Laswerk aan schutbord, iemand een tip?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
DLK

Laswerk aan schutbord, iemand een tip?

Berichtdoor DLK » 24 Jun 2012, 12:17

Aan het schutbord van mijn defender zit iets roest. (Bij welke niet...)

Op de bekende plekjes onder de voorruit (die platte hoekjes) en net onder de onderste scharnieren van de deuren zitten wat beginnende plekjes tot een gaatje onder één scharnier.

Verder zag ik dat de onderkanten van de voetenbakken ook niet echt goed meer zijn.

Wie kan een bedrijf of hobbyist in de omgeving van Den Haag aanraden?

DLK

Re:Laswerk aan schutbord, iemand een tip?

Berichtdoor DLK » 24 Jun 2012, 12:29

Hoekje bij het raam

DLK

Berichtdoor DLK » 24 Jun 2012, 12:31

Scharnier met gaatje eronder.

conny1

Berichtdoor conny1 » 25 Jun 2012, 11:32

Is inderdaad allemaal standaard bij een defender, maar je moet maar eens heel diep nadenken hoe je het probleem wilt oplossen. Als je deze roestplekken gaat aanpakken, dan heeft dat geen enkel nut; het schutbord zelf zal op veel meer plaatsen geroest zijn. Het is het bestrijden van een symptoom en niet het oplossen van het probleem.
Als je het goed wilt doen, moet dat schutbord eruit, stralen, galvaniseren en verven in de juiste kleur. Daar moet de hele auto voor uit elkaar!
:laugh:
Ik zit met hetzelfde probleem en heb maar besloten door te rijden tot het echt niet verder kan en dan de hele bende maar rigoreus aanpakken. Auto uit elkaar en alles galvaniseren. Elk andere handeling zet uiteindelijk toch geen zoden aan de dijk. :blush:

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 25 Jun 2012, 11:42

Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten, hier en daar oplappen is (optisch) leuk maar je zal zien dat er overal plekjes komen en op steeds meer plekken waar je niet goed bij kan.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jun 2012, 12:11

Dat alleen die plekken repareren een korte termijn oplossing is ben ik het mee eens. Dat het schutbord eruit moet om het goed te maken ook, galvaniseren zou ik ook doen. :)

Maar waarom moet de hele auto uit elkaar om een schutbord te verwijderen? :huh: :huh:

Het is niet de leukste klus, maar als je de voorschermen eraf haalt en de voorruit kun je het schutbord vrij makkelijk kaal maken en demonteren. Rest van de body en dak kunnen gewoon op hun plek blijven.

Bij het terugplaatsen hoef je dus ook niet de deuren uit te lijnen oid omdat de sluiting niet van z'n plek geweest is. Twee dagen schutbord verwijderen, lange dag stralen lassen en plaatwerken, twee weken tellen voor verzinken en spuiten en dan weer twee dagen opbouwen.

Als je de moeite neemt om een ander schutbord te zoeken en dat op je gemak helemaal klaar maakt dan staat je wagen hooguit een dag of 4 á 5 stil.

Hoewel de schutborden van Ashtree dik aan de prijs zijn denk ik wel dat als je een lasser het werk moet laten doen ipv zelf lassen dat ook nog wel een optie is. Ik heb nu een schutbord of twintig gedaan en nog ben ik er 8 tot 10 uur mee bezig om het echt netjes, goed en als origineel te krijgen. Tel daarbij het verzinken, transport etc en dan ga je hard richting die prijs.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 25 Jun 2012, 13:56

Laten lassen kan een dure grap worden, zelf leren lassen en zelf plaatwerk repareren kan erg leuk en leerzaam zijn. Heb er inmiddels ervaring mee :-)
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

DLK

Berichtdoor DLK » 25 Jun 2012, 22:49

Ik had zelf ook al bedacht dat de boel demonteren en gewoon een andere erin de beste optie is. Ik heb gelukkig een aardige werkplaats (puur hobby) met een brug en alle gereedschappen die je je kunt bedenken, dat scheelt dus.

De auto is nu rechts gestuurd en dan meteen naar links ombouwen zou natuurlijk logisch zijn. De kosten voor dit project worden dan wel ineens erg aan de prijs.

Voorlopig dus maar even laten voor wat het is, de auto staat eigenlijk altijd binnen, droog en min of meer verwarmd.

Terug naar “Techniek”