Smering swivel house

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jeroen
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 Jul 2010, 21:20

Smering swivel house

Berichtdoor Jeroen » 24 Jun 2012, 17:22

Hoi,

Ik ben in het bezit van een 109 V8 deze heeft een permanente voorwiel aandrijfing,
half jaar geleden de olie in het swivel house vervangen. Bij het aftappen bleek er
geen olie in te zitten maar vet. Na het vervangen van de olie lekkage, nu de seals aan het
vervangen, hoe schadelijk kan dit geweest zijn vet inplaats van olie ( ik snap nu ook dat hij bij de vorige eigenaar mooi droog was)


Mvrgr Jeroen

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Smering swivel house

Berichtdoor Roger B. » 24 Jun 2012, 17:27

mits het juiste vet en genoeg...niet schadelijk

omdat de swivelbol/keerring vaak lekt en ook na vernieuwen van de keerring de lekkage vaak snel terug is omdat er (steenslag)putjes in de bol zitten, wordt de olie vaak vervangen door vet (vanaf ik meen 1995 ofzo zit er af fabriek al vet in)

ik neem aan dat die 109 niet alleen voorwielaandrijving permanent heeft, maar 4wd permanent
gone

Jeroen
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 Jul 2010, 21:20

Re: Smering swivel house

Berichtdoor Jeroen » 24 Jun 2012, 18:17

Hoi Roger,

Inderdaad 4WD, en de putjes duidelijk aanwezig, enige idee wat voor soort vet ?

Mvrgr Jeroen

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Smering swivel house

Berichtdoor RobStewart » 24 Jun 2012, 18:20

STC3435 Land Rover One Shot.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Smering swivel house

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jun 2012, 20:20

Jeroen schrijft:
Hoi Roger,

Inderdaad 4WD, en de putjes duidelijk aanwezig, enige idee wat voor soort vet ?

Mvrgr Jeroen

Origineel het vet dat Rob noemt, maar 0,33 liter EP 00 vet kan ook (dit vet wordt gebruikt in de centrale vetsmering bij o.a. vrachtauto's, shovels, etc.).

Vet loopt er inderdaad niet zo makkelijk uit als cardanolie. Zoals Roger schrijft is LR overgegaan op (dun) vet i.p.v. cardanolie in de swivels, maar hij vergeet erbij te vermelden dat deze vetgevulde swivels onder én boven conische rollenlagers hebben. De oudere typen hebben bovenaan een pen en bus (railko bush) en deze wordt beter gemeerd met cardanolie.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Smering swivel house

Berichtdoor Roger B. » 24 Jun 2012, 20:44

tja, maar ook bij landrover worden olieswivels die lekken gevuld met vet, denk dat die pen wel een tijd mee gaat met vet, en vaak vervangen kan worden voor de prijs van een swivelbol ;-)

meen trouwens dat mijn D1 uit 1990, die origineel olie in de swivels had, wel een conisch lager als bovenste fuseepunt had
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Smering swivel house

Berichtdoor Erik Peters » 25 Jun 2012, 08:38

Roger B. schrijft:
tja, maar ook bij landrover worden olieswivels die lekken gevuld met vet, denk dat die pen wel een tijd mee gaat met vet, en vaak vervangen kan worden voor de prijs van een swivelbol ;-)

meen trouwens dat mijn D1 uit 1990, die origineel olie in de swivels had, wel een conisch lager als bovenste fuseepunt had

Och, zelfs het vet verdwijnt uiteindelijk. Twee jaar geleden heb ik mijn swivelschalen vervangen voor nieuwe omdat er zulke groeven in zaten (na 10 jaar) dat zelfs het vet eruit verdween (af fabriek gevuld met vet). De linker swivel was zo goed als leeg en ik was dus net op tijd met vervangen (er kwam zelfs al cardanolie uit het differentieel mee).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Smering swivel house

Berichtdoor JanTD5 » 25 Jun 2012, 09:51

Erik Peters schrijft:

meen trouwens dat mijn D1 uit 1990, die origineel olie in de swivels had, wel een conisch lager als bovenste fuseepunt had

Och, zelfs het vet verdwijnt uiteindelijk. Twee jaar geleden heb ik mijn swivelschalen vervangen voor nieuwe omdat er zulke groeven in zaten (na 10 jaar) dat zelfs het vet eruit verdween (af fabriek gevuld met vet). De linker swivel was zo goed als leeg en ik was dus net op tijd met vervangen (er kwam zelfs al cardanolie uit het differentieel mee).

Groet,

Erik.

Klopt, de mijn linker was anderhalf jaar geleden ook leeg. Kwam er achter omdat het ding bij het nemen van bochten begon te piepen en te gieren. Alles na gelopen en gechecked. Tot dat ik er achtekwam dat de swivel leeg was :huh:

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Smering swivel house

Berichtdoor Edward » 25 Jun 2012, 10:21

Plegen jullie geen onderhoud?? :huh: :huh:

Of gaan jullie ervan uit dat iets vanzelf eeuwig vol blijft? Natuurlijk gaat zo'n swivel leeg. Er bestaat geen enkele afdichting op een Land Rover die 100% dicht is. :blink: :blink:

Op geen enkele auto trouwens.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Smering swivel house

Berichtdoor JanTD5 » 25 Jun 2012, 11:13

Edward schrijft:
Plegen jullie geen onderhoud?? :huh: :huh:

Of gaan jullie ervan uit dat iets vanzelf eeuwig vol blijft? Natuurlijk gaat zo'n swivel leeg. Er bestaat geen enkele afdichting op een Land Rover die 100% dicht is. :blink: :blink:

Op geen enkele auto trouwens.....


Tuurlijk wel Edward, maar ik had de wagen toen nog maar vrij kort en de ik heb helaas niet alle tijd van de wereld om dat soort dingen te doen, dan kom je wel eens iets tegen. Nu heb ik zo ongeveer alles na gelopen of vervangen, heb alleen nog een zwetende pressure regulator en in het najaar moet weer de rem olie vervangen worden samen met en paar nieuwe rem slangen, heb dan pas weer tijd ervoor :(

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten