Hoi,
Twee jaar geleden heb ik een defender 110 td5 uit 2004 gekocht. Bevalt prima. Weinig "gedoe" en kosten tot nu toe. Er staat 110.000 op de teller.
Twee jaar geleden reed ik 15k per jaar waarvan de helft tijdens vakantie.
Nu ga ik richting de 40k per jaar en vraag me af of het dan wel verstandig is om in de defender zoveel kilometers te maken. Daarom overweeg ik er een auto naast te zetten.
M'n overwegingen:
* rijden in de "luxe auto" is geen fun
* reistijd voordeel is nihil want je kan/mag toch nauwelijks harder dan 100/120km
* minimaal 400 extra kosten per jaar met tweede auto
* m'n defender blijft "gespaard" en het duurt nog een aantal jaar voordat ik over de 200.000 km kom.
* minder onderhoud aan de defender
* in de tweede auto kan ik wel fatsoenlijk bellen (maar wil ik dat uberhaupt wel)
* de "gun factor" (zoals een klant het omschreef) verdwijnt als ik met een "luxe aut" kom voorrijden
Kortom: Eigenlijk zit ik gewoon liever in m'n defender maar wat staat me te wachten als ik er zoveel snelweg kilometers mee ga maken?
Gr. Harold
defender voor dagelijks gebruik
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: defender voor dagelijks gebruik
Harold,
Vlgs mij staat je niet zo erg veel te wachten als je 40.000 km/jaar gaat maken. Er wordt gezegd dat de Td5 "makkelijk" een half miljoen kilometers kan maken, dus dan kan je nog 10 jaar verder.
Aan de andere kant: 40.000 km/jaar gaat je wel een boel extra diesel kosten. En verder zijn er natuurlijk ook wat slijtage-delen en dus daarmee samenhangende kosten.
Ik had een tijdelijke oude auto, een 25 jarige Renault 25 (een Mitterand-limosine), met natuurlijk wat bescheiden kuren, maar die reed dus bijna voor niks: 1:16 a 1:17 diesel, indertijd allerlei luxe zoals stuurbekrachtiging electrische ramen centrale deurvergrendeling, en geweldig in de urban jungle.
Mij lijkt een heel ander soort "gun factor" maar in ieder geval een stuk leuker als een Ford Focus of iets anders in de keurige "luxe" klasse.
Natuurlijk heb je ook kosten aan een oude auto, maar zolang het maar een eenvoudige recht-toe recht-aan techniek is, en van een merk met niet te duren onderdelen dan gooi je er gewoon wat €uro's tegenaan en de auto rijdt weer (koop je iets keurig nieuws dan gaat het ook stuk, en dan is het direct heel duur).
O ja, als je zo'n "dienst-auto" hebt en de Defender er naast dan heb je in ieder geval een leuk reserve klaar staan (dus pech met de dienst-auto is dan ook weer geen pech :) )
Groeten MarcS
Vlgs mij staat je niet zo erg veel te wachten als je 40.000 km/jaar gaat maken. Er wordt gezegd dat de Td5 "makkelijk" een half miljoen kilometers kan maken, dus dan kan je nog 10 jaar verder.
Aan de andere kant: 40.000 km/jaar gaat je wel een boel extra diesel kosten. En verder zijn er natuurlijk ook wat slijtage-delen en dus daarmee samenhangende kosten.
Ik had een tijdelijke oude auto, een 25 jarige Renault 25 (een Mitterand-limosine), met natuurlijk wat bescheiden kuren, maar die reed dus bijna voor niks: 1:16 a 1:17 diesel, indertijd allerlei luxe zoals stuurbekrachtiging electrische ramen centrale deurvergrendeling, en geweldig in de urban jungle.
Mij lijkt een heel ander soort "gun factor" maar in ieder geval een stuk leuker als een Ford Focus of iets anders in de keurige "luxe" klasse.
Natuurlijk heb je ook kosten aan een oude auto, maar zolang het maar een eenvoudige recht-toe recht-aan techniek is, en van een merk met niet te duren onderdelen dan gooi je er gewoon wat €uro's tegenaan en de auto rijdt weer (koop je iets keurig nieuws dan gaat het ook stuk, en dan is het direct heel duur).
O ja, als je zo'n "dienst-auto" hebt en de Defender er naast dan heb je in ieder geval een leuk reserve klaar staan (dus pech met de dienst-auto is dan ook weer geen pech :) )
Groeten MarcS
Re:defender voor dagelijks gebruik
Dank voor je antwoord MarcS.
Je hebt het over slijtage van onderdelen. Welke problemen kan ik als eerste verwachten?
Het verbruik vind ik juist wel meevallen. Ik haal 1:10 en er zijn heel wat wagens die dat niet halen.
Andere oudere auto is uiteraard wel leuk ... heb nog een Saab 900 cabrio op mijn lijstje van "ooit nog aan te schaffen auto's" staan.
Gr. Harold
Je hebt het over slijtage van onderdelen. Welke problemen kan ik als eerste verwachten?
Het verbruik vind ik juist wel meevallen. Ik haal 1:10 en er zijn heel wat wagens die dat niet halen.
Andere oudere auto is uiteraard wel leuk ... heb nog een Saab 900 cabrio op mijn lijstje van "ooit nog aan te schaffen auto's" staan.
Gr. Harold
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:defender voor dagelijks gebruik
1:10 is voor een blok van bijna 2 ton niet verkeerd, maar geen enkele diesel "normale" auto van 10 jaar of jonger is niet zuiniger dan dat hoor.....
Zolang je niet of nauwelijks voorbij die 100-120 komt valt het wel mee, daarboven zul je verhoogde slijtage aan de aandrijflijn kunnen verwachten bij een Defender (en elke andere stevig geconstrueerde terreinwagen) simpelweg omdat kracht=massa x toerental.... massa van de cardanassen, tandwielen en dergelijke blijft gelijk, maar met hogere snelheden stijgt dus het toerental en dus de krachten op lagers en dergelijke.
Persoonlijk vind ik een Defender een machtige auto.... maar waardeloos voor snelwegverkeer. Nu rij ik een paar kilometer meer per jaar dan 40.000, dus telt dat iets zwaarder (ritten van 200km en 600-800 per dag zijn geen uitzondering)
Dat van die gunfactor werkt hooguit zo omdat leken denken dat je een oude auto hebt, kom je met een even dure auto voorrijden waarvan ze wel weten dat ie duur is, dan heeft dat in Nederland vaak een averechts effect, dan rij je een dure auto en zul je wel "te"duur zijn...
Net zoals het in Duitsland niet goed is om met te goedkope auto bij de klant aan te komen, omdat dat het idee oproept dat het niet goed gaat met de zaken...
Andere auto een oud model kiezen is leuk, zeker als het belastingvrij-ouder is, maar daarmee stijgen ook de onderhoudskosten en bedrijfsonzekerheid.
Als je die luxe auto alleen zakelijk rijdt kan ie volledig op de zaak en gaat het van de winst (en dus belasting die je moet betalen) af... zorgen dat je er ook niks prive mee rijdt en het levert je geen bijtelling dus ook geen privékosten
Zolang je niet of nauwelijks voorbij die 100-120 komt valt het wel mee, daarboven zul je verhoogde slijtage aan de aandrijflijn kunnen verwachten bij een Defender (en elke andere stevig geconstrueerde terreinwagen) simpelweg omdat kracht=massa x toerental.... massa van de cardanassen, tandwielen en dergelijke blijft gelijk, maar met hogere snelheden stijgt dus het toerental en dus de krachten op lagers en dergelijke.
Persoonlijk vind ik een Defender een machtige auto.... maar waardeloos voor snelwegverkeer. Nu rij ik een paar kilometer meer per jaar dan 40.000, dus telt dat iets zwaarder (ritten van 200km en 600-800 per dag zijn geen uitzondering)
Dat van die gunfactor werkt hooguit zo omdat leken denken dat je een oude auto hebt, kom je met een even dure auto voorrijden waarvan ze wel weten dat ie duur is, dan heeft dat in Nederland vaak een averechts effect, dan rij je een dure auto en zul je wel "te"duur zijn...
Net zoals het in Duitsland niet goed is om met te goedkope auto bij de klant aan te komen, omdat dat het idee oproept dat het niet goed gaat met de zaken...
Andere auto een oud model kiezen is leuk, zeker als het belastingvrij-ouder is, maar daarmee stijgen ook de onderhoudskosten en bedrijfsonzekerheid.
Als je die luxe auto alleen zakelijk rijdt kan ie volledig op de zaak en gaat het van de winst (en dus belasting die je moet betalen) af... zorgen dat je er ook niks prive mee rijdt en het levert je geen bijtelling dus ook geen privékosten
gone
Re:defender voor dagelijks gebruik
Hoi Harold,
Mooi dilemma, van harte! ;-)
Is de oplossing niet gewoon simpel:
Zet er een tweede defender naast voor de fun, offroad en vakantie, en houd de eerste netjes voor de zaak!! :-)
Groet
Bart
Mooi dilemma, van harte! ;-)
Is de oplossing niet gewoon simpel:
Zet er een tweede defender naast voor de fun, offroad en vakantie, en houd de eerste netjes voor de zaak!! :-)
Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!
Re:defender voor dagelijks gebruik
Het enige wat niet beinvloedbaar is is je eigen persoonlijke keuze. Als ik kijk naar Ons Marie (ietsjes ouder dan die van jou) dan heeft Karin daar in een jaar tijd 60k extra op de teller gezet zonder een centje pijn. Het was juist andersom: omdat ze veel last had van haar rug op dat moment waren we extra alert op haar autogebruik. In de andere auto's (C5, Roomster van het werk en wat ander klein spul) had ze meer last als ze uitstapte terwijl ze juist veel frisser uit Ons Marie kwam.
Bellen op de snelweg is geen probleem. Wel een zwanenhals microfoon er speciaal voor uitgezocht en ja je hoort dat ze aan het rijden is maar verder prima verstaanbaar.
Onderhoud blijf je houden. En waar je ook rekening mee moet houden is dat een auto die stil staat, of erg weinig rijdt, soms net zo hard of zelfs harder "slijt" dan een auto die lekker elke dag met de baas mee mag. Er zitten ontzettende veel bewegende delen in een auto die allemaal vast kunnen gaan zitten als de boel langere tijd stil staat. Plus de roestduivel kan lekker zijn gang gaan terwijl je bij een dagelijks gebruik auto waarschijnlijk vaker een inspectie rondje doet...
De keuze is aan jou. Succes daar mee ;)
Bellen op de snelweg is geen probleem. Wel een zwanenhals microfoon er speciaal voor uitgezocht en ja je hoort dat ze aan het rijden is maar verder prima verstaanbaar.
Onderhoud blijf je houden. En waar je ook rekening mee moet houden is dat een auto die stil staat, of erg weinig rijdt, soms net zo hard of zelfs harder "slijt" dan een auto die lekker elke dag met de baas mee mag. Er zitten ontzettende veel bewegende delen in een auto die allemaal vast kunnen gaan zitten als de boel langere tijd stil staat. Plus de roestduivel kan lekker zijn gang gaan terwijl je bij een dagelijks gebruik auto waarschijnlijk vaker een inspectie rondje doet...
De keuze is aan jou. Succes daar mee ;)
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:defender voor dagelijks gebruik
Dank voor alle antwoorden!
Ik denk dat ik m voorlopig gewoon voor het zakelijk verkeer blijf gebruiken en dan tzt een 90 er naast zet als de slijtage toch tegenvalt.
Gr. Harold
Ik denk dat ik m voorlopig gewoon voor het zakelijk verkeer blijf gebruiken en dan tzt een 90 er naast zet als de slijtage toch tegenvalt.
Gr. Harold
-
Ben Gerrits
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
- Locatie: DenBommel
Re:defender voor dagelijks gebruik
Harold
Ik rij ook ongeveer 35/40km per jaar met een 130 en bevalt mij prima.
Ik werk zelf bij een BMW dealer en die vinden het maar raar dat ik dat doe.
Tot dat je ze vertelt dat hij 1op10 rijd je gewoon 120 rijd alles kunt vervoeren en je er nog een soort respect voor krijgt omdat klanten hem representatief(ofzo)vinden.
Het enige wat ik heb gedaan is een disco tussenbak monteren wat dan gaat het verbruik erg naar beneden en het motorgeluid word dan ook zeer goed dragenlijk.
Verder heb ik geen abnormale kosten gehad en nu staat hij op ongeveer 280km.
Ik rij nu 4 jaar met mijn 130 en stop er mee tot hij het begeeft maar dat doet hij denk ik nooit :woohoo: .
Gr Ben
Ik rij ook ongeveer 35/40km per jaar met een 130 en bevalt mij prima.
Ik werk zelf bij een BMW dealer en die vinden het maar raar dat ik dat doe.
Tot dat je ze vertelt dat hij 1op10 rijd je gewoon 120 rijd alles kunt vervoeren en je er nog een soort respect voor krijgt omdat klanten hem representatief(ofzo)vinden.
Het enige wat ik heb gedaan is een disco tussenbak monteren wat dan gaat het verbruik erg naar beneden en het motorgeluid word dan ook zeer goed dragenlijk.
Verder heb ik geen abnormale kosten gehad en nu staat hij op ongeveer 280km.
Ik rij nu 4 jaar met mijn 130 en stop er mee tot hij het begeeft maar dat doet hij denk ik nooit :woohoo: .
Gr Ben
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:defender voor dagelijks gebruik
hvdvijver schrijft:
Waarom zou je er een 90 naastzetten? Je weet ook zonder dat dat een 90 korter is.
Een 90 is bovendien als je een 110 gewend bent een hobbelkoffer, en verder niet opvallend goedkoper of anderszins handiger.
Zet er nog een 110 naast zou ik zeggen.
Groeten MarcS
Dank voor alle antwoorden!
Ik denk dat ik m voorlopig gewoon voor het zakelijk verkeer blijf gebruiken en dan tzt een 90 er naast zet als de slijtage toch tegenvalt.
Gr. Harold
Waarom zou je er een 90 naastzetten? Je weet ook zonder dat dat een 90 korter is.
Een 90 is bovendien als je een 110 gewend bent een hobbelkoffer, en verder niet opvallend goedkoper of anderszins handiger.
Zet er nog een 110 naast zou ik zeggen.
Groeten MarcS
Re:defender voor dagelijks gebruik
Waarom zou je meer van hetzelfde willen? Een 90 is juist een leuke aanvulling.
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten