D2 achterkant scheef

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
klwinkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 Jan 2011, 22:35

D2 achterkant scheef

Berichtdoor klwinkel » 24 Jun 2012, 12:47

Ik vond al een tijdje dat onze Discovery-II van 2001, een beetje scheef stond, als ik er naartoe liep, maar heb het vandaag even gemeten op een (redelijk) vlakke ondergrond.

En nu blijkt dat de bijrijder achterkant wielkast 3cm lager staat dan de andere wielkasten.
Ik meet dan van de grond recht omhoog naar onderkant wielkast.
Dat is bij 3 wielen ongeveer 83cm en aan de rechterachterkant dus 80cm.
met het blote oog zie je ook dat ie achter wat scheef staat.

Als ik met het knopje op het dashboard de achterkant 5cm hoger zet, dan gaan wel bijde kanten 5cm omhoog.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik ga er binnenkort wel mee langs de garage, maar ben graag zelf voorbereid op wat er aan de hand is. misschien kan ik het zelf nog eenvoudig oplossen.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: D2 achterkant scheef

Berichtdoor RobStewart » 24 Jun 2012, 12:58

Rechter Luchtbalk is porus (it's always the rechts for some strange reason)

Niewue Luchtbalk RKB101200 job done. Get them to spray the linker with lekzoek spray too as it is probably the same age and will start to leak too soon.

Rob (in Sunny Andalucia)
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 achterkant scheef

Berichtdoor Roger B. » 24 Jun 2012, 13:24

Ik heb dit vaker gezien, ook tijdens het rijden en bij voertuigen waarvan ik weet dat de luchtbalgen er pas een jaar op zitten......

en ook hier, als het een lekke luchtbalg is, waarom pompt ie hem dan niet bij als de motor loopt, maar gaat ei wel 5cm omhoog bij "offroad-stand"(nog steeds 3cm lager dan dus)

ik denk calibratie of sensor(signaal) niet in orde
gone

klwinkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 Jan 2011, 22:35

Re:D2 achterkant scheef

Berichtdoor klwinkel » 24 Jun 2012, 13:24

Thankx Rob.

Je hebt wel een punt Roger, daarom had ik ook getest of ie wel omhoog ging in de offroad stand, en dat gebeurde wel, maar nog steeds 3cm te laag inderdaad.

Gebruikersavatar
Marco 109
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Aug 2008, 16:25
Locatie: Emmer-Compascuum

Re:D2 achterkant scheef

Berichtdoor Marco 109 » 24 Jun 2012, 16:27

Even denken als " leek" .
Als het verschil consequent 3 cm is heeft het in elk geval niets te maken met lekkage van de balgen.
Waarschijnlijk dus een verschil in sensorsignaal, of wellicht is 1 van de sensoren een beetje verbogen o.i.d.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:D2 achterkant scheef

Berichtdoor Roger B. » 24 Jun 2012, 16:29

pçies marco....weet een zwarte die dat ook heeft, en nog mooier...niet constant
gone

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re:D2 achterkant scheef

Berichtdoor Ray vd Velden » 24 Jun 2012, 16:52

Roger B. schrijft:
pçies marco....weet een zwarte die dat ook heeft, en nog mooier...niet constant


Ga je nou ook al schelden, ben nie soewart nie alleen kaal. :evil:
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:D2 achterkant scheef

Berichtdoor Roger B. » 24 Jun 2012, 17:15

Highlander schrijft:
Roger B. schrijft:
pçies marco....weet een zwarte die dat ook heeft, en nog mooier...niet constant


Ga je nou ook al schelden, ben nie soewart nie alleen kaal. :evil:


ja schat, ik hou ook van jou ;)

on topic

Kan een mechanisch probleem zijn (zoals Marco het schetste) dus een armpje of stangetje verbogen of gescheurd oid waarmee de sensor aan de langsarm zit.

maar ook een elektrisch probleem, dus een sensor die foute waarden geeft door inwendige oxidatie oid, of een stekker die geoxideerd is en een te hoge weerstand heeft waardoor de waarde van de sensor "verlopen" bij de ECU aankomt.

of de calibratie is ooit niet correct uitgevoerd waardoor de ECU de juiste waarden ziet, maar denkt dat de auto met deze waarden recht staat
gone

klwinkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 Jan 2011, 22:35

Re:D2 achterkant scheef

Berichtdoor klwinkel » 25 Jun 2012, 17:00

Dat verbogen, dat zou best kunnen, want toen er er even onder keek, zag ik dat er stok ter duimdikte geklemd zat tussen wat leidingen enzo, net voor dat wiel.

kon hem er wel tussenuit peuteren, maar dat zou wat verbogen kunnen hebben.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:D2 achterkant scheef

Berichtdoor Roger B. » 25 Jun 2012, 18:35

leidingen verbogen geeft dat effect niet, wel als het armpje of stangetje van de sensor vrrbogen zou zijn
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten