Sinds enige weken de trotse eigenaar van een 2001 Freelander 1.8 met in 2010 door LR dealer vervangen "genuide Landrover parts" motor.
Wagen verbruikte bij aanschaf reeds water (1 liter op 50 km in de schaduw maar geen koppakking symptomen ) iets wat op het "to do" lijstje stond in het kader van het geleidelijk weer in nieuwstaat brengen, al dan niet modificeren van de wagen. Vandaag was de noodzakelijke reis echter 60 km bij volle zon waardoor de temp.meter plots doorschoot naar max. en bij controle bleek dat het gehele systeem droog gekookt was . Met enkele jerrycans water voorzichtig en met de kachel op maximum voor extra motorkoeling de terugreis met tussenstops aangevangen. Bij een van deze bijvul tussenstops merkte ik dat de slangen boven de thermostaat kokend heet waren terwijl de slang naar de onderzijde van de radiateur slechts handwarm was terwijl de radiateur gewoon koud bleef. Eerste conclusie was dus thermostaat defect. Bij thuiskomst direct de thermostaat gedemonteerd en in de aspergepan van vrouwlief (op dat moment afwezig) getest. Thermostaat bleek gewoon in het traject van 86 tot 90 graden open te gaan. Wel viel het mij op dat bij volledig geopende thermostaat het bypass kanaal niet afgesloten werd ? . Om de koelvloeistofstroom richtig de radiateur te dwingen een doorlaatventiel met slechts 10 mm opening gemaakt en in de bypass geplaatst, iets wat overigens niet het gewenste resultaat opleverde. Nu voor nood de thermostaat er tussenuit gehaald en de bypass afgesloten waardoor de koelvloeistof niet anders dan via de radiateur kan stromen en hier dus gekoeld wordt. Wagen verbruikt inmiddels geen koelvloeistof meer en blijft door het ontbreken van de thermostaat natuurlijk wel iets onder temperatuur.
VRAAG ; hoewel de thermostaat in het juiste temp traject open gaat heb ik mijn twijfelt over het open blijven van het bypass kanaal waardoor de koelvloeistof in het motorblok blijft circuleren zonder door de radiateur te gaan en dus als stoom via het overdruktankje verdwijnt . Weet iemand of een nieuwe thermostaat bij open gaan de bypass behoort af te sluiten of??
Ik hoor jullie graag.
Freelander 1.8 probl koeling (gemod thermostaat)
Re:Freelander 1.8 probl koeling (gemod thermostaat)
Ik heb geen flauw idee hoe dat werkt bij zo'n Freelander; maar het lijkt erop dat je een nuttige verbetering hebt gemaakt. Waarom ga je niet door op die weg en doe je bijvoorbeeld de radiator een stukje of helemaal afdekken als de auto niet voldoende op temperatuur komt?
Re:Freelander 1.8 probl koeling (gemod thermostaat)
Hoi,
Ik sluit me aan bij Conny1, maar wil er nog wel iets aan toevoegen:
Je methodes zijn ok om te proberen het probleem op te sporen, maar het is daarmee echter nog niet verholpen.
Iaw, waar je nu mee bezig bent (dat is althans wat ik eruit begrijp) is om uit te vinden of die motor gewoon uit zichzelf te warm wordt of dat het warm worden een gevolg is van een koelingsprobleem.
Het afdichten en daardoor door de radiateur forceren van het koelwater lijkt me daarom ook geen blijvende oplossing, immers de motor en het koelsysteem zijn niet voor niets zo ontworpen.
Hou daar dus ook wel terdege rekening mee.
Ik zou bijv ook gaan denken in de richting van een verstopte radiateur, of een niet originele termostaat, zoiets dergelijks
Wie weet is er bijv in het verleden wel eens een middeltje als stopleak in gegooid in dusdanige hoeveelheden dat het nu meer kwaad dan goed aanricht.
Radiateurs kunnen weldegelijk verstopt raken door rotzooi in het koelsysteem.
Ter voorbeeld: hier waar ik woon, in een tropisch klimaat, komen de temperaturen van de motor regelmatig in de buurt van een kritische grens.
Praktisch gezien houd dat in dat er niet zoveel voor nodig is om de temperatuurmeter het rode vlak in te jagen.
Oplossingen die hier dus gangbaar zijn zijn zaken als: het verwijderen van de termostaat (is nogal wat discussie over en ikzelf ben er geen voorstander van) maar bijv ook het eens in de zoveel tijd reinigen van de radiateur. En dat gaat dan dmb het verwijderen van de eindkappen en het vervolgens doorspoelen van de kanalen van het koelblok.
Een andere oplossing waar ikzelf voor gekozen heb is om het standaard koelblok te vervangen voor een koelblok van een Mercedes Unimog, met daarop de standaard land rover eindkappen.
Voordeel van het Unimog koelblok is dat het dikker is en dus een grotere koelcapaciteit heeft.
Nu weet ik dat dit verhaaltje weinig te maken heeft met jou situatie, maar het was meer ter illustratie van het feit dat A; je radiateur weldegelijk vervuild of zelfs deels verstopt kan zijn, en B: dat je oplossing ook daadwerkelijk iets oplost en niet een lapmiddeltje is.
Luke
Ik sluit me aan bij Conny1, maar wil er nog wel iets aan toevoegen:
Je methodes zijn ok om te proberen het probleem op te sporen, maar het is daarmee echter nog niet verholpen.
Iaw, waar je nu mee bezig bent (dat is althans wat ik eruit begrijp) is om uit te vinden of die motor gewoon uit zichzelf te warm wordt of dat het warm worden een gevolg is van een koelingsprobleem.
Het afdichten en daardoor door de radiateur forceren van het koelwater lijkt me daarom ook geen blijvende oplossing, immers de motor en het koelsysteem zijn niet voor niets zo ontworpen.
Hou daar dus ook wel terdege rekening mee.
Ik zou bijv ook gaan denken in de richting van een verstopte radiateur, of een niet originele termostaat, zoiets dergelijks
Wie weet is er bijv in het verleden wel eens een middeltje als stopleak in gegooid in dusdanige hoeveelheden dat het nu meer kwaad dan goed aanricht.
Radiateurs kunnen weldegelijk verstopt raken door rotzooi in het koelsysteem.
Ter voorbeeld: hier waar ik woon, in een tropisch klimaat, komen de temperaturen van de motor regelmatig in de buurt van een kritische grens.
Praktisch gezien houd dat in dat er niet zoveel voor nodig is om de temperatuurmeter het rode vlak in te jagen.
Oplossingen die hier dus gangbaar zijn zijn zaken als: het verwijderen van de termostaat (is nogal wat discussie over en ikzelf ben er geen voorstander van) maar bijv ook het eens in de zoveel tijd reinigen van de radiateur. En dat gaat dan dmb het verwijderen van de eindkappen en het vervolgens doorspoelen van de kanalen van het koelblok.
Een andere oplossing waar ikzelf voor gekozen heb is om het standaard koelblok te vervangen voor een koelblok van een Mercedes Unimog, met daarop de standaard land rover eindkappen.
Voordeel van het Unimog koelblok is dat het dikker is en dus een grotere koelcapaciteit heeft.
Nu weet ik dat dit verhaaltje weinig te maken heeft met jou situatie, maar het was meer ter illustratie van het feit dat A; je radiateur weldegelijk vervuild of zelfs deels verstopt kan zijn, en B: dat je oplossing ook daadwerkelijk iets oplost en niet een lapmiddeltje is.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Freelander 1.8 probl koeling (gemod thermostaat)
Conny1 + Luke Dank voor jullie meedenken Ik ben inmiddels alweer een stukje verder met het analyseren van het werkelijke probleem en ben op een constructie/ontwerpfout van de thermostaat gestuit. Het is zoals ik al eerder verwachte mogelijk dat de (gemoderniseerde) thermostaat welke bij de Freelander tevens als 2 weg klep moet werken op de juiste temperatuur open gaat zonder! de circulatie van uitsluitend door het motorblok (ivm snel bereiken arbeidstemp.) om te schakelen naar via de radiateur waar koeling plaats vind. Maw. ogenschijnlijk werkt alles naar behoren, maar in werkelijkheid circuleert de koelvloeistof uitsluitend door het motorblok zonder in de radiateur af te kunnen koelen.
Ik ben er heilig van overtuigd dat hier "los van het foutief ontluchten na bijvullen van koelvloeistof" een grote oorzaak van defecte cilinderkoppakkingen ligt.
Zelf heb ik inmiddels een compleet koppakkingset besteld en ga mitst vervanging van de inlaatspruitstuk pakking het verlies aan koelvloeistof niet stopt, de kop reviseren en kijken wat ik gedurende de revisie-reis tegen kom.
Ps leuk en bijzonder om zoveel jaar later na ooit begonnen te zijn als techneut bij een Engelse Sunbeam/Hillman dealer weer tegen dezelfde Engelse eigenwijsheid aan te lopen. En net zoals toen ben ik er heilig van overtuigd dat het mogelijk moet zijn van de Freelander een perfecte probleemloze wagen te maken Hij verdient het.
Ik ben er heilig van overtuigd dat hier "los van het foutief ontluchten na bijvullen van koelvloeistof" een grote oorzaak van defecte cilinderkoppakkingen ligt.
Zelf heb ik inmiddels een compleet koppakkingset besteld en ga mitst vervanging van de inlaatspruitstuk pakking het verlies aan koelvloeistof niet stopt, de kop reviseren en kijken wat ik gedurende de revisie-reis tegen kom.
Ps leuk en bijzonder om zoveel jaar later na ooit begonnen te zijn als techneut bij een Engelse Sunbeam/Hillman dealer weer tegen dezelfde Engelse eigenwijsheid aan te lopen. En net zoals toen ben ik er heilig van overtuigd dat het mogelijk moet zijn van de Freelander een perfecte probleemloze wagen te maken Hij verdient het.
Re:Freelander 1.8 probl koeling (gemod thermostaat)
Hoi,
Een constructie of ontwerpfout geloof ik niet in. Immers in dat geval zouden alle freelanders dezelfde problemen moeten vertonen als de jouwe of in ieder geval een bepaalde serie, en bij mij weten is dat niet het geval.
Of je hebt een foutieve termostaat, of een verkeerde inferieure van parralel onderdelen handel of iets dergelijks, dus je zou in ieder geval eens een origineel lr kunnen proberen.
Wat betreft de kop......
Zoek even hier op het forum , over dit onderwerp, er is geloof ik eea over geschreven
Luke
Een constructie of ontwerpfout geloof ik niet in. Immers in dat geval zouden alle freelanders dezelfde problemen moeten vertonen als de jouwe of in ieder geval een bepaalde serie, en bij mij weten is dat niet het geval.
Of je hebt een foutieve termostaat, of een verkeerde inferieure van parralel onderdelen handel of iets dergelijks, dus je zou in ieder geval eens een origineel lr kunnen proberen.
Wat betreft de kop......
Zoek even hier op het forum , over dit onderwerp, er is geloof ik eea over geschreven
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Freelander 1.8 probl koeling (gemod thermostaat)
Ha Luke,
Defecte koppakkingen als gevolg van thermische problemen zijn nu net het Freelander 1.8 probleem nummer 1.
Deels komt dit natuurlijk door het weinige vlees wat er tussen de "natte" cilinderbussen zit, maar op zich hoeft dit bij correcte koeling geen probleem te zijn.
Uitsluitend via de bypass door het blok circuleerde koelvloeistof zal echter snel overgaan in stoom en via de dop van het overdruktankje verdwijnen de cilinderkop ongekoeld en droog achter latend met alle doorslaande koppakkingen en kromme koppen tot gevolg.
De vervangende onderdelen zijn overigens uit "Genuide" Land Rover doosjes afkomstig, maar maak je geen illusie, Land Rover besteld zijn onderdelen zelf ook bij de goedkoopste leverancier alvorens ze in originele Land Rover doosjes te verpakken. De thermostaat bv is van origine een Honda onderdeel, maar zelfs Honda besteld ze bij toeleveranciers.
Defecte koppakkingen als gevolg van thermische problemen zijn nu net het Freelander 1.8 probleem nummer 1.
Deels komt dit natuurlijk door het weinige vlees wat er tussen de "natte" cilinderbussen zit, maar op zich hoeft dit bij correcte koeling geen probleem te zijn.
Uitsluitend via de bypass door het blok circuleerde koelvloeistof zal echter snel overgaan in stoom en via de dop van het overdruktankje verdwijnen de cilinderkop ongekoeld en droog achter latend met alle doorslaande koppakkingen en kromme koppen tot gevolg.
De vervangende onderdelen zijn overigens uit "Genuide" Land Rover doosjes afkomstig, maar maak je geen illusie, Land Rover besteld zijn onderdelen zelf ook bij de goedkoopste leverancier alvorens ze in originele Land Rover doosjes te verpakken. De thermostaat bv is van origine een Honda onderdeel, maar zelfs Honda besteld ze bij toeleveranciers.
Re:Freelander 1.8 probl koeling (gemod thermostaat)
En inderdaad het kwaad had reeds plaatsgevonden, de koppakking (motor twee jaar oud "Genuide Land Rover part" p/m 20.000 km) was aan het doorslaan. Blok ligt inmiddels uit elkaar want als je de kop toch moet trekken, dan gelijk ook de kleppen polijsten en opnieuw inslijpen, distributie vervangen etc.
En ja ik had misschien beter de natte cilindervoeringen vast kunnen zetten voordat ik de krukas handmatig ronddraaide ;-)
En ja ik had misschien beter de natte cilindervoeringen vast kunnen zetten voordat ik de krukas handmatig ronddraaide ;-)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Freelander 1.8 probl koeling (gemod thermostaat)
staat in wpl handboek dat je de motor niet mag draaien....
maar nieuwe pakking aan de onderkant is zondermeer aan te raden als de kop los gaat...anders gaat ie daarna aan de onderzijde lekken
maar nieuwe pakking aan de onderkant is zondermeer aan te raden als de kop los gaat...anders gaat ie daarna aan de onderzijde lekken
gone
Re: Freelander 1.8 probl koeling (gemod thermostaat)
Probleem koeling veel bijvullen witte pluim en 1 natte bougies kan dat thermostaat zijn bvd
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten