Hallo Land Rover vrienden
sinds enkele dagen maakt mijn Defender Td5 een zoemend geluid. Deze zoem klimt mee met het klimmen van de toeren.
Na enige inspectie lijkt het erop dat het geluid ergens uit de zaken komt die door de multiriem worden aangedreven. Dit kunnen dus zijn: de pomp voor de stuurbekrachtiging, de dynamo, de waterpomp of de fan.
Aangezien een draaiende motor op zichzelf ook geluid maakt, kan ik de exacte herkomst van deze zoem niet vaststellen.
Heeft iemand van jullie suggesties om vast te stellen waar deze zoem precies vandaan komt? (Luisteren met een stethoscoop?)
Met vriendelijke Groet
Gaston
lagers / multiriem
Re:lagers / multiriem
multiriem even eraf en kijken of het de waterpomp is?
wat voor kleur tractor hedde gij?
Re:lagers / multiriem
Thanks, ik ben een beginnende sleutelaar, dus vergeef me domme vragen.
Als ik de multiriem eraf haal dan worden ook de pomp van de stuurbekrachtiging en de dynamo niet aangedreven, dus hoe weet ik dan of het de waterpomp is?
Thx
Als ik de multiriem eraf haal dan worden ook de pomp van de stuurbekrachtiging en de dynamo niet aangedreven, dus hoe weet ik dan of het de waterpomp is?
Thx
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:lagers / multiriem
met de hand elke pulley draaien en speling voelen, niet zeker dat je het zo direkt lokaliseerd, maar het kan.... je vergeet trouwens de spanrol als mogelijke veroorzaker van het gezoem.
gone
Re:lagers / multiriem
Inderdaad kan de spanrol dit ook doen.
Bij mij piept ie af en toe.
Spuit beetje WD40 of siliconenspray tegen de zijkant van het lager aan en probleem voor een flinke tijd weer verholpen.
Niet op de riem of op het loopvlak spuiten.
Maar hij zal wel beetje aan het eind van z’n leven zijn.
Bij mij piept ie af en toe.
Spuit beetje WD40 of siliconenspray tegen de zijkant van het lager aan en probleem voor een flinke tijd weer verholpen.
Niet op de riem of op het loopvlak spuiten.
Maar hij zal wel beetje aan het eind van z’n leven zijn.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: lagers / multiriem
heren, met deze suggesties kom ik al weer wat verder!
Dank!
Dank!
Re: lagers / multiriem
Wat (bij mij) goed werkte, knip een stuk tuinslang af van ±70 cm. hou het ene eind zo dicht mogelijk bij/in je oor en het andere eind zo dicht mogelijk bij het lager, je hoort het dan vanzelf. :)
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lagers / multiriem
stethoscoop effekt..inderdaad... wel even de fan demonteren, die kan pijnlijk voor handen en/of oren zijn als die je hand/de slang raakt
gone
Re: lagers / multiriem
Roger B. schrijft:
En als je haren langer zijn dan 70cm, de slang langer afknippen!
stethoscoop effekt..inderdaad... wel even de fan demonteren, die kan pijnlijk voor handen en/of oren zijn als die je hand/de slang raakt
En als je haren langer zijn dan 70cm, de slang langer afknippen!
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Re:lagers / multiriem
Hallo allen die gereageerd hebben.
Het euvel is inmiddels gevonden. Gelukkig waren alleen de lagers van de spanrollen versleten, dus niet een van de pompen of de dynamo. Dat scheelt weer.
Een makkelijk klusje om die pulleys te vervangen, dat binnen een half uurtje geklaard was.
opmerkelijk is overigens dat Land Rover voor de linker spanrol een ander artikelnummer hanteert dan de rechter spanrol.
De linker was 20 Eur, de rechter (inclusief steun waarmee de rol op de motor gemonteerd wordt) was 30 Eur.
Uiteindelijk heb je die steun helemaal niet nodig, want die slijt niet. Het rol zonder steun kopen, kost echter 35 Eur. Zeer opmerkelijk.
Toen ik alles uit elkaar had, heb ik de rollen ook goed bekeken en die zijn exact gelijk. Dus voor wie nog eens spanrollen moet vervangen: twee keer die van 20 Eur kopen is voldoende ! :)
Heb gezoem eerst gelokaliseerd met een tuinslang en schroevendraaier daarna met een autostethoscoop.
groet en dank.
Het euvel is inmiddels gevonden. Gelukkig waren alleen de lagers van de spanrollen versleten, dus niet een van de pompen of de dynamo. Dat scheelt weer.
Een makkelijk klusje om die pulleys te vervangen, dat binnen een half uurtje geklaard was.
opmerkelijk is overigens dat Land Rover voor de linker spanrol een ander artikelnummer hanteert dan de rechter spanrol.
De linker was 20 Eur, de rechter (inclusief steun waarmee de rol op de motor gemonteerd wordt) was 30 Eur.
Uiteindelijk heb je die steun helemaal niet nodig, want die slijt niet. Het rol zonder steun kopen, kost echter 35 Eur. Zeer opmerkelijk.
Toen ik alles uit elkaar had, heb ik de rollen ook goed bekeken en die zijn exact gelijk. Dus voor wie nog eens spanrollen moet vervangen: twee keer die van 20 Eur kopen is voldoende ! :)
Heb gezoem eerst gelokaliseerd met een tuinslang en schroevendraaier daarna met een autostethoscoop.
groet en dank.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten