Hoi,
Ik ben in het bezit van een 109 V8 deze heeft een permanente voorwiel aandrijfing,
half jaar geleden de olie in het swivel house vervangen. Bij het aftappen bleek er
geen olie in te zitten maar vet. Na het vervangen van de olie lekkage, nu de seals aan het
vervangen, hoe schadelijk kan dit geweest zijn vet inplaats van olie ( ik snap nu ook dat hij bij de vorige eigenaar mooi droog was)
Mvrgr Jeroen
Smering swivel house
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Smering swivel house
mits het juiste vet en genoeg...niet schadelijk
omdat de swivelbol/keerring vaak lekt en ook na vernieuwen van de keerring de lekkage vaak snel terug is omdat er (steenslag)putjes in de bol zitten, wordt de olie vaak vervangen door vet (vanaf ik meen 1995 ofzo zit er af fabriek al vet in)
ik neem aan dat die 109 niet alleen voorwielaandrijving permanent heeft, maar 4wd permanent
omdat de swivelbol/keerring vaak lekt en ook na vernieuwen van de keerring de lekkage vaak snel terug is omdat er (steenslag)putjes in de bol zitten, wordt de olie vaak vervangen door vet (vanaf ik meen 1995 ofzo zit er af fabriek al vet in)
ik neem aan dat die 109 niet alleen voorwielaandrijving permanent heeft, maar 4wd permanent
gone
Re: Smering swivel house
Hoi Roger,
Inderdaad 4WD, en de putjes duidelijk aanwezig, enige idee wat voor soort vet ?
Mvrgr Jeroen
Inderdaad 4WD, en de putjes duidelijk aanwezig, enige idee wat voor soort vet ?
Mvrgr Jeroen
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Smering swivel house
STC3435 Land Rover One Shot.
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Smering swivel house
Jeroen schrijft:
Origineel het vet dat Rob noemt, maar 0,33 liter EP 00 vet kan ook (dit vet wordt gebruikt in de centrale vetsmering bij o.a. vrachtauto's, shovels, etc.).
Vet loopt er inderdaad niet zo makkelijk uit als cardanolie. Zoals Roger schrijft is LR overgegaan op (dun) vet i.p.v. cardanolie in de swivels, maar hij vergeet erbij te vermelden dat deze vetgevulde swivels onder én boven conische rollenlagers hebben. De oudere typen hebben bovenaan een pen en bus (railko bush) en deze wordt beter gemeerd met cardanolie.
Groet,
Erik.
Hoi Roger,
Inderdaad 4WD, en de putjes duidelijk aanwezig, enige idee wat voor soort vet ?
Mvrgr Jeroen
Origineel het vet dat Rob noemt, maar 0,33 liter EP 00 vet kan ook (dit vet wordt gebruikt in de centrale vetsmering bij o.a. vrachtauto's, shovels, etc.).
Vet loopt er inderdaad niet zo makkelijk uit als cardanolie. Zoals Roger schrijft is LR overgegaan op (dun) vet i.p.v. cardanolie in de swivels, maar hij vergeet erbij te vermelden dat deze vetgevulde swivels onder én boven conische rollenlagers hebben. De oudere typen hebben bovenaan een pen en bus (railko bush) en deze wordt beter gemeerd met cardanolie.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Smering swivel house
tja, maar ook bij landrover worden olieswivels die lekken gevuld met vet, denk dat die pen wel een tijd mee gaat met vet, en vaak vervangen kan worden voor de prijs van een swivelbol ;-)
meen trouwens dat mijn D1 uit 1990, die origineel olie in de swivels had, wel een conisch lager als bovenste fuseepunt had
meen trouwens dat mijn D1 uit 1990, die origineel olie in de swivels had, wel een conisch lager als bovenste fuseepunt had
gone
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Smering swivel house
Roger B. schrijft:
Och, zelfs het vet verdwijnt uiteindelijk. Twee jaar geleden heb ik mijn swivelschalen vervangen voor nieuwe omdat er zulke groeven in zaten (na 10 jaar) dat zelfs het vet eruit verdween (af fabriek gevuld met vet). De linker swivel was zo goed als leeg en ik was dus net op tijd met vervangen (er kwam zelfs al cardanolie uit het differentieel mee).
Groet,
Erik.
tja, maar ook bij landrover worden olieswivels die lekken gevuld met vet, denk dat die pen wel een tijd mee gaat met vet, en vaak vervangen kan worden voor de prijs van een swivelbol ;-)
meen trouwens dat mijn D1 uit 1990, die origineel olie in de swivels had, wel een conisch lager als bovenste fuseepunt had
Och, zelfs het vet verdwijnt uiteindelijk. Twee jaar geleden heb ik mijn swivelschalen vervangen voor nieuwe omdat er zulke groeven in zaten (na 10 jaar) dat zelfs het vet eruit verdween (af fabriek gevuld met vet). De linker swivel was zo goed als leeg en ik was dus net op tijd met vervangen (er kwam zelfs al cardanolie uit het differentieel mee).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Smering swivel house
Erik Peters schrijft:
Och, zelfs het vet verdwijnt uiteindelijk. Twee jaar geleden heb ik mijn swivelschalen vervangen voor nieuwe omdat er zulke groeven in zaten (na 10 jaar) dat zelfs het vet eruit verdween (af fabriek gevuld met vet). De linker swivel was zo goed als leeg en ik was dus net op tijd met vervangen (er kwam zelfs al cardanolie uit het differentieel mee).
Groet,
Erik.
Klopt, de mijn linker was anderhalf jaar geleden ook leeg. Kwam er achter omdat het ding bij het nemen van bochten begon te piepen en te gieren. Alles na gelopen en gechecked. Tot dat ik er achtekwam dat de swivel leeg was :huh:
Mvg Jan
meen trouwens dat mijn D1 uit 1990, die origineel olie in de swivels had, wel een conisch lager als bovenste fuseepunt had
Och, zelfs het vet verdwijnt uiteindelijk. Twee jaar geleden heb ik mijn swivelschalen vervangen voor nieuwe omdat er zulke groeven in zaten (na 10 jaar) dat zelfs het vet eruit verdween (af fabriek gevuld met vet). De linker swivel was zo goed als leeg en ik was dus net op tijd met vervangen (er kwam zelfs al cardanolie uit het differentieel mee).
Groet,
Erik.
Klopt, de mijn linker was anderhalf jaar geleden ook leeg. Kwam er achter omdat het ding bij het nemen van bochten begon te piepen en te gieren. Alles na gelopen en gechecked. Tot dat ik er achtekwam dat de swivel leeg was :huh:
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re: Smering swivel house
Plegen jullie geen onderhoud?? :huh: :huh:
Of gaan jullie ervan uit dat iets vanzelf eeuwig vol blijft? Natuurlijk gaat zo'n swivel leeg. Er bestaat geen enkele afdichting op een Land Rover die 100% dicht is. :blink: :blink:
Op geen enkele auto trouwens.....
Of gaan jullie ervan uit dat iets vanzelf eeuwig vol blijft? Natuurlijk gaat zo'n swivel leeg. Er bestaat geen enkele afdichting op een Land Rover die 100% dicht is. :blink: :blink:
Op geen enkele auto trouwens.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Smering swivel house
Edward schrijft:
Tuurlijk wel Edward, maar ik had de wagen toen nog maar vrij kort en de ik heb helaas niet alle tijd van de wereld om dat soort dingen te doen, dan kom je wel eens iets tegen. Nu heb ik zo ongeveer alles na gelopen of vervangen, heb alleen nog een zwetende pressure regulator en in het najaar moet weer de rem olie vervangen worden samen met en paar nieuwe rem slangen, heb dan pas weer tijd ervoor :(
Mvg Jan
Plegen jullie geen onderhoud?? :huh: :huh:
Of gaan jullie ervan uit dat iets vanzelf eeuwig vol blijft? Natuurlijk gaat zo'n swivel leeg. Er bestaat geen enkele afdichting op een Land Rover die 100% dicht is. :blink: :blink:
Op geen enkele auto trouwens.....
Tuurlijk wel Edward, maar ik had de wagen toen nog maar vrij kort en de ik heb helaas niet alle tijd van de wereld om dat soort dingen te doen, dan kom je wel eens iets tegen. Nu heb ik zo ongeveer alles na gelopen of vervangen, heb alleen nog een zwetende pressure regulator en in het najaar moet weer de rem olie vervangen worden samen met en paar nieuwe rem slangen, heb dan pas weer tijd ervoor :(
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten