Een hele mooie is echter ook deze: http://www.bansbach.de/com/gasfedern/online-calculator-3.html
Bij de twee eerste staat de positie van de bevestigingspunten van de gasveer in het verticale vlak vast. Ik heb echter eens een constructie gezien waarbij de veer aan een "uitstekend hulp bevestigingspunt" aan de deksel vast zat (blauwe balkje). Hierdoor veranderd heel het krachtenspel en heb je over de hele linie een betere krachtenverdeling.
Dat zou er in mijn voorbeeld ongeveer zo uitzien:
Mij gegevens heb ik in dat voorbeeld ingevuld:
Lengte deksel: 1860 mm, center of gravity 930 mm, gewicht deksel 35 kg (350 N).
De gasveren worden aan een bevestiginspunt 450 mm vanaf het scharnierpunt en 300 onder het deksel bevestigd. Dat bestiginspunt is het blauwe hulpbalkje in de tekening. Nu berekend het programma prachtig welke kracht er bij welke hoek nodig is aan het uiteinde van het deksel om de boel op te tillen.... maar, wat ik niet kan vinden of zelf kan berekenen in deze situatie is hoeveel kracht de gasveren moeten kunnen leveren. Ik heb 2 veren van 600 N.
In de twee andere genoemde programmaatjes vind je wel welke kracht de veer zou moeten kunnen leveren, maar het leek mij eens leuk om deze afwijkende constructie eens uit te proberen.
Iemand ideeën?