defender voor dagelijks gebruik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ray 99 Disco
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 Sep 2009, 21:41
Locatie: Waarde (Zld), Nederland
Contact:

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Ray 99 Disco » 27 Jun 2012, 10:50

Edward schrijft:
Ieder moet gewoon zijn eigen rekensom maken. 8 jaar geleden heb ik een '84er 110 opgebouwd voor een kennis met twee linkerhanden en geen duimen als het op sleutelen aankomt. Die wagen koste hem toen 12.000 euri. Geen mrb maar wel verzekering en duur onderhoud bij een specialist. :dry:

Laatst heeft ie uitgerekend wat die '84er hem kost tov z'n '99 die hij daarvoor reed. Ik vind het geen verassing dat de belastingvrije uiteindelijk het mrb voordeel royaal overschrijdt in onderhoudskosten. :P :P


Nee daar ben ik ook al achter. Het lijkt allemaal leuker en goedkoper dan dat t werkelijk is.
Mede door jou regelmatige betoog (dank u) ben ik t s serieus gaan bekijken of een belasting vrije erbij wat zou zijn voor ons.
En als je alle kosten van meerdere auto's hebben door rekent ben je. Zeker niet altijd goedkoper uit.

Ik, maar dat is natuurlijk persoonlijk, heb toch n grote auto nodig voor werk en aanhangwagens e.d. En dat zou betekenen dat ik 2 grote auto's moet onderhouden en een gezins bak want wij wonen dus danig achteraf dat mijn vrouw ook n auto nodig heeft.
En die rijdt ook weer te veel om het hele jaar in n oude 110 ofzo te rijden. Want zo is het, ze kan opknappen wat je wilt, het blijft n oude auto.

En (gelukkig) vindt ze n Def helemaal leuk. Maar dan wel n beetje recente waarin je elkaar nog iets kunt verstaan bij 100 km p uur :)
Discovery 300tdi - bj 1999
En weer aan t sparen voor een leuke Defender.


Defender 300tdi - bj 1996
D2. TD5 - bj 2001

Dragon
Berichten: 292
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Dragon » 28 Jun 2012, 17:00

hvdvijver schrijft:
Hoi,

Twee jaar geleden heb ik een defender 110 td5 uit 2004 gekocht. Bevalt prima. Weinig "gedoe" en kosten tot nu toe. Er staat 110.000 op de teller.

Twee jaar geleden reed ik 15k per jaar waarvan de helft tijdens vakantie.

Nu ga ik richting de 40k per jaar en vraag me af of het dan wel verstandig is om in de defender zoveel kilometers te maken. Daarom overweeg ik er een auto naast te zetten.

M'n overwegingen:

* rijden in de "luxe auto" is geen fun
* reistijd voordeel is nihil want je kan/mag toch nauwelijks harder dan 100/120km
* minimaal 400 extra kosten per jaar met tweede auto

* m'n defender blijft "gespaard" en het duurt nog een aantal jaar voordat ik over de 200.000 km kom.
* minder onderhoud aan de defender
* in de tweede auto kan ik wel fatsoenlijk bellen (maar wil ik dat uberhaupt wel)
* de "gun factor" (zoals een klant het omschreef) verdwijnt als ik met een "luxe aut" kom voorrijden

Kortom: Eigenlijk zit ik gewoon liever in m'n defender maar wat staat me te wachten als ik er zoveel snelweg kilometers mee ga maken?

Gr. Harold


Volgens mij zegt Harold hier zelf al wat hij eigenlijk wil :laugh:
n.l. in zijn Defender rijden en zwaaien naar alle andere Defender en LaRo rijders, en met brede grijns zijn 110 sturen!
Het is wel zo dat het veel scheelt als je zelf goed kan sleutelen.
Onderdelen voor een Def vallen wel mee (zeker als je ze in Engeland besteld) maar daar moet je wel tijd voor hebben.
Dat was voor mij 1 van de redenen om voor een Def te kiezen. Ik hoef nooit meer een andere auto te kopen (zolang ik grijs kan rijden) want hij is zo degelijk dat'ie waarschijnlijk ouder wordt dan ik :dry:
Je moet dan wel de moeite nemen om er zelf veel tijd in te steken.

Mijn Def TD5 is van 2002 en tot nu toe weinig problemen gehad (buiten dingen die door de verkopende garagist onder garantie zijn opgelost, drukgroep....) alleen Schokbrekers en brandstofdrukregelaar.
Het eerste is slijtage, het tweede een Def probleem.
De teller staat op 110.000, dus weinig, maar ik rijdt maar 20K per jaar.
De motor van een TD5 wordt geacht toch wel 500K mee te gaan en verder is mijn auto keihard :P
Ik denk dus wel over de kosten, maar meer over de emotie B)

Wij hebben een tweede auto die voor de deur staat weg te rotten omdat we alleen maar in de Def rijden....tsja!

Alle klanten die ik heb vinden mijn auto leuk en kijken er met jaloerse blikken naar....en er volgt stevast een gesprek over de keuze voor zo'n auto en dat ze die ook wel zouden willen.
Het ijs is dan al gebroken.

Maar, zoals ik al zij, Harold weet volgens mij allang wat hij eigenlijk wil! :woohoo:

groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2012, 18:01

Dragon schrijft:

......

Maar, zoals ik al zij, Harold weet volgens mij allang wat hij eigenlijk wil! :woohoo:

groet, Ruben



En vlgs mij had Ruben ook best graag een 110 gehad (ook al z'n 90 een mooie 90).


Groeten MarcS

Dragon
Berichten: 292
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Dragon » 28 Jun 2012, 19:00

Landmarcs schrijft:
Dragon schrijft:

......

Maar, zoals ik al zij, Harold weet volgens mij allang wat hij eigenlijk wil! :woohoo:

groet, Ruben



En vlgs mij had Ruben ook best graag een 110 gehad (ook al is z'n 90 een mooie 90).


Groeten MarcS


Ha MarcS,

Ik ben heel blij met mijn 90.....en durf het Nooit meer een HOBBELKOFFER te noemen :angry:
Ik heb zoveel gereedschap achterin liggen om hem te repareren, dat'ie zo zwaar is, dat het wel meevalt met gehobbel :woohoo: :woohoo:

Nog nooit nodig gehad trouwens :dry:
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

silsab
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 Jan 2007, 13:00
Contact:

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor silsab » 01 Jul 2012, 13:59

wij hebben het volgende gedaan:

- Weg Defender 110 Td5;
- Met bijtelling rijden met een nieuwe Ford Focus 2.0 Tdci (163 pk gaat als een kannon en trekt als een beer)
- En voor mijn vrouw een Citroen c1 van 4 jaar gekocht (geen wegenbelasting en echt 1 op 21)
- en voor de fun een Kever 1200 uit 1978. (belastingvrij en heeel hoge fun-factor

Van deze beslissing moet je het kosten- en comfortverschil eens bekijken, dat is Lachen :laugh:

Soms moet je je leven eens omgooien om in te zien dat je ook zonder defender gelukkig kan zijn ;)

Een voorwaarde hadden we wel voor deze move.
We moest een goed nieuw "baasje" voor onze 110 vinden, en dat is gelukt.
Groeten van Silvio & Sabine

Defender 110 Td5, 1999

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Roger B. » 01 Jul 2012, 14:59

en dawn rij je vanalles wat geen terreinwagen, laat staan een Land Rover is.....niet mijn vrijwillige keuze..... :huh:

een beetje flinke aanhanger kun je met die auto's van jou niet meet trekken en terreinrijden ook niet meer.....laat ik dat nu beide met mijn disco gedaan hebben (omdat de p38 niet meer meer dan greenlanen gaat blijft de disco er na een verbouwbeurtje voor het stevigere terrein bij. zonder kenteken, en op de aanhanger achter de p38 naar de evenementen mee :lol:
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Edward » 01 Jul 2012, 16:24

Paar dagen terug met wat relaties op pad geweest voor werk. Heenreis in een Audi S8 gereden, ter plekke wat heen en weer in een Ford Mondeo en een BMW 5 serie en terug gereden met een BMW 735.

Leuk, maar nee bedankt. Prima auto's maar ik heb er helemaal geen zak mee. Als ik iets anders ga rijden is dat omdat ik het leuker vind. Dat gezeik over geld, harder werken dan verdien je meer en kun je dus ook een leuke wagen rijden. :blink: :blink:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jul 2012, 17:38

Edward schrijft:
Paar dagen terug met wat relaties op pad geweest voor werk. Heenreis in een Audi S8 gereden, ter plekke wat heen en weer in een Ford Mondeo en een BMW 5 serie en terug gereden met een BMW 735.

Leuk, maar nee bedankt. Prima auto's maar ik heb er helemaal geen zak mee. Als ik iets anders ga rijden is dat omdat ik het leuker vind. Dat gezeik over geld, harder werken dan verdien je meer en kun je dus ook een leuke wagen rijden. :blink: :blink:



Ik werk niet voor het geld, ik werk omdat het leuk is. En voor mij geldt: geld, dat gaat wel als je een zuinige inslag hebt, zo nu en dan wat over de balk gooien gaat dan ook nog. (Of zoals mijn overgrootmoeder al zei: Beter eens weelde als altijd armoe.) Maar niet iedereen heeft een zo prettige uitgangspositie.
Een wat andere invalshoek als Edward dus, maar wel met hetzelfde eind-resultaat.

Auto rijden doe je niet omdat het zo goedkoop is, vaak kan je beter minder rijden en minder verdienen en er dan toch nog beter uitspringen, evenwel, de dagelijkse realiteit is vaak weerbarstig.

Als het dan toch economisch moet .... dan vraag ik me af (eigenlijk weet ik het wel) wat een "leuke" alledaagse middenklasser na 10 jaar en 400.000 kilometer nog opbrengt (en dan bedoel ik niet de geflateerde inruil, maar de werkelijke inruil na verrekening van de korting die je sowieso krijgt bij aankoop van iets op wielen).


Zoals Harold al berekende: de verbruikscijfers van een "nette" auto zijn zelfs bij 40.000 km/jaar nog steeds niet zodanig dat je op een enorme jaar-winst tgv het gunstiger verbruik moet rekenen.
Als je daartegenover dan ook nog een afschrijving hebt die jaar in jaar uit doortikt dan is een keurige middenmoot-plus auto helemaal zo aantrekkelijk niet.
(Behalve als je graag in een auto rijdt die je iedere kilometer weer een gepamperd gevoel geeft.)


Groeten MarcS


PS Een VW-kever vind ik geen fun (hoogstens funny om te zien). Vroegeh, toen ik nog liftte stond de kever op de laagste tree -- het reed, maar dat was het dan ook, en niet meer dan dat.

marcenvon
Berichten: 426
Lid geworden op: 24 Okt 2011, 10:11
Locatie: Warmenhuizen

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor marcenvon » 01 Jul 2012, 19:00

Landmarcs schrijft:
Of zoals mijn overgrootmoeder al zei: Beter eens weelde als altijd armoe.


Of zoals mijn vader altijd zei: Geld moet rollen, anders hadden ze het wel vierkant gemaakt. ;)
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Gebruikersavatar
tukko
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 Sep 2010, 11:26

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor tukko » 02 Jul 2012, 19:31

Snap het probleem niet :blink: Wat is er nou leuker dan je te verplaatsen in je Land Rover. Snelweg!! Tsss maakt niet uit toch, doe je er iets langer over, stel je daar gewoon op in. Ik rij iedere in mijn 90 met een grote glimlach op mijn gezicht, heerlijk. En die paar extra liter diesel of een extra beurtje neem ik voor lief :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten