor foutief is. eerst vaststellen WAT de oorzaak is, en dan alleen het defecte onderdeel vernieuwen...niet lukraak onderdelen vernieuwen hopend dat je het probleem daarmee kwijtraakt
sensoren lijken me nooit 100% gelijk, dus kalibratie altijd gewenst... maar een sensor vervangen kan iedere garage en iedereen die een sleutel vast kan houden... een nieuwe sensor geeft geen garantie dat je het probleem oplost, een verkeerde waarde bij de computer hoeft niet te betekenen dat de waarde die uit de sensor foutief is. eerst vaststellen WAT de oorzaak is, en dan alleen het defecte onderdeel vernieuwen...niet lukraak onderdelen vernieuwen hopend dat je het probleem daarmee kwijtraakt
gone
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re:luchtvering
Filip schrijft:
Is dit ook gecontroleerd met de balgen in de hoogste stand? De balgen van de D-II zijn nog behoorlijk groot. Op normale rijhoogte liggen er meerdere lagen rubber over elkaar. Een lek kan zichzelf dan dichten.
Balgen gaan gemiddeld zo'n 7 jaar mee (het kan natuurlijk wat meer zijn of wat minder), dan raken ze poreus. Als je balgen nog nooit vervangen zijn kan een klein lekje best zo zijn.
Balgen zeker niet lek.
Is dit ook gecontroleerd met de balgen in de hoogste stand? De balgen van de D-II zijn nog behoorlijk groot. Op normale rijhoogte liggen er meerdere lagen rubber over elkaar. Een lek kan zichzelf dan dichten.
Balgen gaan gemiddeld zo'n 7 jaar mee (het kan natuurlijk wat meer zijn of wat minder), dan raken ze poreus. Als je balgen nog nooit vervangen zijn kan een klein lekje best zo zijn.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:luchtvering
Precies wat Roger zegt,
als de auto nog steeds scheef staat met lopende motor weet je dat het probleem niet door de balgen veroorzaakt wordt (of ze moeten luid sissen vanwege extreme lekkage).
Je kunt de sensoren ook mechanisch wat verstellen door bijvoorbeeld de boutje los te schroeven en de sensor iets te verdraaien. Of bijvoorbeeld door de stangetje anders af te stellen of het geheel iets te verbuigen. Op die manier kan je ook de rijhoogte aanpassen.
In feite moet je er voor zorgen dat de verwachte sensor reading in de ECU precies overeenkomt met de gewenste rijhoogte.
als de auto nog steeds scheef staat met lopende motor weet je dat het probleem niet door de balgen veroorzaakt wordt (of ze moeten luid sissen vanwege extreme lekkage).
Je kunt de sensoren ook mechanisch wat verstellen door bijvoorbeeld de boutje los te schroeven en de sensor iets te verdraaien. Of bijvoorbeeld door de stangetje anders af te stellen of het geheel iets te verbuigen. Op die manier kan je ook de rijhoogte aanpassen.
In feite moet je er voor zorgen dat de verwachte sensor reading in de ECU precies overeenkomt met de gewenste rijhoogte.
Re:luchtvering
Bedankt, dat is ook mijn instelling.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten