One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerben van Buuren
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 Mei 2012, 20:27

One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Gerben van Buuren » 17 Jun 2012, 15:39

Hallo,

Binnenkort wil ik onder mijn Landrover One Ten V8 juni 1983 "Billy" de uitlaat vervangen door de spagetti uitlaat van Famous Four. Daarvoor wil ik de veren (die toch al op en zwaar verroest zijn) vervangen door 5cm verhoogde Medium Duty veren en dito schokdempers.

Vraag: op de site van Vis wordt vervolgens sterk aanbevolen om dan de radius armen voor én achter ook te vervangen door andere 3graden gedraaide radius armen. Hun verhaal van verstoorde zelfcentrerende werking en extra trillingen klinkt logisch, heeft iemand hier ervaring mee?

Vraag: wat is het verschil in geluid tussen de Famous Four en de Rimmerbros?

Alvast bedankt!
Gerben ;)
One live, live it, if you can!

Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2012, 16:39

over het algemeen zegt men dat het tot 2 inch (dik 5cm) niet nodig is de reactiearmen te veranderen.

Hoe meer je verhoogd, hoe groter het effect van de askanteling wordt (achter is dit veel minder een probleem dan voor vwb wielstand, daar zit je alleen met de cardankoppelingen die geen gelijke hoek meer maken, en ook dat valt wel mee omdat de arm scharniert tov de as)

Hoe sterk het effect van de verandere stuurgeometrie is, is naast de verhoging ook nog afhankelijk van de velg- en bandenmaat die je voert.

Dus ik zou zeggen, eerst verhogen, en afhankelijk van het daardwerkelijke effect bepalen of je de armen ook nog wil vervangen.... is geen must om dat gelijktijdig te doen, sterker nog, persoonlijk vind ik het veel makkelijker om niet én de veren en schokdempers, én de langsarmen los te gooien... een voor een werkt veel prettiger omdat je as lekker redelijk op zijn plaats blijft
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Edward » 17 Jun 2012, 16:49

Hou er ook rekening mee dat er bijna geen armen op de markt zijn die net zo sterk zijn als de originele. Bij een twee inch verhoging is het ook niet nodig. In tegendeel, onder de 130 heb een gebogen setje geprobeerd, originele die gebogen zijn en dat reed beroerder dan de originele...
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jun 2012, 17:19

Gerben van Buuren schrijft:
Binnenkort wil ik onder mijn Landrover One Ten V8 juni 1983 "Billy" de uitlaat vervangen door de spagetti uitlaat van Famous Four. Daarvoor wil ik de veren (die toch al op en zwaar verroest zijn) vervangen door 5cm verhoogde Medium Duty veren en dito schokdempers.

Vraag: op de site van Vis wordt vervolgens sterk aanbevolen om dan de radius armen voor én achter ook te vervangen door andere 3graden gedraaide radius armen. Hun verhaal van verstoorde zelfcentrerende werking en extra trillingen klinkt logisch, heeft iemand hier ervaring mee?



Tegenvraag:

Wil je werkelijk 5 cm meer veerhoogte, of gewoon de vermoeide veren vervangen door een betere en daarmee wel meer hoogte maar niet + 5 cm tov de oorspronkelijke standaard ?

Zoek maar eens naar de veren en schokbreker vragen (en antwoorden) van de afgelopen maanden.

Sommige + 5 cm veren zijn helemaal niet zo "plus" vergeleken met gewoon nieuwe veren, en dus is de noodzaak van andere radius-armen dan ook ineens weg.

Qua schokbrekers kan het evenwel wel nuttig zijn om wat "zwaardere" te overwegen dit afhankelijk van het gebruik.

Groeten MarcS

Gerben van Buuren
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 Mei 2012, 20:27

Re: One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Gerben van Buuren » 17 Jun 2012, 20:38

Ha Roger, bedankt voor je reactie, prima idee om het in 2 fases uit te voeren en af te kijken hoe eea in de praktijk werkt. groet Gerben.
One live, live it, if you can!


Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl

Gerben van Buuren
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 Mei 2012, 20:27

Re: One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Gerben van Buuren » 17 Jun 2012, 20:42

Ha Edward, dank voor de info, daar kan ik wat mee. De originele armen zijn volgens mij wel heel behoorlijk verroest en daardoor wat 'dunner' ?? maar als anderzijds nieuwe-gebogen armen het rijden zelfs beroerder maakt is de keuze makkelijk. Mag ik je vragen wat er precies beroerd was aan de nieuwe? - waaraan herkende je dat?
One live, live it, if you can!


Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl

Gerben van Buuren
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 Mei 2012, 20:27

Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Gerben van Buuren » 17 Jun 2012, 20:47

Ha Marc, in eerste instantie hoef ik de 5 cm verhoging niet te hebben, maar op diverse plaatsen wordt dat aanbevolen ivm RVS sportuitlaat Famous Four; dat er iets meer ruimte bij de assen is.

Ik had al 'n keer links en rechts gekeken op het forum naar veren enzo, en vond het opvallend (of teleurstellend van de fabrikant??) dat regelmatig blijkt dat de medium veren niet veel hoger zijn dan de standaard nieuwe veren van Landrover zelf. In het gebruik zal er'n keer 'n aanhanger achter gaan, maar voor de rest zal het wel mee vallen. Altijd weer lastig keuzes maken en pas achteraf weet je ofdat het goed was. Dank voor je antwoord. Groet, Gerben.
One live, live it, if you can!


Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl

Kirchroa
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 Jan 2011, 12:18

Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Kirchroa » 18 Jun 2012, 10:45

Mijn 90 V8 (1985) heeft de spaghetti van Famous4 eronder hangen. Heb nergens problemen mee, hoewel de uitlaat soms dicht langs chassis afloopt.
Veren en schokbrekers zijn origineel. Hou wel rekening de startmotor en bekabeling. Kabels verplaatsen. En start motor vervangen door kleiner model.

Groeten,

Ivo ;)

lrseries3
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 Nov 2011, 11:39

Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor lrseries3 » 18 Jun 2012, 11:09

Is het niet zo dat wanneer je de voorste radius arms vervangt, je ook een wide yoke of double cardan voor moet monteren? aangezien je het diff door de gebogen radius armen terug een beetje naar 'onder' draait en de hoek die de uj's opvangen groter wordt.

Nu zat ik met een vraag, een vriend van me wilt zijn voorste en achterste radius armen vervangen want trillingen. hij gaat ineens voren een wide yoke cardan plaatsen. Moet de achterste cardan dan ook vervangen worden of kan deze blijven zitten?

groeten rob

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jun 2012, 13:03

Gerben van Buuren schrijft:
Ha Marc, in eerste instantie hoef ik de 5 cm verhoging niet te hebben, maar op diverse plaatsen wordt dat aanbevolen ivm RVS sportuitlaat Famous Four; dat er iets meer ruimte bij de assen is.

Ik had al 'n keer links en rechts gekeken op het forum naar veren enzo, en vond het opvallend (of teleurstellend van de fabrikant??) dat regelmatig blijkt dat de medium veren niet veel hoger zijn dan de standaard nieuwe veren van Landrover zelf. In het gebruik zal er'n keer 'n aanhanger achter gaan, maar voor de rest zal het wel mee vallen. Altijd weer lastig keuzes maken en pas achteraf weet je ofdat het goed was. Dank voor je antwoord. Groet, Gerben.


Kirchroa schrijft:
Mijn 90 V8 (1985) heeft de spaghetti van Famous4 eronder hangen. Heb nergens problemen mee, hoewel de uitlaat soms dicht langs chassis afloopt.
Veren en schokbrekers zijn origineel. Hou wel rekening de startmotor en bekabeling. Kabels verplaatsen. En start motor vervangen door kleiner model.

Groeten,

Ivo ;)



Goedemiddag Gerben,

Misschien moet je de bumpstop-afstand eens meten (en vragen of "Kirchroa" die ook eens meet).
Als je veren gewoon moe zijn volstaan wellicht gewone Td5/Puma veren met een dubbele of triple karakteristiek. Wil je dan toch nog iets extra dan kan je ook een dunne verhogingsschijf plaatsen -- dan weet je tenminste precies wat het resultaat zal zijn.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten