Beste forumleden,
Wij hebben hier in de werkplaats een defender met een hardnekkig probleem.
Gegevens van de auto:
Defender td5
Bouwjaar: 08-04-2005
Chassisnr: SALLDHA585A698267
km stand: 340.000 km
Probleem:
Geen vermogen , zeker onder in toeren niet (koppel is domweg niet aanwezig)
Reeds vervangen / gecontroleerd:
Cilinderkop (ivm koelvloeistof verbruik)(nieuwe kop gemonteerd)
Turbo
luchtmassameter (originele lmm)
Brandstofdruk aan de cilinderkop is 4 bar gemeten.
Controle ecu op olie (bekende kabelboomproblemen) olie is niet aanwezig
Timing van de distibutieketting (ook door extern bedrijf laten controleren)
Inlaattraject is afgeperst en een rookmachine erop om lekkage's te zien, geen resultaat.
Foutcode's zijn niet aanwezig , enkel de bekende abs foutcode's omdat deze geen abs systeem heeft.
Turbodruk komt alleen hoog in toeren aan de 2 bar.
Verder weet ik niet wat de waarde van de lmm moet zijn stationeer en volgas/acceleren.
Er is reeds een andere versnellingsbak ondergekomen , deze was echter van een ouder-nieuwer model.
Kan het zijn dat de tandwielverhoudingen anders zijn? iemand hier ervaring mee?
Misschien verklaart het wel waarom er geen koppel is.
Ook het idee dat de compressie niet helemaal goed is, echter loopt hij mooi en start hij ook goed.
Wie weet raad? Allemaal bedankt voor het meedenken,
Groet Tom
Geen vermogen Defender 110 td5
-
tom schottman
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18 Jun 2012, 16:47
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Geen vermogen Defender 110 td5
zoekfunktie al geprobeerd? td5 met vermogensproblematiek is vaker besproken
denk eens aan de slangen die de onderdelen van het inlaattraject verbinden, die klappen inwwendig vaker dicht
denk aan een egr doe open blijft
denk aan (meen dat een late def.td5 dat ook heeft) een turbodrukmodulatieklep die wellicht de wastegate (deels) open houdt, of een mechanisch mankement in de wastegate(al valt dat door nieuwe turbo af)
denk eens aan de slangen die de onderdelen van het inlaattraject verbinden, die klappen inwwendig vaker dicht
denk aan een egr doe open blijft
denk aan (meen dat een late def.td5 dat ook heeft) een turbodrukmodulatieklep die wellicht de wastegate (deels) open houdt, of een mechanisch mankement in de wastegate(al valt dat door nieuwe turbo af)
gone
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: Geen vermogen Defender 110 td5
kapotte EGR of een verstopte katalisator?
Als de tussenbak van een Discovery afkomstig is dan is de totale overbrengingsverhouding nu anders.
Als de tussenbak van een Discovery afkomstig is dan is de totale overbrengingsverhouding nu anders.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Geen vermogen Defender 110 td5
JoostKenya schrijft:
Een Disco-Tussenbak kan geen dramatisch vermogensverlies verklaren.
Een gezonder Td5 rijdt probleemloos weg in z'n 2. Met een Disco-Tussenbak wordt de 1e slechts een halve versnelling "zwaarder". Verder zijn de passende versnellingsbakken allemaal hetzelfde dus daar hoef je het niet in te zoeken.
Mij lijkt ook dat er iets mis is met de "ademhaling".
Dichtklappende slangen, verstopte intercooler, EGR die blijft hangen, etc.
(Of een dubbelgevouwen uitlaat ? -- seen that too)
Groeten MarcS
kapotte EGR of een verstopte katalisator?
Als de tussenbak van een Discovery afkomstig is dan is de totale overbrengingsverhouding nu anders.
Een Disco-Tussenbak kan geen dramatisch vermogensverlies verklaren.
Een gezonder Td5 rijdt probleemloos weg in z'n 2. Met een Disco-Tussenbak wordt de 1e slechts een halve versnelling "zwaarder". Verder zijn de passende versnellingsbakken allemaal hetzelfde dus daar hoef je het niet in te zoeken.
Mij lijkt ook dat er iets mis is met de "ademhaling".
Dichtklappende slangen, verstopte intercooler, EGR die blijft hangen, etc.
(Of een dubbelgevouwen uitlaat ? -- seen that too)
Groeten MarcS
-
tom schottman
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18 Jun 2012, 16:47
Re:Geen vermogen Defender 110 td5
Dank voor de reactie's en het meedenken!
Egr blijft helaas niet open staan, tevens is deze is afgedopt geweest omdat de leiding gescheurd was.
Uitlaat zit ook niet verstopt, ik heb de uitlaat bij de turbo losgehaald en er toen mee rond gereden zonder resultaat, werd eerder slechter.
De wastegate van de turbo is mechanisch geregeld, hij zit met een slang verbonden aan uitgaande slang/buis van de turbo en werkt op overdruk. mocht er hier een lek of scheur in zitten loopt je turbodruk te hoog op.
De turbo is ook vervangen zonder resultaat.
Hij word naar mijn mening verder niet electronisch geregeld.
Wat nog zou kunnen is de turbodrukslangen en of intercooler die verstopt zit, zal eens kijken of ik een omleiding kan maken om de intercooler buiten te sluiten.
Voor zover ik weet word de slang die op het inlaatspruitstuk zit niet vacuum gezogen maar zal het morgen uitsluiten.
Heb de motor geen "smoor" geluiden horen maken,luchtmassameterwaarde's zouden dan ook te laag moeten zijn met het uitlezen.
Egr blijft helaas niet open staan, tevens is deze is afgedopt geweest omdat de leiding gescheurd was.
Uitlaat zit ook niet verstopt, ik heb de uitlaat bij de turbo losgehaald en er toen mee rond gereden zonder resultaat, werd eerder slechter.
De wastegate van de turbo is mechanisch geregeld, hij zit met een slang verbonden aan uitgaande slang/buis van de turbo en werkt op overdruk. mocht er hier een lek of scheur in zitten loopt je turbodruk te hoog op.
De turbo is ook vervangen zonder resultaat.
Hij word naar mijn mening verder niet electronisch geregeld.
Wat nog zou kunnen is de turbodrukslangen en of intercooler die verstopt zit, zal eens kijken of ik een omleiding kan maken om de intercooler buiten te sluiten.
Voor zover ik weet word de slang die op het inlaatspruitstuk zit niet vacuum gezogen maar zal het morgen uitsluiten.
Heb de motor geen "smoor" geluiden horen maken,luchtmassameterwaarde's zouden dan ook te laag moeten zijn met het uitlezen.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Geen vermogen Defender 110 td5
de slang wordt niet platgezogen, maar een deel van de slang (binnenste laag) klapt inwendig dubbel, daardoor krijgt ie minder lucht en minder druk
als de wastegate direct vanaf het slakkenhuis aangestuurd wordt heeft ie geen wastegatemodulator, en is de turbodruk dus ook niet elektronisch geregeld... ik dacht dat de laatste td5 defenders (2005-2007) er wel een hadden, heb hier iemand zien beweren dat ze het vanaf 99 al hadden, maar mij is het anders verteld.... in het begin (2000) had de defender geen geregelde wastegate aansturing, en de disco wel.
als de wastegate direct vanaf het slakkenhuis aangestuurd wordt heeft ie geen wastegatemodulator, en is de turbodruk dus ook niet elektronisch geregeld... ik dacht dat de laatste td5 defenders (2005-2007) er wel een hadden, heb hier iemand zien beweren dat ze het vanaf 99 al hadden, maar mij is het anders verteld.... in het begin (2000) had de defender geen geregelde wastegate aansturing, en de disco wel.
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Geen vermogen Defender 110 td5
Die gemeten brandstofdruk zakt die niet in als er vermogen gevraagd wordt ?
Ofwel: is de brandstof-aanvoer toereikend ??
Groeten MarcS
Ofwel: is de brandstof-aanvoer toereikend ??
Groeten MarcS
Re:Geen vermogen Defender 110 td5
Het lijkt er op dat je bij een garage werkt; misschien kun je de hand leggen op een andere ECU. Als je die verwisseld; blijft dan het probleem hetzelfde?
Moet niet z'n groot probleem zijn met een nanocom; even een andere ECU steken.
Moet niet z'n groot probleem zijn met een nanocom; even een andere ECU steken.
Re:Geen vermogen Defender 110 td5
Hallo Tom,
Bij de Disco Td5 kan de stekker van het gaspedaal ook storingen/haperende motor geven. Deze maakt dan geen goed contact. Losgekoppelen en schoonmaken. Het kan ook aan de popmeter van het gaspedaal liggen.
Succes.
Groet, Willem
Tata-D2.
Bij de Disco Td5 kan de stekker van het gaspedaal ook storingen/haperende motor geven. Deze maakt dan geen goed contact. Losgekoppelen en schoonmaken. Het kan ook aan de popmeter van het gaspedaal liggen.
Succes.
Groet, Willem
Tata-D2.
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten