steering

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:steering

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jun 2012, 15:44

Goedemiddag Erik,

De spoorstang-bescherm-koker zoals ik hierboven illustreerde zit op twee hockey-stick bouten en daar waar dat kleine hoekijzertje op het differentieel zit vast. Mij lijkt dat je zo'n koker niet snel krom of los rijdt. Weliswaar kost zo'n ding 2 cm extra bodemvrijheid .... gewoonlijk niet zo'n punt, maar je zal maar die ene steen raken die dan net opwipt *. Als je daar bang voor bent is die underaxle beschermplaat - zoals onder de Mariniers Defenders zit - misschien beter, al kost die weer meer bodemvrijheid (en kan zo'n plaat zich "vastzuigen" in bijv. klei).

* Heb ooit een versnellingsbak-carter - van een Renault - gemold op een primitief "bestrate" bosweg: een opwippende steen tussen het herfstblad was met één tik genoeg.

O ja, de Land Rover stuurstang bescherm-buis had ik ooit ook. Heb je wel eens in het binnenste gekeken? Na verloop van jaren beschermt ie zelfs niet meer tegen obstakels van peperkoek.
Ik denk dus dat een stuurstangbeschermplaat in ieder geval tegen die 35 cm hoge "boom-stoppels" helpt.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 05:54

Hoi.

Besturing van een Defender is per definitie een zorgenkindje als je niet 100% van je tijd op asfalt rijd.
Kromme stuurstangen, snel slijtende stuurkogels, lekkende stuurhuizen en ga zo maar door.

In alle argumenten die ik bovenstaand heb gelezen zit logica, zowel de voors als de tegens.

Zelf heb ik ook al eens een stuurstang krom gereden en dat wat met een paar rotslagen met een vuisthamer (wel eerst stang demonteren uiteraard) opgelost in die zin dat ik ermee kon rijden naar de uitlijnboer :)
Maar ik heb ook al gezien dat de draadeinden van de kogels spontaan uit de holle buis waren gerukt. en daarmee dus ook de draad verziekend in de buis

Mijn persoonlijke mening is echter dat je aan het eind van de rit wel over je eigen leven en dat van je mede-inzittende praat.
Je moet er niet aandenken dat er 1 stuurkogel uit de stang komt terwijl je rijd (Maatje van me overkomen, maar hij reed gelukkig stapvoets)
Zelf zou ik dus denk ik eerder kiezen voor de massieve stuurstangen, en ja dat de zwakke schakel dan het stuurhuis wordt neem ik dan maar voor lief, immers ik ben dan nog in leven (hoop ik) om dat te vervangen.

Overigens heb ik als tussen oplossing een contra / borgmoer op de draad van stuurkogels laten zetten die na uitlijnen muurvast worden gezet om zo een stukje extra stevigheid te bieden bij de vebinding van stuurkogel en stang.
Tenslotte denk ik ook dat smeerbare stuurkogels helemaal niet verkeerd zijn en de levensduur ervan aanzienlijk verlengen..

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 06:08

Erik Peters schrijft:

Inderdaad, dus waarschijnlijk rij ik die spoorstang niet meer krom, maar het zwakste punt is nu, denk ik, de schroefdraad van het spoorstang eind. Die zal dan uiteindelijk wel afbreken met als gevolg dat je dus niet meer verder kunt rijden (wat met een kromme spoorstang nog wel lukt). :unsure:

Groet,

Erik.

p.s. Ik denk niet dat het stuurhuis stuk gaat door die heavy duty stuur- en spoorstang.

Erik,

Als je de heavy duty stangen hebt zijn die A: voor het grootste gedeelte massief en B: aan de uiteindes waar de draadzit zijn ze dus nog altijd dikwandig omdat ze zowiezo al een stuk dikker zijn als de standaard versie.
Verder gaan de draadeindes van de stuurkogels er dusdanig ver in, mininimaal een cm of 5 en het is bovendien ook nog fijndraad, dat je het wel heel erg bont moet maken willen die er nog uitkomen, en als je daar al angst voor hebt kan je nog altijd overwegen er een contra / borgmoer tussen te zetten voor extra stevigheid.
Ik heb dat bij de mijne gedaan, maar ik heb daarentegen weer geen HD stuur / spoor stangen

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jun 2012, 06:18

kogel uit de stang trekken......dat gebeurd ook bij die massieve dacht ik hier te lezen....

zal ook niet ontstaan op de vlakke weg zo'n probleem.

die contramoer werkt niet voor de trekkracht, alleen voor drukkracht.

maar uit de verhalen begrijp ik dat die klem om de buis niet voldoet om de kogel in de stang te houden?

heb bij de D1 een keer met hard door een diepe kuil stuiteren een fuseelager gemold,maar daarbij niet de kogel door de schroefdraad geramd...
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 06:32

Roger,

Ben het eens met je redernering wat betreft de duw en trekkrachten, maar de moer zal het geheel van verbinding en stang iets aan extra verband en dus stevigheid bieden, alle beetjes helpen he :)

Wat betreft de klemmen.....Ben zelf niet zo'n grote fan van die dingen, omdat ik het een vrij zwakke constructie vindt. Wat bovendien een grooter probleem is (hier in ieder geval althans) is dat ik al meerdere malen beb gezien dat ze door de uitlijner na uitlijnen niet vast waren gezet.
Of dat ook het geval was bij die stuurkogel op de auto van die collega van mij durf ik overigens niet te zeggen
Overigens begon ik in een vorige posting daarom al met te zeggen als je niet 100% op de verharde weg blijft, want er moet volgens mij nogal wat voor nodig zijn om zoeits voor elkaar te krijgen

Luke

PS: Zou me wel kunnen bedenken dat wanneer 1 van de stangen krom is en je ermee door blijft rijden erer zulke spanningen op komen te staan dat er vroeg of laat een keer een kogel uit de stang komt zetten.

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jun 2012, 08:01

Roger B. schrijft:
kogel uit de stang trekken......dat gebeurd ook bij die massieve dacht ik hier te lezen....

zal ook niet ontstaan op de vlakke weg zo'n probleem.

die contramoer werkt niet voor de trekkracht, alleen voor drukkracht.

maar uit de verhalen begrijp ik dat die klem om de buis niet voldoet om de kogel in de stang te houden?

heb bij de D1 een keer met hard door een diepe kuil stuiteren een fuseelager gemold,maar daarbij niet de kogel door de schroefdraad geramd...

Heb hier een keer een gast geholpen die in Groningen een stoeprand oid had geraakt. Die moest uitgelijnd worden omdat de spoorstang compleet ontsteld was geraakt door die tik. De kogel in de buis gedrukt. Daarvoor is dus óf niet veel nodig óf die dingen worden niet fatsoenlijk vastgezet. :huh: :huh:

Klem losgehaald en alles weer uitgelijnd, maar het is idd een kutstructie. :(

Maar ik leg liever een stuurstang achterin om bij twijfel ff te wisselen dan dat ik een stuurhuis moet vervangen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jun 2012, 08:41

Goedemorgen Heren,

Zou een conclusie kunnen zijn dat een versterkte spoorstang zijn voordelen heeft, contramoeren eventueel ook (maar dan moet je die ook tegendraads hebben), en de stuurstang ... die kan je wellicht beter als "kreukelzone" hebben en dus die zwakker, origineel houden.

Overwegingen: de spoorstang kan gemakkelijk een douw krijgen want lager als de vooras, stuurstang is (meestal) beschermd door een stuurstangbeschermer. Bij een te grote dreun vervang je liever stuurstang als stuurhuis.

Overigens kan een winstpunt van contramoeren ook zijn dat de schroefdraad strak en met een "pre-load" aanligt en er dus iets meer reserve is (vlg het eierdoos-effect: een ei zit klem in een eierdoosje en breekt daarom niet, geef hetzelfde ei een ruim doosje van hetzelfde karton en het breekt omdat het eerst vrij beweegt en dat wordt gestopt).

Groeten MarcS

PS Het woord "Kutstructie" verdient een plek in de Van Dale.

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 11:42

Landmarcs schrijft:
Goedemorgen Heren,

Zou een conclusie kunnen zijn dat een versterkte spoorstang zijn voordelen heeft, contramoeren eventueel ook (maar dan moet je die ook tegendraads hebben), en de stuurstang ... die kan je wellicht beter als "kreukelzone" hebben en dus die zwakker, origineel houden.

Overigens kan een winstpunt van contramoeren ook zijn dat de schroefdraad strak en met een "pre-load" aanligt en er dus iets meer reserve is (vlg het eierdoos-effect: een ei zit klem in een eierdoosje en breekt daarom niet, geef hetzelfde ei een ruim doosje van hetzelfde karton en het breekt omdat het eerst vrij beweegt en dat wordt gestopt).

Groeten MarcS

Marc,

Dit was precies mijn achterliggende gedachte en inderdaad ook op die manier laten maken

Luke

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 11:54

Hallo,

In mijn geval was het overigens de spoorstang die krom was, en volgens mij is dat in de meeste gevallen het geval...de spoorstang en niet de stuurstang.

Wellicht komt dat omdat, zoals marc al aangaf deze lager ligt als de vooras?

WBT de meest gangbare stuurstang beschermers, in mijn visie de enige juiste zijn die van het type die zowel de stuur als de spoorstang afdekken, maar de praktijk wijst vaak uit dat het meer een soort van carterpan beschermer zijn.

Ik heb overigens wel eens ergens een afbeelding gezien van een hele simpele maar effectieve spoorstang beschermer; gewoon een U-profiel met de open zijde aan de bovenkant, ik meen dat de mariniers die hebben maar zeker weten doe ik het niet

En tja als je gaat praten wat het beste is mbt tot de zwakste schakel?
Mijn leven komt uiteraard op de eerste plek en is me meer waard als een stuurhuis
Aan de andere kant kan je ook een reserve stuure en spoorstang meenemen, maar dan kan je ook weer aanvoeren als dat er 1 is van het standaard en dus zwake type kunnen daar de kogels ook uitgerukt worden.
Dan zou je haast gaan denken om een combinate van beide te maken.....zwakke type met wat dikkere van massief staal gemaakt eindstukken waarin draad getapt voor stuurkogels
Op die manier loop je minder het risico dat de sturkogels eruit gerukt kunnen worden, maar kan de stang toch krom gaan
Evt kan je dan ook nog denken aan een iets steviger stang die wel hol is, bijv iets dikwandiger ofzo zodat hij wel steviger is maar toch nog wel krom kan gaan

Toch eens over eea na gaan denken

Luke

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jun 2012, 12:13

Doorslaan is ook een kunst. Natuurlijk zou het voor kunnen komen dat bij 100km/h de kogel ineens zonder enige waarschuwing vooraf uit de stuurstang of spoorstang schiet. :huh: :huh:

De bliksem kan ook inslaan op je wagen, ga je nu ook een bliksemafleider bouwen?

Als ik na het off-roaden de weg opdraai loop ik altijd even een rondje om de wagen en kijk ik dergelijke punten even aan. Dat lijkt me in 99% van de gevallen voldoende. :whistle:

Stuur of spoorstangen heb ik nog nooit krom gehad, maar ik sta dan ook bekend als uitermate voorzichtig! :blink: :blink:

Het helpt veel meer om de rijstijl aan te passen dan eindeloos de wagen te modificeren. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”