Hallo luitjes :)
De volgende klus aan de blue phoenix (SIII, 109 stawag diesel) is een andere vloer in de achterbak.
In de auto is nu de originele achterbak met slechte vloer en ik heb staan (van een stage-one) een achterbak met een nog heel redelijke vloer.
Is het te doen om van de reserve achterbak de vloer eruit te halen en die te monteren in de originele achterbak terwijl die nog op het chassis staat? Overigens is het wel nodig om op enkele plaatsen de reserve vloer te herstellen met delen van de gatenkaas die er nu nog in zit.
Ofwel, kan ik de vloer eruit halen terwijl de bak nog gemonteerd is in de auto, evt met wat tijdelijke steunbalken?
En wat is dan de sleuteltijd ten opzichte van dak, opbouw en achterbak loshalen en weer monteren?
Zijn er mensen hier die een dergelijke klus al eens gedaan hebben?
En dan nog een vraag over de afwerking van de onderzijde. Wat zijn de voor- en nadelen van tectyl (of vergelijkbaar) en reguliere lak voor de onderzijde?
Ik hoor het graag :)
Fenna
vloer/achterbak 109 SIII
Re:vloer/achterbak 109 SIII
Bedoel je dat je de hele achterbak wilt vervangen of alleen de vloer?
De hele achterbak is te doen zonder dat je het "hele" dak er af haalt: als je alle bevestigingspunten van het dak los hebt kun je (nadat je de rest van de bak natuurlijk ook los hebt gemaakt) de bak er uit halen en de andere er in schuiven. Hebben we met D'n Harrie ook gedaan.
Ga je alleen de vloer er uit halen (slijpen?) dan moet je ook even goed kijken naar de dwarsliggers die onder de vloer zitten. Die willen wel eens aan vervanging toe zijn.
Persoonlijk zou ik de bak in zijn geheel wisselen en de "nieuwe" bak helemaal op en top afwerken voordat je hem er in schroeft. Dan heb je het meteen goed en hoef je er de komende weken niet meer naar te kijken ;-)
De hele achterbak is te doen zonder dat je het "hele" dak er af haalt: als je alle bevestigingspunten van het dak los hebt kun je (nadat je de rest van de bak natuurlijk ook los hebt gemaakt) de bak er uit halen en de andere er in schuiven. Hebben we met D'n Harrie ook gedaan.
Ga je alleen de vloer er uit halen (slijpen?) dan moet je ook even goed kijken naar de dwarsliggers die onder de vloer zitten. Die willen wel eens aan vervanging toe zijn.
Persoonlijk zou ik de bak in zijn geheel wisselen en de "nieuwe" bak helemaal op en top afwerken voordat je hem er in schroeft. Dan heb je het meteen goed en hoef je er de komende weken niet meer naar te kijken ;-)
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:vloer/achterbak 109 SIII
Nee, lijkt me niet fatsoenlijk te doen. Onder de vloer zitten diverse stalen strips ter versteviging, die ga je nooit van bovenaf los geboord en ook weer fatsoenlijk bevestigd krijgen. Originele bak demonteren, netjes maken en terug zetten is (voor mij) de enige optie. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:vloer/achterbak 109 SIII
Hallo Joost,
Of ik de hele bak wissel of alleen de vloer is dus de afweging waar ik nu voor sta, waarvan ik de voor- en nadelen in beeld probeer te krijgen.
Wat jij schrijft, de bak los schroeven en dan tussen dak en chassis uit schuiven is wel een slimme die wat sleuteltijd scheelt (en ook ruimte). Is het dan nodig om buitenlangs aan de achterkant het dak te ondersteunen? Het zal niet de wereld wegen, maar hangend op de A, B en C stijlen, kunnen er nog best rare dingen gebeuren... (ziet een geknakt dak voor zich)
Overigens van de 4 dwarsliggers onder de bak zijn er 2 zeker te ver heen, 1 bijzonder dubieus en 1 mogelijk nog herstelbaar. (had ik het al over gatenkaas? ;-))
Qua origineel blijven spreekt de suggestie van Edward me overigens ook best aan.
Dan komt het neer op de bak loshalen op zijn D'n Harrie's, herstellen met delen uit de 'nieuwe' bak en weer terugschuiven.
Die route geeft me uiteindelijk ook het meest originele en verduurzaamde resultaat. En de Blue Phoenix is bedoeld om nog heel lang van te genieten ;-)
Blijft nog over de vraag van welke oppervlakte behandeling te doen. Alleen aflakken, of (ook nog) met een speciaal goedje behandelen?
groetjes, Fenna
Of ik de hele bak wissel of alleen de vloer is dus de afweging waar ik nu voor sta, waarvan ik de voor- en nadelen in beeld probeer te krijgen.
Wat jij schrijft, de bak los schroeven en dan tussen dak en chassis uit schuiven is wel een slimme die wat sleuteltijd scheelt (en ook ruimte). Is het dan nodig om buitenlangs aan de achterkant het dak te ondersteunen? Het zal niet de wereld wegen, maar hangend op de A, B en C stijlen, kunnen er nog best rare dingen gebeuren... (ziet een geknakt dak voor zich)
Overigens van de 4 dwarsliggers onder de bak zijn er 2 zeker te ver heen, 1 bijzonder dubieus en 1 mogelijk nog herstelbaar. (had ik het al over gatenkaas? ;-))
Qua origineel blijven spreekt de suggestie van Edward me overigens ook best aan.
Dan komt het neer op de bak loshalen op zijn D'n Harrie's, herstellen met delen uit de 'nieuwe' bak en weer terugschuiven.
Die route geeft me uiteindelijk ook het meest originele en verduurzaamde resultaat. En de Blue Phoenix is bedoeld om nog heel lang van te genieten ;-)
Blijft nog over de vraag van welke oppervlakte behandeling te doen. Alleen aflakken, of (ook nog) met een speciaal goedje behandelen?
groetjes, Fenna

Re:vloer/achterbak 109 SIII
Je dak moet je op een aantal plaatsen goed ondersteunen. Wij hadden een stellage waarmee je de hele body van het chassis kon tillen en daar gewoon een spanband onder het dak door getrokken. Wel even zorgen dat de onderkanten niet naar elkaar toe kunnen door er een dwarslat tussen te zetten of zo.
Edward wil altijd zoveel mogelijk van het origineel laten zitten. Heb al vaak genoeg met hem "van gedachten gewisseld". In mijn visie moet alles wat ik doe zo lang mogelijk mee gaan. Een stuk uit een goede bak slijpen om in de oude gammele bak te lassen vind ik zonde van de tijd en de goede bak. Want wees nou eerlijk: die is ook "origineel". Aan de andere kant heb ik er geen moeite mee om er een nieuw chassis onder te zetten. Het oude chassis oplappen en verduurzamen is natuurlijk ook een optie maar daar heb ik toen niet voor gekozen.
Maar dat is ieders keuze voordat ik weer op iemands tenen sta :P
Voor wat betreft het preventief behandelen moet je hier maar eens zoeken op dinitrol, owatrol en navy rusan. Dan kun je wel een paar avonden lezen ;)
Edward wil altijd zoveel mogelijk van het origineel laten zitten. Heb al vaak genoeg met hem "van gedachten gewisseld". In mijn visie moet alles wat ik doe zo lang mogelijk mee gaan. Een stuk uit een goede bak slijpen om in de oude gammele bak te lassen vind ik zonde van de tijd en de goede bak. Want wees nou eerlijk: die is ook "origineel". Aan de andere kant heb ik er geen moeite mee om er een nieuw chassis onder te zetten. Het oude chassis oplappen en verduurzamen is natuurlijk ook een optie maar daar heb ik toen niet voor gekozen.
Maar dat is ieders keuze voordat ik weer op iemands tenen sta :P
Voor wat betreft het preventief behandelen moet je hier maar eens zoeken op dinitrol, owatrol en navy rusan. Dan kun je wel een paar avonden lezen ;)
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:vloer/achterbak 109 SIII
denk dat Ed met origineel niet zozeer bedoelt dat de bak die er op zit af fabriek moet blijven zitten, maar meer dat je geen bagger oplapwerk moet doen, maar gewoon zoals het origineel was herstellen...zeker als je een complete bak in betere staat hebt staan
gone
Re:vloer/achterbak 109 SIII
Juist, dan kun je net zo goed een traanplaat over de rotte bodem lijmen, werkt het ook weer en kan de oude bodem lekker doorrotten. :blink:
Bak wisselen klinkt leuk en simpel, maar die ander bak is dus ook kut? Bovendien lijkt me dat die niet toevallig dezelfde kleur en eventuele striping zal hebben.
Gewoon de oude bak demonteren, rotte vloer eruit halen en dan bekijken of de bak te redden is of dat hij vervangen moet worden. Maar meestal is een bak met een nieuwe vloer en de stalen strips eronder weer als nieuw. ;)
Joost is gewoon lui, die vervangt liever omdat dat meestal minder werk is. Kennelijk is ie kleurenblind ook, want of plaatdelen bij elkaar passen is ook niet relevant?? :huh: :huh:
Bak wisselen klinkt leuk en simpel, maar die ander bak is dus ook kut? Bovendien lijkt me dat die niet toevallig dezelfde kleur en eventuele striping zal hebben.
Gewoon de oude bak demonteren, rotte vloer eruit halen en dan bekijken of de bak te redden is of dat hij vervangen moet worden. Maar meestal is een bak met een nieuwe vloer en de stalen strips eronder weer als nieuw. ;)
Joost is gewoon lui, die vervangt liever omdat dat meestal minder werk is. Kennelijk is ie kleurenblind ook, want of plaatdelen bij elkaar passen is ook niet relevant?? :huh: :huh:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:vloer/achterbak 109 SIII
Edward schrijft:
Tuurlijk Ed. Tuurlijk. Als jij er maar gelukkig mee bent toch? :P
Joost is gewoon lui, die vervangt liever omdat dat meestal minder werk is. Kennelijk is ie kleurenblind ook, want of plaatdelen bij elkaar passen is ook niet relevant?? :huh: :huh:
Tuurlijk Ed. Tuurlijk. Als jij er maar gelukkig mee bent toch? :P
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:vloer/achterbak 109 SIII
nou jongens toch ....
wel lief blijven voor elkaar hoor ;-)
De 'nieuwe' bak die klaar staat, is in aanzienlijk betere conditie (vooral het vloer gedeelte waar het mij om gaat, maar ook de wings en cappings zijn iets beter) dan de bak die nu nog in de blue phoenix hangt. Striping hoeft niet en kleur is maar een potje verf er op loslaten. Dat moest toch al, omdat de verf (originele?) na 36,5 jaar ook best aan een opknap beurt toe is. (op plaatsen weggesleten tot kaal alu)
De strategie die me nu voor ogen staat, is enkele donor stukjes uit de oude bak halen terwijl die nog in de auto zit, daarmee de nieuwe bak helemaal tip-top maken (het gaat om een paar stukjes van ca 15/20 cm lengte profiel onder de vloer). De 'landrover v8' striping van de 'nieuwe' groene bak lospeuteren, alles marine blauw maken (behalve de cappings) en dan de oude bak eruit schuiven op zijn D'n Harrie's (opbouw/dak ondersteunen) en de nieuwe blinkend blauwe bak erin schuiven en alles weer netjes vastschroeven.
Over de afwerking van de onderzijde zal ik me nog wat verder inlezen op basis van de tips die al voorbij kwamen.
Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik hoor het graag :)
groetjes, Fenna
wel lief blijven voor elkaar hoor ;-)
De 'nieuwe' bak die klaar staat, is in aanzienlijk betere conditie (vooral het vloer gedeelte waar het mij om gaat, maar ook de wings en cappings zijn iets beter) dan de bak die nu nog in de blue phoenix hangt. Striping hoeft niet en kleur is maar een potje verf er op loslaten. Dat moest toch al, omdat de verf (originele?) na 36,5 jaar ook best aan een opknap beurt toe is. (op plaatsen weggesleten tot kaal alu)
De strategie die me nu voor ogen staat, is enkele donor stukjes uit de oude bak halen terwijl die nog in de auto zit, daarmee de nieuwe bak helemaal tip-top maken (het gaat om een paar stukjes van ca 15/20 cm lengte profiel onder de vloer). De 'landrover v8' striping van de 'nieuwe' groene bak lospeuteren, alles marine blauw maken (behalve de cappings) en dan de oude bak eruit schuiven op zijn D'n Harrie's (opbouw/dak ondersteunen) en de nieuwe blinkend blauwe bak erin schuiven en alles weer netjes vastschroeven.
Over de afwerking van de onderzijde zal ik me nog wat verder inlezen op basis van de tips die al voorbij kwamen.
Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik hoor het graag :)
groetjes, Fenna

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten