One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerben van Buuren

Re:One Ten verhogen - radius armen aanpassen?

Berichtdoor Gerben van Buuren » 18 Jun 2012, 21:19

Hoi Ivo, ik ben in zekere zin 'blij' te horen standaard veren icm Famous Four sportuitlaat wel goed samengaan. Maar misschien heb jij verhoogde bumpstops die eea voorkomen? nav idee van Marc: weet jij zo of zou je na kunnen meten wat de hoogte is van jouw bumpstops?

Enne, ben je tevreden over de beroemde V8 grom? ;-) hahaha. Is het geluid veel anders dan de standaard uitlaat?
Groet, Gerben.
One live, live it, if you can!

Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jun 2012, 21:47

Gerben van Buuren schrijft:
Hoi Ivo, ik ben in zekere zin 'blij' te horen standaard veren icm Famous Four sportuitlaat wel goed samengaan. Maar misschien heb jij verhoogde bumpstops die eea voorkomen? nav idee van Marc: weet jij zo of zou je na kunnen meten wat de hoogte is van jouw bumpstops?

Ik doelde op de afstand tussen de bumpstop en de as -- aangenomen dat de bumpstop niet damatich in ingeslagen is dit een aardige maat voor de afstand tussen as en chassis (en dus ook voor de vermoeidheid van de veren).

Groeten MarcS

PS Stndaard ± nieuw is die bumpstop-afstand bij een 110 voor ± 8-8,5 cm en achter 12-12,5 cm (als ik me niet vergis).

Gerben van Buuren

Berichtdoor Gerben van Buuren » 18 Jun 2012, 22:32

Marc, reuze thanx voor de aanvulling, naast hoogte bumstop inderdaad ook de ruimte tussen bumpstop, dan hebben we het plaatje helemaal compleet. => Ivo?
One live, live it, if you can!

Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 19 Jun 2012, 10:14

Hoi,

enkel jaren geleden verhoogde ik mijn disco 1 (2 inch erbij).
Ik paste raduis armen aan (voor en achter). Door de kanteling van de vooras verbeterde het stuurgedrag aanmerkelijk. Wel kreeg ik later last van trillingen. Na veel zoeken (en vervangen) bleek de hoek van de cardan as voor toch te groot te zijn (ook TD5 as gaf geen verlichting). Druk op de kruisjes veroorzaakte trillingen (bij verschillende snelheden). Ik plaatste de oude radius armen terug.

Door het verhogen vergroot je de aandrijfhoek van de cardan as. De hoek maak je nog groter door toepassing van corrigerende radiusarmen. Kruisjes van een gewone cardan as kunnen dit niet aan. Houd hier rekening mee.

Wil je toch armen plaatsen, dan heb ik nog een setje liggen. (weet iemand of die passen?)

gr Dennis

mydefender90

Berichtdoor mydefender90 » 19 Jun 2012, 12:57

Bij verhogen komt nog meer kijken.

Bijvoorbeeld de slangen naar de remmen, deze zijn al snel te kort en staan op knappen bij extreme wiel uitslag.
Verder kunnen de veren uit de steunen springen (ook bij extreme wiel uitslag)

Ik heb zelf de stand van de voor as aangepast door 'caster correction bushes' te plaatsen.
Heb er nog niet mee gereden maar dit vond ik een goede oplossing.
Bij deze bushes die in de 'hockeysticks' komen is het hart van de bush uit het midden geplaatst.
Als je de bushes goed monteerd (er zit een beschrijving bij) kanteld de as weer 3 graden terug.

Zelf jaren met verhoogde 90 (2") gereden en ik vond dat hij niet stabiel stuurde.
Ik bedoel ik moest constant corrigeren.
Hopelijk is dat nu voorbij.

Succes B)
Erik

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 19 Jun 2012, 13:20

Gerben van Buuren schrijft:

Enne, ben je tevreden over de beroemde V8 grom? ;-) hahaha. Is het geluid veel anders dan de standaard uitlaat?
Groet, Gerben.

Ik vind het vreemd dat je vanwege een uitlaat de auto zou moeten verhogen en de radius arms zou willen veranderen. Je moet namelijk toch uitgaan van maximaal inveren van de assen. En dan zou je alsnog een problemen met de uitlaat krijgen.

Je kunt natuurlijk ook het positieve effect van een verhoging (meer bruikbare veerweg) weer teniet doen met hoge bumpstops. Maar dan ben je in mijn ogen vrij onzinnig bezig.

Ik had zelf een sportuitlaat op mijn oude 110V8. Alleen aan ik meen de rechterkant voor bij de moter ging de uitlaat vlak langs de chassis balk. Maar ik heb er verder nooit last mee gehad.

lrseries3

Berichtdoor lrseries3 » 19 Jun 2012, 20:14

mydefender90 schrijft:
Bij verhogen komt nog meer kijken.

Bijvoorbeeld de slangen naar de remmen, deze zijn al snel te kort en staan op knappen bij extreme wiel uitslag.
Verder kunnen de veren uit de steunen springen (ook bij extreme wiel uitslag)

Ik heb zelf de stand van de voor as aangepast door 'caster correction bushes' te plaatsen.
Heb er nog niet mee gereden maar dit vond ik een goede oplossing.
Bij deze bushes die in de 'hockeysticks' komen is het hart van de bush uit het midden geplaatst.
Als je de bushes goed monteerd (er zit een beschrijving bij) kanteld de as weer 3 graden terug.

Zelf jaren met verhoogde 90 (2") gereden en ik vond dat hij niet stabiel stuurde.
Ik bedoel ik moest constant corrigeren.
Hopelijk is dat nu voorbij.

Succes B)
Erik

hoi,

verlengde remleiding heeft ie al, ook de verhoogde bumpstops. reactiearem voor en achter en wide yoke cardan komen er ook onder. weet alleen iemand of ie dan ook vanachter een dubbelkruis of wide yoke moet steken?

groeten

Terug naar “Techniek”