motor stopt niet na uitdraaien contact

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

motor stopt niet na uitdraaien contact

Berichtdoor piet_g » 07 Jul 2012, 23:46

Ik had vandaag een uitdagend probleem dat ik graag volgende keer wil voorkomen.

Ik heb een 109 ex leger uit 1981 met een 2.25 diesel. Na het starten ging de motor niet meer uit terwijl ik het contact toch uitgedraaid had. Ook het losgooien van de accu hielp niet en omdat ik nog een de koppeling aan het werken ben, kon ik deze ook niet gebruiken om de motor af te laten slaan. Uiteindelijk heb ik de brandstofpomp en de brandstof leidingen los gegooid bij de tank. niet de netste oplossing, maar zelfs toen duurde het nog behoorlijk lang voor de motor uiteindelijk uitviel.

Nu wil ik dit graag volgende keer voorkomen. Ik kon in de euchelons van het leger wel iets vinden over een motorstopkabel, maar niet waar ik deze kan vinden en hoe deze bediend word.. en waar ik kan meten of deze nog wel goed werkt.
en zou ik deze eventueel ook met de hand kunnen bedienen?

Alvast bedankt voor de hulp.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

fenix2

Re:motor stopt niet na uitdraaien contact

Berichtdoor fenix2 » 08 Jul 2012, 02:17

Hallo Piet,

De stopkabel zit, als het goed is, naast het contactslot.
De kabel uittrekken stopt de motor doordat op de inspuitpomp de brandstof toevoer wordt afgesloten.

Als je de stopkabel niet kunt vinden, kun je eventueel ook onder de motorkap het onderste hefboompje op de inspuitpomp omhoog zetten tot de motor stilstaat.

Overigens waarschuwt de manual voor het draaien van de motor terwijl het contact uitstaat. Het kan schade opleveren aan het beetje elektro spul dat in een diesel-laro van dat bouwjaar ingebouwd zit.

Verder zul je nu voor het starten eerst handmatig het hele brandstof systeem moeten ontluchten (inclusief inspuitpomp). Daarvoor is de opvoerpomp met heveltje je beste vriend ... oh ja .. en neem een hapje extra lucht, want het kan zomaar 10 minuten duren voor je de lucht eruit hebt gepompt met je hand op een erg onhandige positie en een paar keer van hand wisselen

groetjes, Fenna (ervarings deskundig met ontluchten 2,25 laro dieseltje)
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 08 Jul 2012, 02:20

Oh ja,
Die stopkabel is mechanisch en bedient vanaf de stuurkolom dat palletje op de inspuitpomp waarover ik net al schreef.
Afbeelding

B@rt

Berichtdoor B@rt » 08 Jul 2012, 17:26

als het goed is staat hier zelfs nog ergens een plaatje van tegen je dashbord aan waarop staat geschreven dat je de motorstop-kabel eerst uit moet trekken voor je aan het contact komt om dit af te zetten, HOU JE HIER OOK AAN! de wisselstroomdynamo die je nl op je 109 hebt, is hier toch redelijk gevoelig voor als je consequent eerst van contact zou zetten, moet nl de opgewekte stroom kwijt kunnen. motorstopkabel moet ergens onderaan aan de rechterzijde van je dashbordje te vinden zijn, deze uittrekken om de motor uit te zetten, en weer terug induwen om weer te kunnen starten. knijpt als het ware het gas helemaal dicht om te stoppen.

maar idd wel eerst weer ff ontluchten nu je de dieselleidingen los hebt gehad.
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Jul 2012, 23:41

Hallo,

Op mijn 109 series III stawag 2,25 D uit '74 zat een gecombineerde stopknop - stuurslot- en startschakelaar.
Daar moest je eerst de stopknop uittrekken voordat je de sleutel terug kon draaien en uit het contactslot halen (de stopknop bleef uitgetrokken staan).
Zie bijlage.

Groet,

Erik. [file name=stopknopstuurslot.pdf size=100281]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/stopknopstuurslot.pdf[/file]
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 09 Jul 2012, 00:35

Dank allemaal voor de snelle reacties..
Vanmiddag stapte ik in de laro en zag de knop onder het stuur zitten.. en gelijk dacht ik van.. hoe simpel kan het zijn ;).

Het idee van het contact slot ga ik wel even in mijn achterhoofd houden, want ik moet het contact slot nog een keer vervangen denk. het voeld een beetje gammel.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”