Ik vond al een tijdje dat onze Discovery-II van 2001, een beetje scheef stond, als ik er naartoe liep, maar heb het vandaag even gemeten op een (redelijk) vlakke ondergrond.
En nu blijkt dat de bijrijder achterkant wielkast 3cm lager staat dan de andere wielkasten.
Ik meet dan van de grond recht omhoog naar onderkant wielkast.
Dat is bij 3 wielen ongeveer 83cm en aan de rechterachterkant dus 80cm.
met het blote oog zie je ook dat ie achter wat scheef staat.
Als ik met het knopje op het dashboard de achterkant 5cm hoger zet, dan gaan wel bijde kanten 5cm omhoog.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik ga er binnenkort wel mee langs de garage, maar ben graag zelf voorbereid op wat er aan de hand is. misschien kan ik het zelf nog eenvoudig oplossen.
D2 achterkant scheef
- RobStewart
Re: D2 achterkant scheef
Rechter Luchtbalk is porus (it's always the rechts for some strange reason)
Niewue Luchtbalk RKB101200 job done. Get them to spray the linker with lekzoek spray too as it is probably the same age and will start to leak too soon.
Rob (in Sunny Andalucia)
Niewue Luchtbalk RKB101200 job done. Get them to spray the linker with lekzoek spray too as it is probably the same age and will start to leak too soon.
Rob (in Sunny Andalucia)
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
Re: D2 achterkant scheef
Ik heb dit vaker gezien, ook tijdens het rijden en bij voertuigen waarvan ik weet dat de luchtbalgen er pas een jaar op zitten......
en ook hier, als het een lekke luchtbalg is, waarom pompt ie hem dan niet bij als de motor loopt, maar gaat ei wel 5cm omhoog bij "offroad-stand"(nog steeds 3cm lager dan dus)
ik denk calibratie of sensor(signaal) niet in orde
en ook hier, als het een lekke luchtbalg is, waarom pompt ie hem dan niet bij als de motor loopt, maar gaat ei wel 5cm omhoog bij "offroad-stand"(nog steeds 3cm lager dan dus)
ik denk calibratie of sensor(signaal) niet in orde
gone
Re:D2 achterkant scheef
Thankx Rob.
Je hebt wel een punt Roger, daarom had ik ook getest of ie wel omhoog ging in de offroad stand, en dat gebeurde wel, maar nog steeds 3cm te laag inderdaad.
Je hebt wel een punt Roger, daarom had ik ook getest of ie wel omhoog ging in de offroad stand, en dat gebeurde wel, maar nog steeds 3cm te laag inderdaad.
Even denken als " leek" .
Als het verschil consequent 3 cm is heeft het in elk geval niets te maken met lekkage van de balgen.
Waarschijnlijk dus een verschil in sensorsignaal, of wellicht is 1 van de sensoren een beetje verbogen o.i.d.
Als het verschil consequent 3 cm is heeft het in elk geval niets te maken met lekkage van de balgen.
Waarschijnlijk dus een verschil in sensorsignaal, of wellicht is 1 van de sensoren een beetje verbogen o.i.d.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
-
Roger B.
pçies marco....weet een zwarte die dat ook heeft, en nog mooier...niet constant
gone
- Ray vd Velden
Roger B. schrijft:
Ga je nou ook al schelden, ben nie soewart nie alleen kaal. :evil:
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
-
Roger B.
Highlander schrijft:
ja schat, ik hou ook van jou ;)
on topic
Kan een mechanisch probleem zijn (zoals Marco het schetste) dus een armpje of stangetje verbogen of gescheurd oid waarmee de sensor aan de langsarm zit.
maar ook een elektrisch probleem, dus een sensor die foute waarden geeft door inwendige oxidatie oid, of een stekker die geoxideerd is en een te hoge weerstand heeft waardoor de waarde van de sensor "verlopen" bij de ECU aankomt.
of de calibratie is ooit niet correct uitgevoerd waardoor de ECU de juiste waarden ziet, maar denkt dat de auto met deze waarden recht staat
Roger B. schrijft:
ja schat, ik hou ook van jou ;)
on topic
Kan een mechanisch probleem zijn (zoals Marco het schetste) dus een armpje of stangetje verbogen of gescheurd oid waarmee de sensor aan de langsarm zit.
maar ook een elektrisch probleem, dus een sensor die foute waarden geeft door inwendige oxidatie oid, of een stekker die geoxideerd is en een te hoge weerstand heeft waardoor de waarde van de sensor "verlopen" bij de ECU aankomt.
of de calibratie is ooit niet correct uitgevoerd waardoor de ECU de juiste waarden ziet, maar denkt dat de auto met deze waarden recht staat
gone
Dat verbogen, dat zou best kunnen, want toen er er even onder keek, zag ik dat er stok ter duimdikte geklemd zat tussen wat leidingen enzo, net voor dat wiel.
kon hem er wel tussenuit peuteren, maar dat zou wat verbogen kunnen hebben.
kon hem er wel tussenuit peuteren, maar dat zou wat verbogen kunnen hebben.
-
Roger B.
leidingen verbogen geeft dat effect niet, wel als het armpje of stangetje van de sensor vrrbogen zou zijn
gone