Hopelijk kan jij of jullie mij van advies voorzien op de volgende vraag.
Vandaag is mijn 90 V8 uit 1985 niet door de apk gekomen vanwege een te hoog Co uitstoot bij stationair toerental code D15 (5.2.11).
De motor heeft 137.000 gelopen en er waren geen verdere problemen gevonden.
Aangezien de motor als een zonnetje loopt heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken om dit probleem op te lossen
De keurmeester wilde geen uitspraak doen over de hoogte van de CO meting en gaf bij mijn vraag om advies dat hij niet ging rommelen aan een motor die zo goed liep.
Via internet heb ik de volgende oplossingen gevonden maar weet niet of deze juist zijn
1. Zorg dat je de motor goed warm laat lopen voor de keuring. Dit was bij mij zeker niet het geval aangezien de garage nog geen 500 meter bij mijn woning vandaan is.
2. Zorg dat de uitlaat gasdicht is. Bij mij was dit het andere afkeurpunt. De keurmeester wist niet waar de uitlaat zou lekken (er ligt een RVS uitlaat onder).
3. Er zouden verschillende middeltje zijn die je aan de brandstof kan toevoegen. Maar ik vraag mij af hoe veilig die zijn voor de motor.
Ik hoop dat er iemand is met een aantal handige tips om de auto door de keuring te kunnen krijgen.
Neil
te hoog co bij stationair toeren voor APK
-
Roger B.
Re: te hoog co bij stationair toeren voor APK
als je maar 500m gereden hebt is ie zeer zeker niet op bedrijfstemperatuur geweest, beetje keurmeester had dit toch opgemerkt lijkt me, en eerst de auto warm gereden. beetje afhankelijk van de motor, ken de V8's niet zo goed, zit er misschien een automatische choke op, en liep ie nog op rijk mengsel..
Als de keurmeester niet weet waar de uitlaat lekt....hoe heeft ie dan in hemelsnaam kunnen afkeuren op lekke uitlaat?
Het lijkt me verstandig de APK bij een garage uit te laten voeren die wel weten hoe je een V8 afstelt en niet te beroerd zijn om meer te doen dan een keuring...
Als de keurmeester niet weet waar de uitlaat lekt....hoe heeft ie dan in hemelsnaam kunnen afkeuren op lekke uitlaat?
Het lijkt me verstandig de APK bij een garage uit te laten voeren die wel weten hoe je een V8 afstelt en niet te beroerd zijn om meer te doen dan een keuring...
gone
Re:te hoog co bij stationair toeren voor APK
Neil,
Het is mogelijk om zonder instrumenten de CO redelijk goed te krijgen.
Wat heb je voor carburateur(s)?
Als je Strombergs hebt dan heb je ook een afstelsleutel nodig om het CO af te stellen.
Lees dit artikel eens door:
http://www.bmcno.org/tech%20tips/zenith%20stromberg%20tech%20tips.htm
Goed afstellen is wel een stukje black magic, dus als je het helemaal goed wilt hebben moet je beter de vakman ernaar late kijken.
Groeten,
Franc.
Het is mogelijk om zonder instrumenten de CO redelijk goed te krijgen.
Wat heb je voor carburateur(s)?
Als je Strombergs hebt dan heb je ook een afstelsleutel nodig om het CO af te stellen.
Lees dit artikel eens door:
http://www.bmcno.org/tech%20tips/zenith%20stromberg%20tech%20tips.htm
Goed afstellen is wel een stukje black magic, dus als je het helemaal goed wilt hebben moet je beter de vakman ernaar late kijken.
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Overal afblijven en eerst die auto warm rijden (dat is bij sommige modellen meer dan 10 km). Daarna nog een keer proberen.
En die keurmeester moet zich beperken tot zijn vakmanschap en dat zijn Opeltjes of Fiatjes.
En die keurmeester moet zich beperken tot zijn vakmanschap en dat zijn Opeltjes of Fiatjes.
Krijg het idee dat ik niet echt moet aannemen dat ik zelf iets kan wijzigen aan de CO maar dat dat tijdens de APK moet laten doen door een keurmeester die meer interesse toont in zijn vak.
Ik ga dus in elk geval de overige puntjes aanpakken en op zoek naar een geschikt APK station.
Als vast bedankt voor de reacties al zijn alle tips nog altijd welkom
Neil
Ik ga dus in elk geval de overige puntjes aanpakken en op zoek naar een geschikt APK station.
Als vast bedankt voor de reacties al zijn alle tips nog altijd welkom
Neil