steering

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:steering

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 12:28

Edward schrijft:
Doorslaan is ook een kunst. Natuurlijk zou het voor kunnen komen dat bij 100km/h de kogel ineens zonder enige waarschuwing vooraf uit de stuurstang of spoorstang schiet. :huh: :huh:

De bliksem kan ook inslaan op je wagen, ga je nu ook een bliksemafleider bouwen?

Als ik na het off-roaden de weg opdraai loop ik altijd even een rondje om de wagen en kijk ik dergelijke punten even aan. Dat lijkt me in 99% van de gevallen voldoende. :whistle:

Stuur of spoorstangen heb ik nog nooit krom gehad, maar ik sta dan ook bekend als uitermate voorzichtig! :blink: :blink:

Het helpt veel meer om de rijstijl aan te passen dan eindeloos de wagen te modificeren. ;)

Ed ik ben het wel met je eens,

Maar ik ben nu eenmaal een beetje panisch als het gaat om zaken als remmen en of besturing, daar neem ik gewoon nul risico mee. en ja je kan doorslaan, maar aan de andere kant heb ik ervaren dat er maar weinig voor nodig is om in het terrein een stuurstang krom te krijgen, en na het zien van die uit de stang getrokken kogel bij die auto van die collega van me (wat nb op het asfalt gebeurde) staat de stuurstang bij mij te boek als een zwak en dus aandachtspunt (en nu zou het uiteraard best kunnen dat die kogel er om wat voor andere oorzaken dan ook is uitgekomen hoor, dat wil ik dan ff in het midden laten)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jun 2012, 14:24

Luke schrijft:
Edward schrijft:
Doorslaan is ook een kunst. Natuurlijk zou het voor kunnen komen dat bij 100km/h de kogel ineens zonder enige waarschuwing vooraf uit de stuurstang of spoorstang schiet. :huh: :huh:

De bliksem kan ook inslaan op je wagen, ga je nu ook een bliksemafleider bouwen?

Als ik na het off-roaden de weg opdraai loop ik altijd even een rondje om de wagen en kijk ik dergelijke punten even aan. Dat lijkt me in 99% van de gevallen voldoende. :whistle:

Stuur of spoorstangen heb ik nog nooit krom gehad, maar ik sta dan ook bekend als uitermate voorzichtig! :blink: :blink:

Het helpt veel meer om de rijstijl aan te passen dan eindeloos de wagen te modificeren. ;)

Ed ik ben het wel met je eens,

Maar ik ben nu eenmaal een beetje panisch als het gaat om zaken als remmen en of besturing, daar neem ik gewoon nul risico mee. en ja je kan doorslaan, maar aan de andere kant heb ik ervaren dat er maar weinig voor nodig is om in het terrein een stuurstang krom te krijgen, en na het zien van die uit de stang getrokken kogel bij die auto van die collega van me (wat nb op het asfalt gebeurde) staat de stuurstang bij mij te boek als een zwak en dus aandachtspunt (en nu zou het uiteraard best kunnen dat die kogel er om wat voor andere oorzaken dan ook is uitgekomen hoor, dat wil ik dan ff in het midden laten)

Luke

Juist als je panisch bent zul je die inspectie voor vertrek uit het terrein dus niet makkelijk vergeten. Kromme stuurtangen vallen best op net als kapotte. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 14:47

En laat ik die problemen nou net voor willen zijn ! :P

Heb zoals gezegd 1x in het terrein gestaan met klanten omdatik een klapper had gemaakt met kromme stang tot gevolg.

De rest probeer ik voor te zijn met preventief onderhoud, zoals nu met de speling op mijn stuurhuis (zie ander topicje)

Dus de voorzorgsmaatregelen die zijn er, en per definitie is het standaard spul altijd in orde, waar het mij om gaat is dat ik het niet zo heb op de matige kwaliteit van de stuurstangen bij HD gebruik zoals dat in mijn geval zeer regelmatig voorkomt.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jun 2012, 14:59

Luke schrijft:
Hallo,

.....
.....

Ik heb overigens wel eens ergens een afbeelding gezien van een hele simpele maar effectieve spoorstang beschermer; gewoon een U-profiel met de open zijde aan de bovenkant, ik meen dat de mariniers die hebben maar zeker weten doe ik het niet

.....

Toch eens over eea na gaan denken

Luke

Goedemiddag Luke,

Kijk in dit Topic 1 dag een een paar uur terug in de tijd ..... en voila:

Landmarcs schrijft:

Goedenmorgen,

Ik vroeg mij na deze discussie af:
Is een spoorstangbeschermer qua bescherming van "het zwakste punt" geen slimmere optie ?
Nadeel van zo'n beschermer is natuurlijk wel dat als de spoorstang een beetje krom wordt die stang helemaal vast zit.

Of nog "heftiger" een complete "under-axle" beschermplaat:

Wat betreft de stuurstang: Ik heb, net als zovelen, al een stuurstangbeschermplaat, dus daar heb ik niet zo veel te vrezen (vooral omdat ik een beschermplaat heb die dicht voor de as zit dus een opwippende steen maakt weinig kans de stuurstang te raken).

Groeten MarcS

Vlgs mij is het eerste ding het ding wat jij beschrijft: een U koker die tussen de hockey-sticks en differentieel hangt/geschroefd is.

Het tweede is een hele pan onder de vooras, dit is wat ik onder een Mariniers Defender heb gekiekt (en vroeger ook al eens gezien had onder een Hongaarse boswachters Defender).

Beide hebben zo hun voor- en nadelen - zo'n koker hoeft in ieder geval niet te duur te zijn.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Jun 2012, 00:49

Luke schrijft:
Erik,

Als je de heavy duty stangen hebt zijn die A: voor het grootste gedeelte massief en B: aan de uiteindes waar de draadzit zijn ze dus nog altijd dikwandig omdat ze zowiezo al een stuk dikker zijn als de standaard versie.
Verder gaan de draadeindes van de stuurkogels er dusdanig ver in, mininimaal een cm of 5 en het is bovendien ook nog fijndraad, dat je het wel heel erg bont moet maken willen die er nog uitkomen, en als je daar al angst voor hebt kan je nog altijd overwegen er een contra / borgmoer tussen te zetten voor extra stevigheid.
Ik heb dat bij de mijne gedaan, maar ik heb daarentegen weer geen HD stuur / spoor stangen

Luke

Klopt, die heavy duty stangen zijn massief (en daardoor erg zwaar).
Bij de HD versie worden de spoorstangeinden/stuurkogels middels een borgmoer vastgezet. Het stuk met inwendige draad is wel zo dik dat je dit niet met een klemmetje samenknijpt (zoals bij de originele spoorstang).
Dat de schroefdraad van de kogel eruit wordt gerukt, daar ben ik niet bang voor (zolang de schroefdraad maar niet is weggeroest). Ik ben hooguit bang dat het stuk draadeind van de kogel afbreekt. Als ik weer een bevroren richeltje pak dan buigt de spoorstang nu hoogstwaarschijnlijk niet meer, het stukje draadeind is aardig dunner dus dat kan eventueel wel buigen, tenslotte rust er dan een gedeelte van het wagengewicht op. En als het stukje draadeind een paar keer vaker wordt gebogen dan kan het breken (en dan vlak aan de kogel want daar is ie het dunste).
Maar als ik af en toe controleer of het stukje draadeind al dan niet krom is, dan kan ik eventueel tijdig een ander spoorstangeind monteren.

Groet,

Erik.

NB. de originele spoorstang heeft er 12 jaar (en 190.000 km) onder gezeten, wel 2x de spoorstangeinden vervangen (en altijd kopervet op de schroefdraad gesmeerd, dan roest het niet zo).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Jun 2012, 01:01

Luke schrijft:
PS: Zou me wel kunnen bedenken dat wanneer 1 van de stangen krom is en je ermee door blijft rijden erer zulke spanningen op komen te staan dat er vroeg of laat een keer een kogel uit de stang komt zetten.

Dat denk ik niet, het kost je hooguit een setje banden vanwege versneld scheef afslijten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jun 2012, 09:57

Erik Peters schrijft:
......

Ik ben hooguit bang dat het stuk draadeind van de kogel afbreekt. Als ik weer een bevroren richeltje pak dan buigt de spoorstang nu hoogstwaarschijnlijk niet meer, het stukje draadeind is aardig dunner dus dat kan eventueel wel buigen, tenslotte rust er dan een gedeelte van het wagengewicht op. En als het stukje draadeind een paar keer vaker wordt gebogen dan kan het breken (en dan vlak aan de kogel want daar is ie het dunste).
Maar als ik af en toe controleer of het stukje draadeind al dan niet krom is, dan kan ik eventueel tijdig een ander spoorstangeind monteren.

......

Tja, ik weet het niet.
Ik ken een voorbeeldje ... ja ja weer van de fiets.
Op mijn oude Bridgestone had ik traditionele "ouderwetse" assen. Met name de achteras had daarbij de lagers dicht bij elkaar, er stak dus een lang as-eind uit voordat dat in het frame werd belast. Ik brak die assen iedere paar jaar, breukvlak lag altijd precies naast de lagerkonen.
Nu werd die fiets nogal zwaar belast: ikzelf (er is wat teveel van mij), 25 a 30 kg bagage en mijn trapkracht, en dat samen met niet altijd de beste wegen. Bovendien werd de as niet per se op dezelfde manier teruggemonteerd na bijv. een lekke band. Die as werd dus een tikje krom, en daarna weer een tikje krom in een andere richting. Maar goed, dus wel 10 mm assenstaal dat op den duur netjes afscheurt zonder dat dat vooraf opvallend zichtbaar was, dwz slechts je zag een kleine slingering en die trad al snel op, op een gegeven moment en dat kon nog jaren duren, was er dan een grote slingering, nl in de hele fiets en was de as gebroken (ik heb wel eens een as vervangen in de wegberm ergens in de binnenlanden van Normandië).

Hopelijk zijn de draadeindjes aan de kogels een stuk sterker als de gemiddelde fiets-as maar als zo'n draadeindje eenmaal verbogen is dan zou ik aan vervangen gaan denken. Ik vrees echter dat je "verbogen" alleen met zekerheid kan vaststellen door de kogels los te nemen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”