Hoi Ivo, ik ben in zekere zin 'blij' te horen standaard veren icm Famous Four sportuitlaat wel goed samengaan. Maar misschien heb jij verhoogde bumpstops die eea voorkomen? nav idee van Marc: weet jij zo of zou je na kunnen meten wat de hoogte is van jouw bumpstops?
Enne, ben je tevreden over de beroemde V8 grom? ;-) hahaha. Is het geluid veel anders dan de standaard uitlaat?
Groet, Gerben.
One Ten verhogen - radius armen aanpassen?
-
Gerben van Buuren
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 Mei 2012, 20:27
Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?
One live, live it, if you can!
Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl
Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?
Gerben van Buuren schrijft:
Ik doelde op de afstand tussen de bumpstop en de as -- aangenomen dat de bumpstop niet damatich in ingeslagen is dit een aardige maat voor de afstand tussen as en chassis (en dus ook voor de vermoeidheid van de veren).
Groeten MarcS
PS Stndaard ± nieuw is die bumpstop-afstand bij een 110 voor ± 8-8,5 cm en achter 12-12,5 cm (als ik me niet vergis).
Hoi Ivo, ik ben in zekere zin 'blij' te horen standaard veren icm Famous Four sportuitlaat wel goed samengaan. Maar misschien heb jij verhoogde bumpstops die eea voorkomen? nav idee van Marc: weet jij zo of zou je na kunnen meten wat de hoogte is van jouw bumpstops?
Ik doelde op de afstand tussen de bumpstop en de as -- aangenomen dat de bumpstop niet damatich in ingeslagen is dit een aardige maat voor de afstand tussen as en chassis (en dus ook voor de vermoeidheid van de veren).
Groeten MarcS
PS Stndaard ± nieuw is die bumpstop-afstand bij een 110 voor ± 8-8,5 cm en achter 12-12,5 cm (als ik me niet vergis).
-
Gerben van Buuren
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 Mei 2012, 20:27
Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?
Marc, reuze thanx voor de aanvulling, naast hoogte bumstop inderdaad ook de ruimte tussen bumpstop, dan hebben we het plaatje helemaal compleet. => Ivo?
One live, live it, if you can!
Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl
Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl
-
Dennis Schoonen
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36
Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?
Hoi,
enkel jaren geleden verhoogde ik mijn disco 1 (2 inch erbij).
Ik paste raduis armen aan (voor en achter). Door de kanteling van de vooras verbeterde het stuurgedrag aanmerkelijk. Wel kreeg ik later last van trillingen. Na veel zoeken (en vervangen) bleek de hoek van de cardan as voor toch te groot te zijn (ook TD5 as gaf geen verlichting). Druk op de kruisjes veroorzaakte trillingen (bij verschillende snelheden). Ik plaatste de oude radius armen terug.
Door het verhogen vergroot je de aandrijfhoek van de cardan as. De hoek maak je nog groter door toepassing van corrigerende radiusarmen. Kruisjes van een gewone cardan as kunnen dit niet aan. Houd hier rekening mee.
Wil je toch armen plaatsen, dan heb ik nog een setje liggen. (weet iemand of die passen?)
gr Dennis
enkel jaren geleden verhoogde ik mijn disco 1 (2 inch erbij).
Ik paste raduis armen aan (voor en achter). Door de kanteling van de vooras verbeterde het stuurgedrag aanmerkelijk. Wel kreeg ik later last van trillingen. Na veel zoeken (en vervangen) bleek de hoek van de cardan as voor toch te groot te zijn (ook TD5 as gaf geen verlichting). Druk op de kruisjes veroorzaakte trillingen (bij verschillende snelheden). Ik plaatste de oude radius armen terug.
Door het verhogen vergroot je de aandrijfhoek van de cardan as. De hoek maak je nog groter door toepassing van corrigerende radiusarmen. Kruisjes van een gewone cardan as kunnen dit niet aan. Houd hier rekening mee.
Wil je toch armen plaatsen, dan heb ik nog een setje liggen. (weet iemand of die passen?)
gr Dennis
-
mydefender90
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 Feb 2010, 19:31
Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?
Bij verhogen komt nog meer kijken.
Bijvoorbeeld de slangen naar de remmen, deze zijn al snel te kort en staan op knappen bij extreme wiel uitslag.
Verder kunnen de veren uit de steunen springen (ook bij extreme wiel uitslag)
Ik heb zelf de stand van de voor as aangepast door 'caster correction bushes' te plaatsen.
Heb er nog niet mee gereden maar dit vond ik een goede oplossing.
Bij deze bushes die in de 'hockeysticks' komen is het hart van de bush uit het midden geplaatst.
Als je de bushes goed monteerd (er zit een beschrijving bij) kanteld de as weer 3 graden terug.
Zelf jaren met verhoogde 90 (2") gereden en ik vond dat hij niet stabiel stuurde.
Ik bedoel ik moest constant corrigeren.
Hopelijk is dat nu voorbij.
Succes B)
Erik
Bijvoorbeeld de slangen naar de remmen, deze zijn al snel te kort en staan op knappen bij extreme wiel uitslag.
Verder kunnen de veren uit de steunen springen (ook bij extreme wiel uitslag)
Ik heb zelf de stand van de voor as aangepast door 'caster correction bushes' te plaatsen.
Heb er nog niet mee gereden maar dit vond ik een goede oplossing.
Bij deze bushes die in de 'hockeysticks' komen is het hart van de bush uit het midden geplaatst.
Als je de bushes goed monteerd (er zit een beschrijving bij) kanteld de as weer 3 graden terug.
Zelf jaren met verhoogde 90 (2") gereden en ik vond dat hij niet stabiel stuurde.
Ik bedoel ik moest constant corrigeren.
Hopelijk is dat nu voorbij.
Succes B)
Erik
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?
Gerben van Buuren schrijft:
Ik vind het vreemd dat je vanwege een uitlaat de auto zou moeten verhogen en de radius arms zou willen veranderen. Je moet namelijk toch uitgaan van maximaal inveren van de assen. En dan zou je alsnog een problemen met de uitlaat krijgen.
Je kunt natuurlijk ook het positieve effect van een verhoging (meer bruikbare veerweg) weer teniet doen met hoge bumpstops. Maar dan ben je in mijn ogen vrij onzinnig bezig.
Ik had zelf een sportuitlaat op mijn oude 110V8. Alleen aan ik meen de rechterkant voor bij de moter ging de uitlaat vlak langs de chassis balk. Maar ik heb er verder nooit last mee gehad.
Hoi Ivo, ik ben in zekere zin 'blij' te horen standaard veren icm Famous Four sportuitlaat wel goed samengaan. Maar misschien heb jij verhoogde bumpstops die eea voorkomen? nav idee van Marc: weet jij zo of zou je na kunnen meten wat de hoogte is van jouw bumpstops?
Enne, ben je tevreden over de beroemde V8 grom? ;-) hahaha. Is het geluid veel anders dan de standaard uitlaat?
Groet, Gerben.
Ik vind het vreemd dat je vanwege een uitlaat de auto zou moeten verhogen en de radius arms zou willen veranderen. Je moet namelijk toch uitgaan van maximaal inveren van de assen. En dan zou je alsnog een problemen met de uitlaat krijgen.
Je kunt natuurlijk ook het positieve effect van een verhoging (meer bruikbare veerweg) weer teniet doen met hoge bumpstops. Maar dan ben je in mijn ogen vrij onzinnig bezig.
Ik had zelf een sportuitlaat op mijn oude 110V8. Alleen aan ik meen de rechterkant voor bij de moter ging de uitlaat vlak langs de chassis balk. Maar ik heb er verder nooit last mee gehad.
Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?
mydefender90 schrijft:
hoi,
verlengde remleiding heeft ie al, ook de verhoogde bumpstops. reactiearem voor en achter en wide yoke cardan komen er ook onder. weet alleen iemand of ie dan ook vanachter een dubbelkruis of wide yoke moet steken?
groeten
Bij verhogen komt nog meer kijken.
Bijvoorbeeld de slangen naar de remmen, deze zijn al snel te kort en staan op knappen bij extreme wiel uitslag.
Verder kunnen de veren uit de steunen springen (ook bij extreme wiel uitslag)
Ik heb zelf de stand van de voor as aangepast door 'caster correction bushes' te plaatsen.
Heb er nog niet mee gereden maar dit vond ik een goede oplossing.
Bij deze bushes die in de 'hockeysticks' komen is het hart van de bush uit het midden geplaatst.
Als je de bushes goed monteerd (er zit een beschrijving bij) kanteld de as weer 3 graden terug.
Zelf jaren met verhoogde 90 (2") gereden en ik vond dat hij niet stabiel stuurde.
Ik bedoel ik moest constant corrigeren.
Hopelijk is dat nu voorbij.
Succes B)
Erik
hoi,
verlengde remleiding heeft ie al, ook de verhoogde bumpstops. reactiearem voor en achter en wide yoke cardan komen er ook onder. weet alleen iemand of ie dan ook vanachter een dubbelkruis of wide yoke moet steken?
groeten
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten