aluminium folie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:aluminium folie

Berichtdoor Roger B. » 14 Jun 2012, 09:26

of een tropendak er op......
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 14 Jun 2012, 09:45

Roger B. schrijft:
of een tropendak er op......

Dat zorgt alleen maar voor een isolatielaag op het dak. Je ruiten en andere oppervlakten vangen dan nog steeds volle zon.

Dan kun je beter de onderkant isoleren en parkeren zoals jij dat op de snelweg doet (ok, niet echt praktisch maar wel effectief :blush: )
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jun 2012, 10:25

R1200C schrijft:
Zonnewarmte hou je niet tegen met een stuk folie voor je voorruit. Zeker niet in "het zuiden".

Wahsdah nu B) ... nooit gezien dat ze kassen met witkalk insmeren, of rolgordijnen gebruiken.

Zeker is het zo dat een donkere (bijv. politieblauwe) HardTop zelf ook warm wordt en daarna zelf warmte naar binnen gaat afstralen, maar .... Een donker interieur achter een al dan niet getinte vooruit wordt in de zon loei heet en al die warmte die eenmaal binnen is is binnen.

Gelukkig heeft de "gemiddelde" Defender een wit dak, en een HardTop kan je makkelijk isoleren. Een StationWagon is iets lastiger qua isolatie maar biedt wel weer de winst van ruitjes op een kier (of met een speciaal roostertje).

Anyway: een "harde" test met een Defender in de kleur Caledonianblue rond de langste dag in "het zuiden" (dwz de Pyreneeën) gaf een redelijk koele auto met een reflectiescherm voor de voorruit en een heel klein computer-fannetje achterin. Ik moet bekennen: de auto was daarbij zo geparkeerd dat de neus in ± zuidelijke richting stond, en het was een HardTop met enige isolatie. Verwacht geen wonderen: de auto wordt natuurlijk niet kouder als de buiten-lucht-temperatuur, hij wordt zelfs iets warmer maar niet heet. (Zonder maatregelen wordt ie zo heet dat je handschoenen nodig hebt om het stuur aan te pakken.)

Maar goed, wil je nog meer resultaat: gebruik dan nog een strandmatje voor de zijkant, liefst ook aan de buitenkant want hoe meer je de instraling nog buiten de auto weet af te weren (en dat is van reflectie doet) hoe koeler de auto blijft. Alleen is er wel een groot verschil tussen het tussen de deuren fröbelen van een scherm: Voor de voorruit is dat in twee tellen gedaan, aan de zijkant is dat gedoe.
O ja, nog een leuk detail: In Frankrijk kan je zonder meerprijs minder ruitjes krijgen in je 110 StationWagon (je zou kunnen zeggen: een 5 deurs HardTop), dat heet daar een "Utility Pack". Hier in Nederland doen ze daar niet aan, en worden de CSW voor het grijskenteken tegen duur geld weer geblindeerd.

Groeten MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 14 Jun 2012, 10:41

Landmarcs schrijft:
R1200C schrijft:
Zonnewarmte hou je niet tegen met een stuk folie voor je voorruit. Zeker niet in "het zuiden".

Wahsdah nu B) ... nooit gezien dat ze kassen met witkalk insmeren, of rolgordijnen gebruiken.

Zeker is het zo dat een donkere (bijv. politieblauwe) HardTop zelf ook warm wordt en daarna zelf warmte naar binnen gaat afstralen, maar .... Een donker interieur achter een al dan niet getinte vooruit wordt in de zon loei heet en al die warmte die eenmaal binnen is is binnen.

Gelukkig heeft de "gemiddelde" Defender een wit dak, en een HardTop kan je makkelijk isoleren. Een StationWagon is iets lastiger qua isolatie maar biedt wel weer de winst van ruitjes op een kier (of met een speciaal roostertje).

Anyway: een "harde" test met een Defender in de kleur Caledonianblue rond de langste dag in "het zuiden" (dwz de Pyreneeën) gaf een redelijk koele auto met een reflectiescherm voor de voorruit en een heel klein computer-fannetje achterin. Ik moet bekennen: de auto was daarbij zo geparkeerd dat de neus in ± zuidelijke richting stond, en het was een HardTop met enige isolatie. Verwacht geen wonderen: de auto wordt natuurlijk niet kouder als de buiten-lucht-temperatuur, hij wordt zelfs iets warmer maar niet heet. (Zonder maatregelen wordt ie zo heet dat je handschoenen nodig hebt om het stuur aan te pakken.)

Maar goed, wil je nog meer resultaat: gebruik dan nog een strandmatje voor de zijkant, liefst ook aan de buitenkant want hoe meer je de instraling nog buiten de auto weet af te weren (en dat is van reflectie doet) hoe koeler de auto blijft. Alleen is er wel een groot verschil tussen het tussen de deuren fröbelen van een scherm: Voor de voorruit is dat in twee tellen gedaan, aan de zijkant is dat gedoe.
O ja, nog een leuk detail: In Frankrijk kan je zonder meerprijs minder ruitjes krijgen in je 110 StationWagon (je zou kunnen zeggen: een 5 deurs HardTop), dat heet daar een "Utility Pack". Hier in Nederland doen ze daar niet aan, en worden de CSW voor het grijskenteken tegen duur geld weer geblindeerd.

Groeten MarcS

Ik heb lang genoeg in Italië gewoond om uit ervaring te weten hoe "ze" in het zuiden omgaan met de warmte van de zon. Rolgordijnen en witkalken gebruiken ze alleen als het ontwerp van het te koelen object dermate slecht is dat ze niet anders kunnen. Auto's worden onder een afdak gezet, zelfs op campings zetten Italianen hun auto of onder een zeil, doek of hoes of op een plek waar hij gloeiend heet wordt omdat ze toch weten dat ze niet tijdens het heetst van de dag gaan rijden, huizen hebben dikke muren of balkons op (voornamelijk) het zuiden (das niet alleen om lekker in de zon te liggen maar om te voorkomen dat de zon de ramen er onder bereikt), kassen zijn doorgaans niet nodig (warm genoeg).

Elke actie die je neemt is beter dan niets maar als je toch iets gaat knutselen probeer dan iets te maken wat goed is en werkt...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jun 2012, 11:01

Precies, "onze" Rob Stewart heeft een ulimate solution: no roof at all.

Maar gegeven de wens bij sommigen onder ons om een afsluitbare, en min of meer waterdichte auto te hebben is het handig om iets handigs te hebben. Een oprolbaar alu-matje is dan bewezen goed (genoeg) en werkt eenvoudig.
Het eisenpakket voor de "gemiddelde" auto is nu eenmaal niet dat van een traditionele woning in zuidelijker streken ... muren van 1 meter dik, een open haard balkons en dakterrassen ... die moet ik allemaal ontberen (ik ben al blij dat het tevens een rijdende slaapkamer is).

Natuurlijk is het beter om je auto in de schaduw te zetten, maar die schaduw is niet altijd beschikbaar. Ik noemde niet voor niks al voorbeeld de Pyreneeën: als je wat hoger komt worden de bomen schaarser en de zon brandt er meedogenloos.

Groeten MarcS

PS Niet alleen de Italianen hebben hun oplossingen. Spanjaarden hebben hun siësta, en bovenal: het avond-eten is daar ook echt avond-eten: zo kan je toch nog wat in de late middag doen.

overlander

Berichtdoor overlander » 14 Jun 2012, 11:54

Hoi,

Kwam tijdens mijn zoektocht naar landrover sites het volgende tegen;

http://www.gilmore-offroad.de/ een mooie afdekking voor de ruiten tegen. Tevens een afsluiting voor-achtercompartiment.

kijk onder Innenzubehör-Comfort Ausstattung want is niet echt een handige site (maar hebben wel weer producten die ik niet eerder heb gezien = zeldzaam).

Kost wellicht wat meer dan een rolletje alufolie maar ziet erg degelijk uit.

Wellicht heb je er wat aan.

mzzl,

Wouter

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jun 2012, 13:02

overlander schrijft:
Hoi,

Kwam tijdens mijn zoektocht naar landrover sites het volgende tegen;

http://www.gilmore-offroad.de/ een mooie afdekking voor de ruiten tegen. Tevens een afsluiting voor-achtercompartiment.

kijk onder Innenzubehör-Comfort Ausstattung want is niet echt een handige site (maar hebben wel weer producten die ik niet eerder heb gezien = zeldzaam).

Kost wellicht wat meer dan een rolletje alufolie maar ziet erg degelijk uit.

Wellicht heb je er wat aan.

mzzl,

Wouter

Tja qua warmte buitenhouden werkt een schermpje buiten vele malen beter - wil je de warmte binnenhouden dan is binnen beter, en 't kost daarbij ± het 100-voudige van een matje van "de goedkope winkel" (type Action, Wibra, ...).

Zo'n semi-wegwerp matje wil ik er wel aan wagen aan de buitenzijde -- ik kan me nog herinneren hoe een bevriende Hongaarse boswachter - ook met LandRover - veelbetekenend zei: "Handig zo'n schermpje, dat zullen de mensen hier ik het veld ook wel denken." Zo'n luxe camperding is dus van een andere prijsklasse en doelstelling/doelgroep.

MarcS

overlander

Berichtdoor overlander » 14 Jun 2012, 14:05

Helemaal eens.

BTW, ik heb zelf voor mijn ruiten zonneschermstof bij een campingshop gekocht en deze op maat gesneden.

Vervolgens enkele ringen erin geslagen en hierin zuignappen bevestigd. Alles door moeders laten naaien aan de zij-kant qua afwerking en tegen het rafelen en klaar is kees.

Voorruit en zij-ruitjes; werkt perfect en is zo gemonteerd en makkelijk op te rollen.

Low-cost oplossing!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jun 2012, 17:07

En als je die zonneschermstof nu ook nog in een gealuminiseerde uitvoering kan kopen dan ben je helemaal onder de pannen. Degelijk, duurzaam en bescheiden qua kosten.

Groeten MarcS

PS Ik denk dat "moeders" hier 't naaien aan mij over laat.

mikesbox

Berichtdoor mikesbox » 14 Jun 2012, 20:31

ik had op het dak van mijn vorige auto zo'n hele mooie elektrische afzuiger (zoals de hondenpolitie gebruikt)deze had meerdere snelheden. het kost wat meer als folie maar ik moet je zeggen dat dit beter werkt als een airco of wat dan ook! 1 voorraam op een kiertje zetten, ventilator aan en binnen no time is de auto koel! die paddestoel achterop is ff wennen maar het werkt echt perfect ;)
wat voor kleur tractor hedde gij?

Terug naar “Techniek”