defender voor dagelijks gebruik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jun 2012, 17:11

Luke schrijft:
Roger B. schrijft:
onvoorstelbaar hoe jij elk topic op treintjes en fietsen kunt laten uitdraaien :huh:


tis wel knap, dat moet ik hem nageven, maar het heeft geen f*ck met topic(s) te maken !



Ja, knap he ¡ :laugh: :P

En dat niet alleen, het kan eventueel zelfs in ene tegelijk. :ohmy: :silly:


NB Zelfs een railfiets moet je aan de ketting leggen, zelfs in het keurige Zweden.



Groeten MarcS


Gebruikersavatar
Tata-D2
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 17:25
Locatie: Arnhem NL
Contact:

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Tata-D2 » 26 Jun 2012, 17:25

Hallo harold,
Als de Def je plezier en andere zakelijke voordelen biedt, en je kunt het betalen dan zou ik gewoon met de Def 40K per jaar rijden. Doe dat zelf met de disco Td5 ook. Elke 5K kruiskoppelingen smeren, elke 10K-15K nieuwe motorolie en filters, jaarlijks as olie, V-bak en T-bak verversen, elke 150K een nieuwe koppeling en elke 200K nieuwe wielnaven. Dan ben je al een heel eind.
Irritant blijf ik de wegenbelasting vinden maar bij 40K per jaar wordt dat alleen maar minder per km.. :laugh:
One life live it!
Groet, Willem

Tata-D2.
Groet, Willem
Tata-D2

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jun 2012, 17:44

Tata-D2 schrijft:
Hallo harold,
Als de Def je plezier en andere zakelijke voordelen biedt, en je kunt het betalen dan zou ik gewoon met de Def 40K per jaar rijden. Doe dat zelf met de disco Td5 ook. Elke 5K kruiskoppelingen smeren, elke 10K-15K nieuwe motorolie en filters, jaarlijks as olie, V-bak en T-bak verversen, elke 150K een nieuwe koppeling en elke 200K nieuwe wielnaven. Dan ben je al een heel eind.
Irritant blijf ik de wegenbelasting vinden maar bij 40K per jaar wordt dat alleen maar minder per km.. :laugh:
One life live it!
Groet, Willem

Tata-D2.



Als je het fabrieksvoorschrift ziet dan staat er dacht ik 20.000 km voor de motorolie etc. (en het smeren van de kruisjes kan ook met dit interval zolang je niet te veel in de bagger rijdt).

Assen en bakken hebben dacht ik ook een langer interval. Zeker als je (rustig) veel kilometers rijdt kunnen de oliën eerder langer als korter mee. (De koppeling deed ik ook langer mee. Wielnaven hoef je bij een Defender niet te vervangen, en als de wiellagers goed door en door in het vet gemonteerd worden hebben die het schier eeuwige leven, zoniet dan zijn ze al eerder aan de beurt.)

Maar kwaad (afgezien van de kosten) kan het allemaal niet.

Groeten MarcS

Ray 99 Disco
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 Sep 2009, 21:41
Locatie: Waarde (Zld), Nederland
Contact:

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Ray 99 Disco » 27 Jun 2012, 00:00

Ik heb dat ook lang gedacht om n 2e auto erbij te willen om wat brandstof te besparen op de vele weg kilometers
Maar ik ben tot de volgende conclusie gekomen

Mrb 1000 al snel voor n dieseltje of je moet grijs kunnen rijden dan
Mrb 300 ofzo
Verz 250
APK 100 (zit altijd nog wel wat bij)
Overig Ondh 500

Diesel 16000km / 16 =1000 liter voor n gewone diesel auto
16000km / 9=1777 voor n LaRo
= dus 777 liter meer verbruik =777x€1,40 =€1087

Dus mijn inziens moet je tussen de 1750 en 2000 euro uitgeven om zo'n 1100 euro
Op je brandstof te kunnen besparen.
Uitgaande van geel kenteken situatie zonder btw vertekening etc
En dan ook nog zonder afschrijving etc gerekend.
En laat je LaRo voor die extra km nu ook nog n extra beurt nodig hebben dan zijn die 1000 euro ook op maar heb je wel t hele jaar in de Def gereden !

Want ik weet niet welke auto jij voor 400 in je hoofd had zoals je in het voorbeeld gaf. Maar dan wil ik er ook zo een :)
Ik neem tenminste aan dat je voor die ander 20k nou niet in een sloop auto wilt rijden

Iedereen die het anders ziet mag mijn rekensom uiteraard corrigeren
Want ik wil ons 'wagenpark' reorganiseren en dan gaat er meer weg dan er terugkomt
En dan moet er n 130 ( nu t nog kan) terugkomen die als werkauto / gezinsbak / vakantieauto en alle overige moet dienen.
En ik weet er eigenlijk geen andere geschikte voor die zo leuk is :)
Discovery 300tdi - bj 1999
En weer aan t sparen voor een leuke Defender.


Defender 300tdi - bj 1996
D2. TD5 - bj 2001

Ray 99 Disco
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 Sep 2009, 21:41
Locatie: Waarde (Zld), Nederland
Contact:

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Ray 99 Disco » 27 Jun 2012, 00:10

Oh in mijn vorige betoog ging ik er eigenlijk vanuit dat je (zoals je zei) al n Def hebt.
En van mijn eigen gemiddelde km's.
Ik rij er zo'n 30 à 35 p/ jr waarvan ik er nu ongeveer de helft in n oude caddy rijd :(
Ik kan je zeggen: funfactor = 0

Wij hopen snel aan de 130 te kunnen en dan gaat die er als eerste uit
Discovery 300tdi - bj 1999
En weer aan t sparen voor een leuke Defender.


Defender 300tdi - bj 1996
D2. TD5 - bj 2001

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jun 2012, 09:29

Ray 99 Disco schrijft:
Ik heb dat ook lang gedacht om n 2e auto erbij te willen om wat brandstof te besparen op de vele weg kilometers
Maar ik ben tot de volgende conclusie gekomen

Mrb 1000 al snel voor n dieseltje of je moet grijs kunnen rijden dan
Mrb 300 ofzo
Verz 250
APK 100 (zit altijd nog wel wat bij)
Overig Ondh 500

Diesel 16000km / 16 =1000 liter voor n gewone diesel auto
16000km / 9=1777 voor n LaRo
= dus 777 liter meer verbruik =777x€1,40 =€1087

Dus mijn inziens moet je tussen de 1750 en 2000 euro uitgeven om zo'n 1100 euro
Op je brandstof te kunnen besparen.
Uitgaande van geel kenteken situatie zonder btw verrekening etc
En dan ook nog zonder afschrijving etc gerekend.
En laat je LaRo voor die extra km nu ook nog n extra beurt nodig hebben dan zijn die 1000 euro ook op maar heb je wel t hele jaar in de Def gereden !

Want ik weet niet welke auto jij voor 400 in je hoofd had zoals je in het voorbeeld gaf. Maar dan wil ik er ook zo een :)
Ik neem tenminste aan dat je voor die ander 20k nou niet in een sloop auto wilt rijden

Iedereen die het anders ziet mag mijn rekensom uiteraard corrigeren
Want ik wil ons 'wagenpark' reorganiseren en dan gaat er meer weg dan er terugkomt
En dan moet er n 130 ( nu t nog kan) terugkomen die als werkauto / gezinsbak / vakantieauto en alle overige moet dienen.
En ik weet er eigenlijk geen andere geschikte voor die zo leuk is :)



Vlgs mij is het sommetje redelijk realistisch, dwz je moet de afschrijving van de tweede auto nog opnemen (dat kan een serieus bedrag zijn), en daar tegenover moet je het (meer)onderhoud en de (meer)afschrijving van de Defender meenemen.
Misschien wordt het met een klein zuinig dieseltje nog wat beter, maar een tweede auto is niet snel goedkoper (dat gaat alleen lukken als je de Defender maanden lang kan en wil schorsen).

Wat eventueel wel goedkoper is is een belastingvrije diesel. Als je voor weinig bijv. een pre-1987 Reneault R25, of een Citroen BX (diesel natuurlijk) uit Frankrijk kan scoren dan kan je daar met wat geluk een aantal jaren goedkoop mee rijden: afschrijving weinig, verzekering goedkoop (of althans goedkoper want old-timer en 20.000 km kan wel en is goedkoop maar niet die 5 tientjes die een 5000 km auto kost). Ik noem niet per ongeluk deze twee auto's: ze hebben wel "iets" en ze hebben vooral een gegalvaniseerd chassis. Je hebt wel meer onderhoud, maar de techniek is simpel en onderdelen zijn niet duur. (En gelukkig heb je de Defender om op terug te vallen.)

O ja, je moet natuurlijk ook niet slechts 16.000 km maar minstens 24.000 km met de "goedkope" auto rijden, dan zit je tenminste in de buurt van een kantelpunt.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor R1200C » 27 Jun 2012, 09:46

Landmarcs schrijft:
Ray 99 Disco schrijft:
Ik heb dat ook lang gedacht om n 2e auto erbij te willen om wat brandstof te besparen op de vele weg kilometers


Wat eventueel wel goedkoper is is een belastingvrije diesel. Als je voor weinig bijv. een pre-1987 Reneault R25, of een Citroen BX (diesel natuurlijk) uit Frankrijk kan scoren dan kan je daar met wat geluk een aantal jaren goedkoop mee rijden: afschrijving weinig, verzekering goedkoop (of althans goedkoper want old-timer )


Dat is dus niet waar. Oldtimer verzekeringen zijn gebaseerd op "recreatief" gebruik en dito kilometers. Gebruik je je auto voor dagelijks woon werk verkeer om "de kosten van de Defender" omlaag te brengen moet je ook eerlijk zijn en niet de boel rooskleuriger voorstellen dan het is. Los van het feit dat dit soort praktijken verstrekkende gevolgen hebben. :X
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jun 2012, 10:05

R1200C schrijft:
Landmarcs schrijft:
Ray 99 Disco schrijft:
Ik heb dat ook lang gedacht om n 2e auto erbij te willen om wat brandstof te besparen op de vele weg kilometers


Wat eventueel wel goedkoper is is een belastingvrije diesel. Als je voor weinig bijv. een pre-1987 Reneault R25, of een Citroen BX (diesel natuurlijk) uit Frankrijk kan scoren dan kan je daar met wat geluk een aantal jaren goedkoop mee rijden: afschrijving weinig, verzekering goedkoop (of althans goedkoper want old-timer )


Dat is dus niet waar. Oldtimer verzekeringen zijn gebaseerd op "recreatief" gebruik en dito kilometers. Gebruik je je auto voor dagelijks woon werk verkeer om "de kosten van de Defender" omlaag te brengen moet je ook eerlijk zijn en niet de boel rooskleuriger voorstellen dan het is. Los van het feit dat dit soort praktijken verstrekkende gevolgen hebben. :X


Da's dus ook weer niet waar. Ik had een verzekering voor 10.000 km die ervan uitging dat ik een tweede auto had. Deze 10.000 km kon eventueel verhoogd worden naar 20.000 km (dubbele premie, een soort strafpremie dus) en er was géén beperking tot alleen recreatief gebruik, 't was ook niet de goedkoopste Old-Timer-verzekering.
Daarnaast zijn er ook "old-timer" verzekeringen die gewoon op verwachtte kilometerages tarieven kennen. Is gewoon even zoeken. Je bent dan niet voor een paar tientjes klaar maar het hoeft ook weer niet al te duur te zijn.

Als je 40.000 met de Defender gaat rijden dan zal dat ook een probleem worden als je een 15.000 km verzekering hebt !!!


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Edward » 27 Jun 2012, 10:21

Ieder moet gewoon zijn eigen rekensom maken. 8 jaar geleden heb ik een '84er 110 opgebouwd voor een kennis met twee linkerhanden en geen duimen als het op sleutelen aankomt. Die wagen koste hem toen 12.000 euri. Geen mrb maar wel verzekering en duur onderhoud bij een specialist. :dry:

Laatst heeft ie uitgerekend wat die '84er hem kost tov z'n '99 die hij daarvoor reed. Ik vind het geen verassing dat de belastingvrije uiteindelijk het mrb voordeel royaal overschrijdt in onderhoudskosten. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor R1200C » 27 Jun 2012, 10:23

Landmarcs schrijft:
R1200C schrijft:
Landmarcs schrijft:
Ray 99 Disco schrijft:
Ik heb dat ook lang gedacht om n 2e auto erbij te willen om wat brandstof te besparen op de vele weg kilometers


Wat eventueel wel goedkoper is is een belastingvrije diesel. Als je voor weinig bijv. een pre-1987 Reneault R25, of een Citroen BX (diesel natuurlijk) uit Frankrijk kan scoren dan kan je daar met wat geluk een aantal jaren goedkoop mee rijden: afschrijving weinig, verzekering goedkoop (of althans goedkoper want old-timer )


Dat is dus niet waar. Oldtimer verzekeringen zijn gebaseerd op "recreatief" gebruik en dito kilometers. Gebruik je je auto voor dagelijks woon werk verkeer om "de kosten van de Defender" omlaag te brengen moet je ook eerlijk zijn en niet de boel rooskleuriger voorstellen dan het is. Los van het feit dat dit soort praktijken verstrekkende gevolgen hebben. :X


Da's dus ook weer niet waar. Ik had een verzekering voor 10.000 km die ervan uitging dat ik een tweede auto had. Deze 10.000 km kon eventueel verhoogd worden naar 20.000 km (dubbele premie, een soort strafpremie dus) en er was géén beperking tot alleen recreatief gebruik, 't was ook niet de goedkoopste Old-Timer-verzekering.
Daarnaast zijn er ook "old-timer" verzekeringen die gewoon op verwachtte kilometerages tarieven kennen. Is gewoon even zoeken. Je bent dan niet voor een paar tientjes klaar maar het hoeft ook weer niet al te duur te zijn.

Als je 40.000 met de Defender gaat rijden dan zal dat ook een probleem worden als je een 15.000 km verzekering hebt !!!


Groeten MarcS


Echt? Serieus? Je begint met een "goedkope" oldtimer verzekering en dan kom je al meteen met "was ook niet de goedkoopste oldtimer verzekering". Een goedkope verzekering kan altijd en heeft niets met oldtimer te maken.

Zoals al eerder gezegd is het een waanidee dat oldtimers per definitie goedkoop zijn. Koop voor 500 euro een (bijna) sloper met een tijdje APK en laat hem slopen als je aan onderhoud/APK toe bent en verzeker hem alleen tegen het wettelijk verplichte minimum. Dan ben je goedkoop bezig...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten