ik had op het dak van mijn vorige auto zo'n hele mooie elektrische afzuiger (zoals de hondenpolitie gebruikt)deze had meerdere snelheden. het kost wat meer als folie maar ik moet je zeggen dat dit beter werkt als een airco of wat dan ook! 1 voorraam op een kiertje zetten, ventilator aan en binnen no time is de auto koel! die paddestoel achterop is ff wennen maar het werkt echt perfect ;)
Precies. Ik had een paar heel kleine fannetjes (ik meen 4 cm) met een serie/parallel schakeling, en dan dus zo'n alu-matje voor de voorruit en dat deed het ook heel aardig. Fannetje gingen overigens na een paar jaar stuk (maar ik had ze vaak dagen achtereen aan, in serie nemen ze nauwelijks stroom).
Je hoeft niet zoveel doorstroming te hebben als de instraling beperkt is. Ik heb nu een paar wat grotere fans klaar liggen, ook computer-dingen, wat stillere types want hoe klein ook, zo'n propellortje maakt als je rustig slapen wilt toch iets meer herrie dan je wenst - zelfs op halve kracht.
Je hebt overigens ook van die paddestoelen die ook zonder ventilator al afzuigen, gewoon door de langsstrijkende lucht (die vallen alleen stil als het echt windstil is). Ik wil evenwel geen paddestoel, ik heb al een grijskenteken-opzetdak en hoger hoeft 't voor mij niet.
Groeten MarcS