ZU velgen met BF Goodrich AT

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re:ZU velgen met BF Goodrich AT

Berichtdoor VeeTee » 15 Jun 2012, 21:47

Ach, 't is allemaal kwestie van (strikt persoonlijke) smaak. En daar valt niet over te twisten...

Nog iemand een leuk setje nodig?

:woohoo: :woohoo: :woohoo:

Ik vind (ook strikt persoonlijk) niks mis mee met mooie LM velgen, in dit geval mat-zwarte Zu's, met BFG AT 265/75x16:

voor: na:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jun 2012, 21:50

Roger B. schrijft:
als je het zo wil stellen....al zat stalen defender velgen bij het oud ijzer geworpen omdat ze kromgereden randen hadden.... alu alleen als er bij ongeval schade was aan de velg, lek waren die allemaal niet...

zoals luke al zei, bij een 16"aluvelg op een defender zit er dusdanig veel band omheen dat je de velg niet snel raakt...

die stukgereden range rover aluvelg....was dat toevallig een 18"of zelfs 20"?

Vlgs mij was het geen absurde velgmaat, ik dacht zelfs gewoon 16 inch.

En wat betreft de stalen velgen bij het oud ijzer. Ik heb al zat banden gekocht met gratis velg (en dus ook gratis montage/balancering). De standaard velg heb ik ook al weggegeven, en ze hebben ook hun weg al gevonden onder een Hanomag-busje: de montage iets aangepast en het past.

Standard stalen velgen passen hier onder
met als voordeel dat de banden-keuze groter wordt.

Om terug te keren bij de bedoeling van de Topic Starter: stalen velgen zijn niet duur, zelfs al zou je er eens eentje verspelen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jun 2012, 23:30

Iedereen moet doen wat ie mooi vind. Maar het uit deuken van een stalen velg is een leuk verhaal bij een blikken ding van een willekeurige VW of Peug. Maar een Wolf velg die een goeie klap heeft gehad deuk je zomaar niet uit. Dat is gelul. Dan sta je zo te beuken dat als de deuk eruit is de velg niet meer rond is, er niet uit ziet en je tubeless ook wel kunt vergeten. :whistle: :whistle:

Daarnaast rij je bij een gelijke klap eerder schade aan een stalen velg dan aan een alu. Overigens is lichtmetaal bij Land Rover ook meer een soortnaam dan werkelijkheid want een alu velg met AT is maar 3 kilo lichter dan een stalen Modular velg met MT band. :blink: :blink:

Ook de term "origineel" slaat nergens op want Land Rover levert origineel meerdere alu velgen dus dan is origineel iets wat ze in het verleden deden of zo? Wat een enorm gelul allemaal weer!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 15 Jun 2012, 23:46

Landmarcs schrijft:
Ok even een STRIKT PERSOONLIJKE waarneming:

Ik heb nog nooit een velg stuk gereden. Mijn vader heeft ooit een deuk in een stalen velg gereden (geen LandRover), en die deuk - 't was in Zweden - kon gewoon weer in model geklopt worden.

En dan mij lichtmetaal-zorg: Ik heb dus nog nooit een stukgereden stalen velg gezien en wel een lichtmetalen met een scheur zodat de band geen lucht meer hield. ('t Was bij de garagist, niet mijn auto dus maar iets fraais onder een Range Rover, en het was dus een prijzig scheurtje.)

Maar goed, ik denk dat voor gemiddeld ruw gebruik het sterkte-argument niet het sterkste argument is. Dus Luke, je hebt een punt: qua kwaliteit gaat het nergens over.

Groeten MarcS

Marc,

In hele zzeldzame gevallen kan er sprake zijn van een zgn giet galletje, een luchtbelletje in de gegoten alu velg waardoor een zwakke plek ontstaat die kan resulteren in breuk of scheur, maar dan moet er echt spraken zijn van een productie fout.
Ook ik heb indertijd trouwens die buts in de wolf velg gewoon weer in model gehamerd, of liever gebeukt, want zo buigzaam zijn die randen ook weer niet.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

tim

Berichtdoor tim » 16 Jun 2012, 01:40

Landmarcs schrijft:
en die deuk - 't was in Zweden - kon gewoon weer in model geklopt worden.

Voor wat het waard is,
is het niet zo dat dan wel op die plek de velg difinitief verzwakt is?

iets met moleculestructuur verandering, vervorming metaalraster en dergelijke?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Jun 2012, 04:24

Tim,

Met stalen velgen valt dat op zich nogal mee denk ik, als je het niet te gek maakt valt daar wel een butsje uit te halen.
Ik heb het ooit wel eens met een gewone autovelg gehad, en dus als gezegd ook eens met een wolf velg.

Kan je uit ervaring zeggen dat staaal van een wolf velg ff poeppie harder is als de doorsnee auto velg.
Als je het met beleid doet zal het dus denk ik weinig problemen opleveren, en als je hem even onder een hydraulische pers legt al helemaal niet
Uiteraard hangt det er ook vanaf hoe groot de buts is, die in die wolf velg van mij was de grootte van een duimnagel dus dat viel nogal mee, maar als een kwart van de velgrand omgevouwen is wordt het uiteraard even een ander verhaal.
Tis maar een stalen velg en geen rocket science :) dus denk dat je het verhaal vanmoleculenstructuur en metaalmoeheid etc etc etc niet zo zwaar moet laten wegen in deze :)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jun 2012, 09:54

Luke schrijft:

Met stalen velgen valt dat op zich nogal mee denk ik, als je het niet te gek maakt .....

Precies, en dat is een belangrijk verschil met aluminium-legeringen (als die niet onder gecontroleerde omstandigheden vervormd worden dan zijn zwakke plekken vanaf de eerste vervorming ingebouwd).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Jun 2012, 10:35

Landmarcs schrijft:
Luke schrijft:

Met stalen velgen valt dat op zich nogal mee denk ik, als je het niet te gek maakt .....

Precies, en dat is een belangrijk verschil met aluminium-legeringen (als die niet onder gecontroleerde omstandigheden vervormd worden dan zijn zwakke plekken vanaf de eerste vervorming ingebouwd).

Groeten MarcS

Waarbij dan wel aangetekend dient te worden dat bij een gelijke klap alu heel blijft en staal deukt. Dat hebben we geprobeerd toen we met twee wagens (110) tegelijkertijd op en betonrand klapten in het oefenterrein. De Wolf was gedeukt en lek en de alu velg had niks. De band van de alu velg had wel wangschade.

Uitdeuken van de Wolf is geen optie gebleken, want alleen met warmstoken was er model in te krijgen. Dat geeft wel degelijk verzwakking en dus is de velg vervangen......

Ik ga liever op praktijkervaring af dan ook theorie.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jun 2012, 12:00

Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
Luke schrijft:

Groeten MarcS

Waarbij dan wel aangetekend dient te worden dat bij een gelijke klap alu heel blijft en staal deukt. Dat hebben we geprobeerd toen we met twee wagens (110) tegelijkertijd op en betonrand klapten in het oefenterrein. De Wolf was gedeukt en lek en de alu velg had niks. De band van de alu velg had wel wangschade.

Uitdeuken van de Wolf is geen optie gebleken, want alleen met warmstoken was er model in te krijgen. Dat geeft wel degelijk verzwakking en dus is de velg vervangen......

Ik ga liever op praktijkervaring af dan ook theorie.....

Tja, dan is natuurlijk wel de vraag wat duurder is*: Een band vervangen of een Wolf-velg ?

En misschien is hier dus Wolf imitatie nog beter: nl wat minder zwaar/sterk (naar verluid) en vooral ook nog weer goeikoper.
Of met andere woorden: soms heb je graag een overzichtelijke zwakste schakel.

(En zoals ik eerder al zei: de sterkte boeit mij maar matig - zo vaak gaan de velgen ook weer niet stuk, en hoe goedkoper hoe minder een eventuele schade telt, zeker als je in geval van schade de velg als tijdelijke oplossing nog in model zou kunnen meppen.)

Verder geldt voor mij: lichtmetaal zou erg veel beter - utilitair gezien - moeten zijn voor ik er aan zou willen denken. Ik vind het gewoon niet smoelen.
(Ik vind Bultneusmotorkappen ook niet smoelen, heb je een Puma dan zit je eraan vast, maar ik snap niet dat iemand een Bultneusmotorkap op een Td5 legt ... geeft mij een "would be" gevoel.)

Groeten MarcS

* Een beetje OT, maar zo is ABS snel economisch verantwoord: drie keer een noodstop waarbij je zonder ABS 4 platte kantjes aan je banden had gehad en je hebt de ABS al terugverdiend. Voor de rest is er de trade-off tussen een wellicht iets langere remweg met ABS tegen de mindere controleerbaarheid van de auto zonder ABS.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jun 2012, 15:16

Goedemiddag Allemaal,

Ik denk overigens dat Ruben een en ander met een toenemende grijns leest.
Hij zocht leuke niet te dure en vooral duurzame all-round banden. Hij rijdt nu op standaardvelgen met Michelin XZL en dat zijn niet de meest comfortabele voor op de weg, en daarbij zijn deze banden redelijk "beucht" om hun ongelijk slijten (die mooie rubberblokken zijn een beetje zacht voor het mooi).
Van witte standaardvelg met 7.5x16 Michelin XZL naar zwarte Wolf met 235/85x16 BFG AT ... da's waarschijnlijk een wereld van verschil. Of Ruben de XZL-en er nog onder zet voor in het terrein ... hangt waarschijnlijk af van zijn AT-tevredenheid (wellicht zie je straks leuke XZL te koop staan, wie weet is dat dan een heel tevreden Ruben).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”